Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób należy ustalić godziny ponadwymiarowe dyrektora szkoły? Czy należy kierować się obniżonym już pensum i np. gdy wynosi ono 2 godziny, to dyrektor ma prawo do 1 nadgodziny? Czy jednak 9 godzin zgodnie z pełnym pensum nauczyciela? Jak to się ma w świetle interpretacji wiceministra Krzyżanowskiego?
Wymiar godzin ponadwymiarowych dyrektora szkoły powinien być ustalany od obniżonego pensum.
Karta Nauczyciela definiuje godzinę ponadwymiarową w art. 35 ust. 2, jako przydzieloną nauczycielowi godzinę zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
Ustawa nakazuje w art. 42 ust. 6 obniżenie dyrektorowi szkoły tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć w zależności od wielkości i typu szkoły oraz warunków pracy lub zwolnienie go z tego obowiązku. Pensum dyrektora nie wynosi zatem 18 godzin tygodniowo, lecz jest ustalane odrębnie.
Zgodnie z art. 42a ust. 3 Karty Nauczyciela, nauczyciel korzystający z obniżonego tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nie może mieć godzin ponadwymiarowych, z wyjątkiem nauczycieli, o których mowa w art. 42 ust. 6, czyli m.in. dyrektorów szkół.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dyrektor dostał powiadomienie o skierowaniu aktu oskarżenia przeciwko nauczycielowi podejrzanemu o czyn z art. 178a KK, który kierował samochód w stanie nietrzeźwości. Jakie czynności powinien podjąć dyrektor?
- Dzień dobry,
do pytania, które wysłałam do Państwa 19.10.2016r. mam jeszcze dodatkowe pytania:
- w dniu 20.10.2016r. dostaliśmy Decyzję z ZUS, że Pani nie ma uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego i może wystąpić o rentę z tytułu niezdolności do pracy. Co my mamy w tej chwili zrobić:
- z jaką datą wystawić świadectwo pracy oraz jak rozwiązać umowę o pracę i od kiedy,
- co z urlopem, na którym przebywała od 21.09.2016r. do chwili obecnej,
- czy wypłacamy odprawę rentową i kiedy i w jakiej wysokości.
Jeszcze raz bardzo proszę o szybką odpowiedź, gdyż musimy podjąć odpowiednie działania w stosunku do Pani sprzątaczki.
PYTANIE z 19.10.2016r.
Mamy zatrudnioną Panią urodzoną 25.11.1958r. na stanowisku sprzątaczki w pełnym wymiarze czasu pracy od 01.09.2002r. Pani od 23.02.2016r. do 20.09.2016r. przebywała na zwolnieniu chorobowym. Po wyczerpaniu okresu zasiłku chorobowego Pani złożyła do ZUS wniosek o świadczenie rehabilitacyjne. W dniu 18.10.2016r. przedłożyła w szkole Orzeczenie Lekarza Orzecznika z ZUS informujące że:
- jest niezdolna do pracy,
- brak okoliczności uzasadniających ustalenie uprawnień do świadczenia rehabilitacyjnego,
- jest częściowo niezdolna do pracy do 31.05.2018r. Data powstania częściowej niezdolności do pracy : od wyczerpania zasiłku chorobowego,
- naruszenie funkcji wzroku ma charakter przewlekły, orzekana wymaga leczenia operacyjnego, termin zaplanowany na 11.2017r. Aktualny stan narządu wzroku powoduje ograniczenie zdolności do pracy i nie rokuje odzyskania zdolności do pracy w okresie świadczenia rehabilitacyjnego. Nie stwierdzono zasadności orzekania świadczenia rehabilitacyjnego. Orzeczono częściową niezdolność do pracy.
Pani w okresie od 21.09.2016r. do chwili obecnej przebywa na zaległym urlopie wypoczynkowym, gdyż czekała na wydanie orzeczenia z ZUS o świadczeniu rehabilitacyjnym.
Moje pytania:
- czy Pani powinna złożyć w ZUS wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy,
- czy Pani sprzątaczka powinna złożyć wniosek do szkoły o rozwiązanie stosunku pracy w związku z zamiarem przejścia na rentę – z jaką datą rozwiązanie,
- czy powinniśmy z Panią rozwiązać stosunek pracy, jeżeli tak to z jaka datą ( moja wątpliwość dotyczy Pani wieku oraz czy nie jest pod ochroną – 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego ),
- czy Pani należy się odprawa z tytułu przejścia na rentę z tytułu niezdolności do pracy
( w jakiej wysokości – ogólny staż pracy to 35 lat, a w naszej szkole 14 lat pracy; kiedy należy się wypłacić odprawę).
Bardzo proszę o szybką odpowiedź, gdyż musimy podjąć odpowiednie działania w stosunku do Pani sprzątaczki.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownicy obsługi (sprzątaczki) są zatrudnione na cały etat do 31.06.2015r. od 01.09.2015 roku, będą miały zmniejszone zatrudnienie do 1/2 etatu. Proszę o odpowiedź ile dni urlopu przysługuje w/w pracownikom za 2015 rok-13 czy 26 dni? Pracownicy mają powyżej 10 lat stażu pracy. Proszę o wskazanie ilości urlopu, sposobu jego naliczania oraz podstawę prawą.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor Szkoły z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych organizuje dla pracowników szkoły zagraniczną wycieczkę, na którą wpisał się między innymi konserwator zatrudniony na czas określony - do końca lutego 2018r. Konserwator w styczniu dokonał odpowiedniej wpłaty - zgodnie z regulaminem ZFŚS pracowników szkoły. Umowa konserwatora wygasła 27 lutego 2018r. i następna nie została zawarta. Konserwator nadal jest zainteresowany wyjazdem na wycieczkę twierdząc, że dokonał wpłatę zaliczki będąc jeszcze pracownikiem szkoły. Czy były już pracownik ma prawo skorzystać z ZFŚS na takich samych zasadach jak czynny pracownik, choć umowa o pracę wygasła z końcem lutego 2018 a wycieczka odbędzie się w lipcu 2018? Czy powinien on dopłacić do 100% kosztów wycieczki.
- Pracownica administracji karmi piersią dziecko. W związku z powyższym korzysta z przywilejów art. Art. 187. KP. Czy w karcie ewidencji pracy pracownika przez ten okres należy wpisywać 7 godzin czy 8?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe