Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W klasach I-III organizujemy uczniom w ramach zajęć zintegrowanych naukę gry w szachy. Prowadzą te zajęcia osoby z zewnątrz - nie nauczyciel klasy I-III. Jak należy tytułować te zajęcia? Czy są to zajęcia dodatkowe, które możemy później wykazać na świadectwie szkolnym? Czy są to raczej zajęcia w ramach godzin edukacji zintegrowanej?
W podstawie programowej na etapie edukacji wczesnoszkolnej w ramach edukacji matematycznej jest zapis, że uczeń ma osiągnięcia z zakresu stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji, w tym wykorzystuje m. in. szachy do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd. oraz przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne (załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. z 2017 r., poz. 356). Podstawa programowa nie nakazuje natomiast nauczania w szkole podstawowej gry w szachy – zajęcia te mogą być prowadzone jako zajęcia dodatkowe (rozwijające zainteresowania uczniów) i mogą wówczas zostać nazwane „nauka gry w szachy”, ale bez umieszczania ich na świadectwie szkolnym, ponieważ nie mieszczą się w katalogu zajęć objętych ramowym planem nauczania, które się wpisuje w treści świadcetwa (załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, Dz.U. z 2017 r., poz. 170). Jeśli zajęcia zostały objęte programem nauczania (który może wykraczać poza podstawę programową – art. 22a ust. 4 UoSO), są objęte edukacją matematyczną, co oznacza, że nie wystawia się z nich odrębnej oceny i nie zamieszcza jej na świadectwie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam problem ze zwolnieniem z zajęć w-fu dla ucznia, a raczej z decyzją, jaką wydałam. Zgodnie z przyjętymi procedurami szkolnym zwolniłam ucznia z zajęć z chwilą, gdy rodzic wraz z podaniem dostarczył dopiero w dniu 4 czerwca 2012 zwolnienie z adnotacją lekarza dużo wsteczną, bo od kwietnia do końca roku szkolnego (zaświadczenie wydane 17 maja). Ze względu na fakt tak późnego dostarczenia zaświadczenia i zgodnie z procedurami (minęło 7 dni od daty wydania zaświadczenia - datowane na 17 maja 2012 r.) rodzic odwołał się do KO i tu już odpowiedź naszego kuratorium, że moja decyzja jest właściwie nieważna, bo muszę wydać decyzję określoną w zaświadczeniu, tj. w dniu 4 czerwca wydaję decyzją zwalniającą ucznia od 1 kwietnia do końca roku. Jak by tego było mało, rodzic nie musi pisać nic, to ja mam obowiązek, a nasze procedury nic nie znaczą. Wygląda na to, że można przynieść zaświadczenie lekarskie w czerwcu, a dyrektor musi je uwzględnić, nawet jeśli jest ono od lutego i nic nie jest w stanie wskazać inaczej (żadna data wpływu itp.). Proszę o podanie Państwa interpretacji, bo jeśli jest tak jak naszego kuratoryjnego prawnika, to większość z nas dyrektorów nie ma pojęcia, że żyje w dużym błędzie. Czy możecie Państwo dokonać interpretacji zasad wydawania decyzji przez dyrektora, czy mogą być wewnętrzne procedury i co one mogą zawierać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak się zachować, jeżeli nauczycielce świetlicy chcę zaproponować 1/2 etatu świetlicy i 1/2 etatu w oddziale przedszkolnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest dopuszczalne obniżenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałam zadać pytanie w sprawie wypełniania arkusza ocen ucznia w klasie programowo najwyższej (np. kl. VI lub III gimnazjum). Czy w arkuszu powinny być uzupełnione wyniki klasyfikacji rocznej (czyli wyniki jakie osiągnął uczeń w klasie VI lub III G), a następnie wyniki klasyfikacji końcowej, a zatem wyniki z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, które uczeń realizował na danym etapie nauczania, czy tylko wyniki klasyfikacji końcowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli uczeń przechodzi z innej szkoły, gdzie uczył się innego języka obcego i chce skorzystać z możliwości kontynuowania nauki tamtego języka w innej placówce, czy wystarczy porozumienie między szkołami, czy muszę mieć zgodę KO?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe