Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W klasie I SP jest 28 uczniów. 7 powtarza rok, 11 ma opinię o dostosowaniu wymagań, a jedno dziecko ma zespół Aspergera. Do klasy przydzielono nauczyciela wspomagającego. Czy w tej klasie nie powinno być zatrudnionych więcej osób do pomocy wychowawcy? Czy pomoc nauczyciela i nauczyciel wspomagający może być traktowany tak samo-jako dwa w jednym w klasie czy muszą to być dwie oddzielne osoby? Czy limit uczniów nie został przekroczony? Rodzice uważają, że złamano tu prawo.
Zgodnie z prawem oświatowym (art. 61 ust 3 pkt 3a-3d ustawy o systemie oświaty) zajęcia edukacyjne w klasach I–III są prowadzone w oddziałach klasowych liczących nie więcej niż 25 uczniów. Zmiany w ustawie oświaty, które weszły w życie 20.02.2015 r., dały jednak możliwość powiększania klas I-III, maksymalnie do 27 uczniów. Jest to możliwe wyłącznie po rozpoczęciu roku szkolnego, w sytuacji gdy po 1 września do szkoły zostaną zgłoszone dzieci zamieszkałe w jej rejonie. Zwiększenie liczby uczniów ponad 25 jest możliwe tylko na wniosek klasowej rady rodziców (jeśli np. rodzice preferują takie rozwiązanie i nie chcą, by klasa została w trakcie roku podzielona). Bez wniosku klasowej rady rodziców dyrektor szkoły nie może zdecydować o zwiększeniu liczebności klasy. Drugim warunkiem jest uzyskanie zgody organu prowadzącego. Po zwiększeniu liczby uczniów w klasie ponad 25 szkoła ma obowiązek zatrudnić asystenta nauczyciela, który będzie wspierał prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w tej klasie.
W omawianym przypadku nie można więc łączyć w jednej osobie nauczyciela wspomagającego, który musi być obowiązkowo zatrudniony w tej klasie dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zespół Aspergera. (§ 7. ust 2 pkt 1 rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym) i asystenta nauczyciela. Albowiem w tej klasie zatrudnienie asystenta nauczyciela jest obowiązkowe z innego powodu - ze względu na zwiększenie liczby uczniów do 27 osób.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy ucznia gimnazjum, który od września 2015 r jest uczniem klasy II można zwolnić z nauki drugiego języka nowożytnego, czy dotyczy to tylko uczniów, którzy rozpoczęli naukę w tym roku w klasie I gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje jakiś przepis, że w bursie należy stosować (wydawać) decyzje o skreśleniu z listy wychowanków w stosunku do tych którzy złamali regulamin z możliwością odwoływania się do kuratorium, czy może wystarczy rozwiązać z nimi umowę, którą podpisują rodzice lub pełnoletni wychowankowie na początku roku szkolnego. Wychowanek bursy nie ma obowiązku mieszkać w niej, w przeciwieństwie do obowiązku szkolnego i tu decyzje skreślania ucznia z listy moim zdaniem są uzasadnione.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy przedszkolem integracyjnym. Od września w nowej grupie integr. będziemy mieli tylko 1 dziecko niepełnosprawne - z niepełnosprawnością ruchową. W związku z tym, czy musimy zatrudnić dodatkowo dla tego dziecka nauczyciela wspomagającego czy wystarczy pomoc nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na co zwraca uwagę Kuratorium Oświaty podczas kontroli w Niepublicznym Punkcie Przedszkolnym, jaką dokumentację sprawdza? Jak wygląda kontrola?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W naszej szkole jest grupa nauczycieli, która ukończyła studia podyplomowe o kierunku"Terapia pedagogiczna z oligofrenopedagogiką". Czy uzyskane kwalifikacje według nowych przepisów uprawniają nauczycieli do pracy z dziećmi z Autyzmem, Zespołem Aspergera w szkole Podstawowej? Czy z takimi kwalifikacjami nauczyciel może pracować jako nauczyciel wspierający? Jak interpretować przepisy dotyczące zmian w kwalifikacjach do pracy z wyżej wymienionymi uczniami? Zdania są różne: jedni eksperci uważają, że kwalifikacje daje ukończona pedagogika specjalna, drudzy, że kwalifikacje dają ukończone kursy oligofrenopedagogiki, terapii pedagogicznej? Prosimy o odpowiedź i w miarę możliwości o podstawę prawną do zapytania.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe