Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W listopadzie do szkoły do klasy V przyszedł uczeń, który dotychczas uczył się języka angielskiego. W naszej szkole uczniowie uczą się dwóch języków obcych, a obowiązkowy jest język niemiecki. Powinnam zatem przydzielić uczniowi indywidualny tok nauczania języka niemieckiego czy też zwolnić go z tego języka, uznając w jego przypadku za obowiązkowy język angielski? Nadmieniam, że jesteśmy szkołą podstawową.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.
§ 10. Jeżeli uczeń o wybitnych uzdolnieniach jednokierunkowych nie może sprostać wymaganiom z zajęć edukacyjnych nieobjętych indywidualnym programem lub tokiem nauki, nauczyciel prowadzący zajęcia może - na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela uczącego ucznia - dostosować wymagania edukacyjne z tych zajęć do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia, z zachowaniem wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.
Zapis rozporządzenia dotyczy uczniów o wybitnych uzdolnieniach, zatem nie ma podstaw do wydania zezwolenia na indywidualny tok nauki.
Najlepszym rozwiązaniem w sytuacji opisanej w pytaniu – dla autentycznego rozwoju ucznia – byłoby umożliwienie mu kontynuowania uczenia się obu języków i pomoc w wyrównaniu ew. różnic programowych. Należałoby zatem pomóc uczniowi poprzez zindywidualizowanie z nim pracy, zadawanie małych partii materiału i kontrolowanie postępów, umożliwienie uczniowi korzystania z konsultacji z nauczycielem, prowadzenie właściwej dokumentacji w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 17.11.2010 r.
Podstawa prawna:
1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 19 grudnia 2001 r.w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.
2) ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 17.11.2010 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Otrzymałam informacje z urzędu wraca inspektor do pracy w szkole. Jest to nauczyciel dyplomowany który od 1.09 204 roku przebywał na urlopie bezpłatnym. Kończy prace w urzędzie.Z dniem 1 lipca wraca do szkoły. Nadmieniam ze prze cały czas urlopu bezpłatnego nauczycielka ta była umieszczana w projekcie organizacyjnym a na jej miejsce zatrudniona jest osoba na zastępstwo. W związku z tym mam następujące zapytania:
1. Czy powracającej nauczyciele z urlopu bezpłatnego przysługuje urlop w wakacje.
2. Czy powinnam w związku z powrotem nauczycielki sporządzić aneks do projektu organizacyjnego 2009/10
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od tego roku szkolnego oddziały gimnazjalne zostały włączone do szkoły podstawowej, którą kieruję drugi rok. Podczas rady klasyfikacyjnej jeden z nauczycieli gimnazjum klasyfikował troje uczniów, którzy mieli frekwencję na zajęciach w I semestrze ok.30%.Wcześniej wysyłałam do wszystkich nauczycieli rozporządzenie dotyczące klasyfikowania,przepisy prawa oświatowego oraz zapisy w statucie szkoły.Wszyscy jednomyślnie zagłosowali za przystąpieniem tych i innych uczniów do egzaminów klasyfikacyjnych.Niestety Nauczyciel uczący te dzieci wstrzymał się od głosu i powiedział,że nie zrobi egzaminu klasyfikacyjnego, ponieważ on ma prawo klasyfikować uczniów.W związku z tym,że mamy dużo takich dzieci wszyscy stwierdzili,że nie możemy robić wyjątków i postępujemy z godnie z prawem. Bardzo proszę o radę ,co w tej sytuacji jako dyrektor mam zrobić. Planuję wystosować pismo do tegoż nauczyciela z prośbą o wyznaczenie terminu egzaminów, ewentualnie później ponaglenie i kolejne konsekwencje. Proszę o radę i podstawę prawną oraz wzór pisma.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaki jest obecnie obowiązujący symbol arkusza ocen dla ucznia klasy I szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do pracy w bursie szkolnej na stanowisku wychowawcy uprawnia wyłącznie posiadanie wykształcenia wyższego na kierunku zgodnym z rodzajem prowadzonych zajęć, tj. pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i przygotowanie pedagogiczne? Czy za kierunek zgodny z rodzajem prowadzonych zajęć w bursie można także uznać resocjalizację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy odraczania obowiązku szkolnego dzieci. Jak rozumieć przepis U. o S.O. art. 16 ust. 3, w którym jest sformułowanie: "a w przypadku gdy dziecko zostało przyjęte do szkoły podstawowej innej niż publiczna szkoła podstawowa, w obwodzie której mieszka". Moje pytanie brzmi: Kto podejmuje decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego w przypadku, gdy moje dziecko obwodowe zapisane jest do innej szkoły podstawowej publicznej, ja czy dyrektor tamtej szkoły? (stan prawny na 1 IX 2015r.)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe