Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W obecnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego, obowiązującej od 1 września 2017 roku nie ma zapisu na temat tworzenia dla dzieci 6-letnich Indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka oraz przygotowywania Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w klasie I. Czy oznacz to, że nauczyciele zwolnieni zostali z opracowywania tej dokumentacji? Nie ma również zapisu na temat proporcji zagospodarowania czasu (czas na zabawę, zajęcia dydaktyczne, wyjście na powietrze). Czy brak tego zapisu pozostawia nauczycielowi dowolność czasową w tym zakresie?
Jeżeli statut danego przedszkola nie wymaga opracowywania przez nauczycieli żadnego z ww. dokumentów, nauczyciele nie mają obowiązku ich tworzenia; statut powinien natomiast określać sposób planowania i dokumentowania prowadzonych obserwacji pedagogicznych, które powinny objąć zagadnienia dotyczące rozwoju dzieci (art. 102 ust. 1 pkt 12, art. 172 ust. 3 PO). Każde przedszkole decyduje, mając na względzie możliwości i potrzeby dzieci, ile czasu wymagają poszczególne aktywności dzieci do zrealizowania całej podstawy programowej, ponieważ załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. z 2017 r., poz. 356 nie zawiera wytycznych w tym zakresie. W publicznym przedszkolu organizację pracy określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, na podstawie którego nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci (§ 12 ust. 4 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz. U. z 2017 r., poz. 649). W niepublicznym przedszkolu organizacja pracy następuje na zasadach określonych w statucie (art. 172 ust. 3 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy Rada Pedagogiczna może uchylić w całości statut i wprowadzić nowy projekt statutu, czy też jedynym sposobem na zmianę statutu jest opracowanie i ogłoszenie tekstu jednolitego statutu. (ZS1)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy protokoły z egzaminów poprawkowych powinny zostać umieszczone w księdze arkuszy ocen? Czy prace pisemne ucznia należy traktować jako integralną część protokołu i też umieścić w księdze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaki wymiar zajęć z języka angielskiego powinien być realizowany w przedszkolu w grupie 3-latków, 4-latków, 5-latków i 6-latków?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam!
Jestem dyrektorem szkoły podstawowej (feryjnej) i jednocześnie nauczycielem.
Kilka dni temu otrzymałam pismo burmistrza, w którym polecił mi taką organizację pracy szkoły, w tym dyrektora, wicedyrektora i sekretarza szkoły, by w czasie ferii zimowych i letnich szkoła była czynna we wszystkie dni robocze. Jednocześnie polecił, by każdorazowo przedkładać, przez dyrektora szkoły, burmistrzowi wniosek o udzielenie urlopu wypoczynkowego oraz kserokopii karty urlopowej wicedyrektora i sekretarza szkoły. Powołał się przy tym na przepisy: art. 100 paragraf 1 Kodeksu pracy w zw. z art.30 ust.2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 34a ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 5c pkt 3 oraz art. 39 ust. 1. pkt1 i ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.Czy takie polecenie jest zgodne z prawem i czy dyrektor musi wypełniać kartę urlopu, określić jego wymiar i prosić o urlop organ prowadzący. Sekretarz szkoły wykorzystywał urlop w większości w lipcu i sierpniu, by nie był on w trakcie roku szkolnego i nie dezorganizował pracy szkoły i sekretariatu.
Pozdrawiam!
Janina
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w roku szkolnym 2019/2020 tj. od 01.09.2019r będzie można przyjąć do szkoły dla dorosłych absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej, którzy mają ukończone 15 lat?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe