Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole pracuje inspektor ds. bhp, który wraz z nauczycielem będącym jednocześnie przedstawicielem związków zawodowych prowadzi komisję ds. bhp Na jaki okres dyrektor powołuje taką komisję? Czy należy pisemnie uregulować pracę takiej komisji?
Przepisy nie regulują sprawy powoływania komisji ds. bhp. Nie wyklucza to jednak prawa do unormowania przez dyrektora szkoły jej pracy, np. w stosownym regulaminie.
Pracodawca jest zobowiązany utworzyć służbę bhp
Jednocześnie przepisy odnoszą się wprost do tworzenia służby bhp. Ten obowiązek wynika wprost z art. 23711 § 1 i 2 Kodeksu pracy oraz przepisów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
Kto może zostać inspektorem bhp?
Służbę bezpieczeństwa i higieny pracy stanowią wyodrębnione komórki organizacyjne jednoosobowe lub wieloosobowe powoływane przez pracodawcę zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia.
Podstawą liczebności tej służby jest ilość zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Zgodnie z art. 23711 Kodeksu pracy pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy, który posiada kompetencje do wykonywania zadań z zakresu bhp i spełnia wymagania szczegółowo sprecyzowane w § 4 ust. 2 rozporządzenia.
Inspektor bhp podlega dyrektorowi
Pracownik, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, podlega bezpośrednio dyrektorowi szkoły. Pełni wobec niego funkcję doradczą, realizując w imieniu dyrektora zadania dotyczące bhp w szkole zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
Społeczna inspekcja pracy zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy i chroni prawa pracowników
Natomiast czym innym w szkole jest społeczna inspekcja pracy. Jest to służba społeczna pełniona przez pracowników, która ma na celu zapewnienie przez zakład pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych określonych w przepisach prawa pracy.
Kto może zostać społecznym inspektorem pracy?
Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o społecznej inspekcji pracy społecznym inspektorem pracy może być pracownik danego zakładu pracy, który jest członkiem związku zawodowego i nie zajmuje stanowiska kierownika zakładu pracy lub stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego kierownikowi zakładu pracy.
Społecznego inspektora pracy wybierają i odwołują pracownicy szkoły na okres 4 lat.
Inspektor bhp i społeczny inspektor pracy reprezentują różne interesy
Inspektor bhp i społeczny inspektor pracy są pracownikami czuwającymi nad problematyką bhp w szkole. Optyka widzenia problemów bhp w placówce ich różni – jeden reprezentuje pracodawcę, drugi – pracowników. Idealna byłaby sytuacja, w której obaj zgodnie i jednomyślnie działają na rzecz doskonalenia bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- O czym należy pamiętać podczas organizowania zajęć na świetlicy? Jakie dokumenty wchodzą w skład dokumentacji świetlicy? Jaka jest podstawa prawna funkcjonowania świetlicy szkolnej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zamówiłam do przedszkola biurko i zapłaciłam za nie środkami z dotacji oświatowej. Producent jednak nie wywiązuje się z umowy i nie dostarczył biurka w umówionym terminie 45 dni.Obecnie minęło już 100 dni od zamówienia, a mebla nadal nie ma, kolejny termin podany przez producenta to 5 listopada ale szczerze wątpię by się wywiązał z tej umowy.
Nie wiem, co mam zrobić. Jako że zakup był na przedszkole, nie mogę się zwrócić o pomoc do Rzecznika Praw Konsumenta. Natomiast podczas kontroli wydatków z dotacji (prowadzonej przez Urząd Miasta) nie będę w stanie wskazać tego zakupionego mebla bo go nie mam, choć środki na nie wydałam.
Producent nie zezwolił mi na odstąpienie od umowy bo rzekomo zamówienie jest w trakcie realizacji. Mam mailowe potwierdzenie(całą korespondencję), że zamówienie powinno być zrealizowane w ciągu 45 dni.
Czy jest jakiś przepis, który chroni taka placówkę jak moja i zobowiąże producenta za zwrot pieniędzy za niedostarczony towar?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy wypisując świadectwo w szkole podstawowej wpisujemy w formule ,,był uczniem klasy pierwszej Szkoły Podstawowej nr..., czy Szkoła Podstawowa nr...? Która forma jest poprawna?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący wpadł, na pomysł, że aby było taniej będzie transport uczniów taksówką do szkoły z miejsca zamieszkania do szkoły i na powrót. Jest to obwód szkoły, nie ma komunikacji publicznej. Do tej pory przejazd uczniów odbywał się według spisanej umowy z przewoźnikiem, który ma do tego uprawnienia / mały busik/. Czy dyrektor szkoły ma prawo się nie zgodzić na przewóz uczniów taksówką i nie podpisywać umowy w takiej sytuacji? Z przejazdu korzystają uczniowie z klasy I SP 6 lat ponad 3 km i uczniowie z gimnazjum ponad 4 km drogi od domu. Problem jest w tym, że na 6 osób zgłoszonych do przejazdu czasem jadą busem 3 lub 4, czy 5 osób, a czasem wszyscy zgłoszeni do przejazdów. Proszę o poradę.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W zasobach szkoły i internatu jest 7 pomieszczeń mieszkalnych w których mieszkają nauczyciele i emeryci nauczyciele. W listopadzie 2022 roku po własnych wyliczeniach podałem wzrost czynszu 3 krotny. Organ prowadzący na mocy uchwały podwyższył ponad 6 razy w wrześniu 2023 r. przez 13 lat mieszkańcom nie podwyższano czynszu. Powstało oburzenie
Jako dyrektor każdego roku od 1 stycznia zawierałem unowe na 1 rok. Mieszkańcy nie podpisali umowy z nowym wymiarem czynszu od 1 stycznia 2024 r. Wystawiamy faktury pisząc; odszkodowanie za bezumowne korzystanie z lokali mieszkalnych z nową wyższą kwotą czynszu. Jest wymiana pism. Organ nie zgadza się na zmniejszenie kwoty czynszu argumentując, że stosują ustawę o gospodarce nieruchomościmi i nie mają obowiązku prowadzić , zapewnić mieszkańcom lokalu mieszkalnego. Mieszkańcy twierdzą, że chroni ich ustawa lokatorska. Jest spór który wzrasta. Dotychczas mieszkańcy odbierali faktury z pokoju administracji. Wpłynęło pismo, że dyr. powinien dostarczyć fakturę. Radca prawny sugeruje aby uspokajać w dobie wyborów. Co będzie jak mieszkańcy rozdmuchają mediom.
Czy po wyborach nowa władza nie zarzuci mi zaniedbania obowiązków? Czy nie będę ukarany za nie za niskie i nie zgodne z planem dochody? Co będzie jak mieszkaniec( emeryt się wyprowadzi nie nie uiści zapłaty( dodam, że płacą na starych zasadach czynsz). Proszę o pomoc prawną.
Dziękuje
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe