Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole prowadzonej przez samorząd zatrudniamy 2 palaczy-konserwatorów: jedną osobę na cały etat (8 godzin dziennie), drugą – na pół etatu (4 godziny dziennie). W niedzielę jeden z palaczy ma dyżur (na zmianę) 1,5 godziny rano (8:00-9:30) i 1,5 godz. wieczorem (18:00-19:30) Za niedzielę pracownik dostaje cały dzień wolny (poniedziałek). Co w wypadku, gdy pracownik musi przyjść w sobotę na 1,5 godziny rano (8:00-9:30) i 1,5 godziny wieczorem (18:00-19:30), jak rozliczyć te godziny? A co w sytuacji, gdy pracownik przychodzi w sobotę na 3 godz. (7:00-10:00)?
Stosownie do art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 530) jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, w której pracownik samorządowy jest zatrudniony, na polecenie przełożonego wykonuje on pracę w godzinach nadliczbowych, w tym w wyjątkowych przypadkach także w porze nocnej oraz w niedziele i święta. Na podstawie art. 42 ust. 3 ww. ustawy pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że wolny czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu. W zakresie nieuregulowanym w ustawie o pracownikach samorządowych stosuje się przepisy Kodeksu pracy.
Z uwagi na fakt, że przepisy ustawy o pracownikach samorządowych nie zawierają przepisów regulujących kwestię wynagradzania pracy w niedziele, święta i dni wolne wynikające z zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, to należy zastosować art. 1513 Kodeksu pracy: pracownikowi, który ze względu na okoliczności przewidziane w art. 151 § 1 wykonywał pracę w dniu wolnym od pracy wynikającym z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, przysługuje w zamian inny dzień wolny od pracy udzielony pracownikowi do końca okresu rozliczeniowego, w terminie z nim uzgodnionym. Przepis art. 42 ustawy o pracownikach samorządowych będzie miał zastosowanie w przypadku, w którym do końca miesiąca pracownikowi nie udzielono dnia wolnego. Nieudzielenie za tę pracę dnia wolnego będzie powodować, że dojdzie do złamania zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy w okresie rozliczeniowym czasu pracy. W rezultacie praca w sobotę stanie się pracą w godzinach nadliczbowych. Za powyższą wykładnia opowiada się Państwowa Inspekcja Pracy, choć trzeba zaznaczyć, że Departament Prawny Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przyjął inne stanowisko ww. sprawie (pracownikowi należałoby oddać 3 godziny wolnego w inny dzień, a nie cały dzień).
Reasumując jeżeli pracownik palacz-konserwator pracował w sobotę 3 godziny (niezależnie od układu) to należy mu udzielić całego dnia wolnego. Jednocześnie należy pamiętać o zapewnieniu nieprzerwanego tygodniowego wypoczynku (35 godzin).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel ma limit etatu, który uprawnia go do umowy na czas nieokreślony? Czy jest podstawa prawna, która mówi, że nauczyciel zatrudniony na mniej niż pół etatu nie może mieć umowy na czas nieokreślony?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniamy nauczyciela , który ma zawieszone świadczenie kompensacyjne jesteśmy drugim miejscem pracy - nasze pytanie brzmi w jakiej wysokości należy się wypłacać wysługę
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy zawieszony dyrektor na podstawie art. 73 ust.1 KN może zostać zastępcą dyrektora jeśli obecny p.o. chce wykonać taki manewr. Jeśli zawieszony dyrektor jest nauczycielem, czy można mu wypłacić dodatek za wysługę lat?
- Proszę o wyjaśnienie w jakiej wysokości należy wypłacić odprawę emerytalną pracownikowi administracji szkolnej, który przechodzi na emeryturę po 38 latach pracy w szkole. Zgodnie z KP- odprawę pieniężną w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia czy zgodnie z przepisem art.36 ust.2 i art.38 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych, który jest przepisem szczegółowym do art. 92 Kodeksu pracy: pracownikom samorządowym przysługuje jednorazowa odprawa przy przechodzeniu na emeryturę po 20 latach pracy w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Proszę również o wyjaśnienie czy sprzątaczka szkolna jest również pracownikiem samorządowym.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka korzysta w roku szkolnym 2016/2017 (od 10.09.2016 do 31.08.2017) z urlopu dla poratowania zdrowia. Czy można jej wypowiedzieć umowę o pracę w czasie trwania urlopu dla poratowania zdrowia - wypowiedzenie w terminie do 31 maja 2017 r. ze skutkiem na koniec roku szkolnego 2016/2017 (31.08.2017)? Przyczyną wypowiedzenia są zmiany wynikające z mniejszego naboru do klas I (planowano otworzenie dwóch klas pierwszych, nabór przeprowadzono tylko do jednej klasy)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe