Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W tym roku szkolnym planujemy odnowienie placu zabaw w przedszkolu (wymiana trawy, ogrodzenia itp.). Szacowany koszt ok. 11 tyś. złotych. Czy powyższy wydatek możemy sfinansować z dotacji z UM? Czy zakup tablicy interaktywnej również można pokryć z dotacji oświatowej? Proszę o sprecyzowanie: co jest inwestycją i nie może być sfinansowane z dotacji?
Zgodnie z art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) dotacja wypłacana przez jednostkę samorządu terytorialnego niepublicznej jednostce oświatowej musi być przeznaczana na realizację jej zadań w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących oraz zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wyliczonych w powołanym przepisie, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości, w momencie oddania do używania (czyli jeśli nie przekraczają kwoty 3.500 zł netto, zgodnie z art. 16k ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz. U. z 2014 r., poz. 851). Wydatki bieżące należy rozumieć zgodnie z art. 236 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm., który zalicza do nich wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi.
Jeżeli ogrodzenie otacza tylko 1 budynek, nie stanowi odrębnego środka trwałego i na podstawie przepisów rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz. U. z 2010 r. Nr 242, poz. 1622) jest traktowane jako część składowa budynku (obiekt pomocniczy). W związku z tym należy ustalić, czy wymiana ogrodzenia stanowi inwestycję (ulepszenie), czy remont (wydatek bieżący).
Ulepszenie to trwałe unowocześnienie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych, wyrażające się w poprawie standardu użytkowego lub technicznego lub obniżce kosztów eksploatacji. Natomiast remont to wszystkie zmiany trwale przywracające pierwotny poziom techniczny danego środka trwałego, pierwotną zdolność użytkową utraconą na skutek upływu czasu i eksploatacji, przy czym pojęcie to nie obejmuje zwykłych zabiegów konserwacyjnych. Jeżeli celem działania będzie przywrócenie pierwotnego stanu ogrodzenia, które w wyniku eksploatacji uległo zniszczeniu, to prace należałoby uznać za remont, nawet jeżeli użyto nowocześniejszych materiałów niż te, z których jest wykonany, a więc zgodnie z postępem technicznym. Takie prace mogą być sfinansowane z dotacji nawet, jeśli wydatki przekraczają 3.500 zł. Jeśli natomiast prace będą zmierzały do ulepszenia i zwiększenia wartości budynku, nie będą mogły zostać sfinansowane z dotacji. Wydatki ulepszeniowe powodują wzrost wartości użytkowej danego środka trwałego w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do używania przez podatnika (art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz. U. z 2014 r., poz. 851). W przeciwnym razie, tj. gdy wzrost wartości użytkowej środka trwałego nie występuje, mamy do czynienia z remontem.
W orzecznictwie podkreśla się, że zakwalifikowanie robót jako remontu lub ulepszenia często wymaga wiadomości specjalnych (wyrok NSA z dnia 1 marca 2000 r., I SA/Wr 2915/98, www.orzeczenia.nsa.gov.pl). W związku z tym do stwierdzenia, czy wykonanie planowanych prac w związku z wymianą ogrodzenia stanowi remont, czy ulepszenia, należy zasięgnąć opinii specjalisty z dziedziny budownictwa.
Ponieważ z treści pytania wynika, że trawa ma być wymieniona – a więc dotychczas znajdowała się w okolicy budynku, gdy z placu zabaw korzystają uczniowie, jej wymianę należy zaliczyć do wydatków bieżących, które mogą być pokrywane z dotacji. Taki zabieg nie powinien wpłynąć na zwiększenie wartości budynku.
Tablica interaktywna będzie wykorzystywana do pracy z uczniami, będzie więc to zakup związany z dydaktyczną działalnością przedszkola, czyli o charakterze bieżącym pokrywany z dotacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w liceum ogólnokształcącym (zgodnie z nowa podstawą programową) muszą odbywać się takie zajęcia uzupełniajace, jak zajęcia artystyczne lub ekonomia w praktyce lub inne? Rozumiem, że uczeń jest zobowiazany do wyboru od 2 do 4 przedmiotów na poziomie rozszerzonym i jeżeli wybiera np. historię, to musi realizować przedmiot uzupełniający, tj. przyrodę, a jeżeli wybierze np. biologię, to realizuje przedmiot uzupełniający, czyli historię i społeczeństwo. Moje pytanie dotyczy pozostałych przedmiotów uzupełniających - czy szkoła ma obowiązek zaproponowania innych zajęć uzupełniających oprócz przyrody i historii i społeczeństwa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przepraszam, mój błąd. Uczeń klasy IV otrzymał orzeczenie o potrzebie indywidualnego kształcenia od 29.09. 2017r. do końca roku szkolnego. Uczeń miał to samo orzeczenie w klasach I,II i III technikum a w IV uzyskał je dopiero pod koniec września, co stwarza problem dla szkoły i ucznia ponieważ nie możemy realizować zajęć w szkole. Chłopak wolałby przychodzić do szkoły aby utrzymać kontakt z rówieśnikami, dodam iż stanowisko rodziców w tej sprawie jest takie samo dlatego próbujemy im pomóc i znaleźć jakiś przepis, który umożliwi mu uczęszczanie na nauczanie indywidualne do szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki musi podjąć przedszkole w przypadku otrzymania opinii w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka? Wiem, że trzeba powołać zespół... jednakże proszę o fachową odpowiedź jak to ma wyglądać i jakie dokumenty trzeba sporządzić do tej opinii?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym uczęszcza do szkoły masowej, jak wygląda od strony prawnej nauczanie języka angielskiego tego dziecka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rada pedagogiczna ma obowiązek zatwierdzenia protokołu jeśli nie zgadza się z jego treścią? p.o. dyrektora twierdzi, że obowiązkiem rady pedagogicznej jest zatwierdzenie treści każdego protokołu. Czy prawdą jest, że jeśli rada nie zatwierdzi protokołu można ukarać nauczycieli karą porządkową? Zebrania rady są protokołowane, a jeśli są spotkania z wójtem, przedstawicielem KO, czy należy je protokołować? Regulamin RP nie precyzuje tej kwestii. Proszę o wskazanie podstaw prawnych w wymienianych kwestiach.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe