Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W tym roku szkolnym zostałam dyrektorem szkoły i chciałabym zapytać o obowiązkowe informacje, jakie powinny znaleźć się w BIP. Przeglądałam BIP-y kilku szkół, część informacji się powtarza, część jest różna, np. nadzór pedagogiczny, niektóre szkoły mają tylko plany nadzoru, niektóre tylko sprawozdania, niektóre nie mają w ogóle. Czy są konkretnie wytyczne dotyczące BIP szkoły, jaka jest podstawa prawna?
Konieczności posiadania przez szkoły Biuletynu Informacji Publicznej nakłada ustawa o dostępie do informacji publicznej wraz z rozporządzeniem MSWiA w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej. Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie w niej określonych. Udostępnieniu podlega informacja publiczna, w szczególności o: a) statusie prawnym lub formie prawnej, b) organizacji, c) przedmiocie działalności i kompetencjach, d) organach i osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach, e) strukturze własnościowej tych podmiotów, f) majątku, którym dysponują; g) zasadach funkcjonowania tych podmiotów; a) trybie działania władz publicznych i ich jednostek organizacyjnych, b) trybie działania państwowych osób prawnych i osób prawnych samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań publicznych i ich działalności w ramach gospodarki budżetowej i pozabudżetowej, c) sposobach stanowienia aktów publicznoprawnych, d) sposobach przyjmowania i załatwiania spraw, e) stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania, f) prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach oraz o sposobach i zasadach udostępniania danych w nich zawartych, g) naborze kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska, w zakresie określonym w przepisach odrębnych, h) danych publicznych, w tym treść i postać dokumentów urzędowych, w szczególności: – treść aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć.Informacją publiczną jest zatem każda informacja o sprawach publicznych wymienionych w art. 6. Sformułowania te są ogólne, dotyczą bowiem wielu różnorodnych podmiotów, w tym jednostek takich, jak szkoły i przedszkola. Stąd różna ich interpretacja.Wg mojej opinii wśród informacji, o których mowa w pytaniu powinny znaleźć się przede wszystkim:statut (ze wszystkimi wymaganymi treściami), nabór na stanowiska (vacaty), regulaminy , a także dokumentacja przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpienia, stanowiska, wnioski i opinie podmiotów ją przeprowadzających.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (ze zm.), w szczególności art. 1, 4, 6.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy organizacji konsultacji dla klas ósmych od 25 maja 2020 r. Szkoła realizuje nauczanie zdalne. Czy prawidłowe byłoby prowadzenie konsultacji dobrowolnych dla całej klasy, z jednoczesnym powstrzymaniem się od zdalnego nauczania dla danej klasy w danym dniu konsultacji? Konsultacje są dobrowolne, co z uczniami, którzy nie zgłoszą się na konsultację i w danym dniu nie realizują zdalnego nauczania?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy niepublicznego punktu przedszkolnego. PP ma przyznaną dotację z UM w wysokości 40%. Przymierzamy się do zmiany PP na przedszkole niepubliczne /spełniamy wszystkie warunki/. Kiedy możemy to zrobić, aby do końca roku otrzymywać dotację 40%, a od stycznia 2016 otrzymywać dotację w wys.przysługującej przedszkolom /przy założeniu, że zostanie nam przyznana/?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mam dodatkowe pytanie dot. poruszonej przeze mnie kary upomnienia. Cofając karę zastosowałam art. 112 k.p. z tego względu, że poprzedni pracodawca po wniesieniu sprzeciwu przez nauczyciela, podtrzymując karę, nie zwrócił się do reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej, w związku z czym zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów prawa. Czy w tym przypadku również powinnam zastosować art. 113 § 2 k.p?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi zatrudnionemu w niepublicznej szkole podstawowej do nagrody jubileuszowej wliczają się inne okresy (np.praca na wsi)? Czy tylko zakończone okresy zatrudnienia? W uchwale zarządu Stowarzyszenia jest zapisane "do okresu pracy uprawniających do nabycia nagrody jubileuszowej zalicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia".
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń posiada opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej w której wskazano specyficzne trudności w nauce. W szkole nie ma w arkuszu organizacji, godzin na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniowi w trakcie lekcji, zadawane mu są prace łatwiejsze, inaczej jest też oceniany. Nauczyciele dokładnie tłumaczą mu zadaną pracę domową. Ile godzin wyrównawczych należy zorganizować dla tego ucznia? W szkole nie ma pedagoga ani psychologa. Rodzic żąda 2 godzin dodatkowych. Co na to przepisy prawa oświatowego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe