Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam! Czy uczeń, który kończy 18 lat dnia 02.02.2011r a ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego/up. w stopniu lekkim/ a rodzice nie widzą potrzeby kontynuowania nauki dziecka musi uczęszczać dalej do szkoły. Co zrobić?
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
Art. 70
1.Każdy ma prawo do nauki. Nauka do 18 roku życia jest obowiązkowa.
Sposób wykonywania obowiązku szkolnego określa ustawa.
Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.).
art. 18
Zakres obowiązków rodziców dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu wyznacza art. 18 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły; zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne; zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć szkolnych; zapewnienia dziecku realizującemu obowiązek szkolny poza szkołą, warunków nauki określonych w zezwoleniu na pozaszkolną realizacje obowiązku szkolnego; powiadamiania organów gminy o formie spełniania obowiązku szkolnego i zmianach w tym zakresie.
Zapis ten wyczerpuje informacje nt. obowiązku szkolnego, nauki oraz obowiązków rodzica względem dziecka do 18. r.ż.
Uczniowie z upośledzeniem umysłowym podlegają w tym zakresie tym samym przepisom, co pozostałe dzieci i młodzież. Po ukończeniu 18 roku życia mają prawo kontynuować naukę: w gimnazjum do 21 roku życia, w szkole ponadgimnazjalnej do 24 roku życia.
Tak więc proponuję podjęcie rozmowy z rodzicem w taki sposób, aby przekonać go do tego, że kontynuowanie nauki będzie dla ucznia korzyścią i jest ze wszech miar wskazane ze względu na jego rozwój nie tylko intelektualny, ale i m. in. społeczny.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- To nie jest pytanie - raczej prośba żeby uaktualnić podstawy prawne w prezentowanych dokumentach- w konkursie na dyrektora nawet KN jest nieaktualna.Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kontrolujący z Wojewódzkiej Stacji Sanitarno - Epidemilogicznej poinformował,że otrzymamy terminwyprowadzenia się z pomieszczeń po byłej dużej kotłowni CO z uwagi,że prowadzimy tam zajęcia a posadzka jest ponizej poziomu terrnu około 60 - 90 cm poniżej. Tam odbywają się zajęcia praktyczne w zawodach budowlanych i uczniowie mają praktyki 6 godzin lekcyjnych tj.270 minut, W rzeczywistości jest krócej bo uczniowie na wstępnie maja czynności sprawdzające i instruktarz wstępny oraz w czasie zajęć mają przerwę na posiłek w wymiarze 30 minut. Informacja,że przebywają poniżej 4 godz. i jest to pobyt czasowy jest przez kontrolujących nie akceptowana.Zgadzamy się,że pomimo wysokości pomieszczeń 6m.powinna być wentylacja ale organ nie posiada środków finansowych. Jest to sytuacja dla szkoły dramatyczna. Proszę zauważyć ile szkół prowadzi w Polsce zajęcia poniżej terenu.Nie mamy protokołu ale czy można dalej uczyć. Organ prowadzący szkołę nie wydatkuje środków na strop lub podniesienie posadzki to kwota minimum 100tys. jest nie osiągalna. Jakie działania włączyć aby dalej uczyć bo rokowania na nowych uczniów pragnących się u nas uczyć są dobre na tle innych szkół w powiecie.Proszę o wsparcie.Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1.Czy wychowawca ma prawo odmówić zwolnienia ucznia z lekcji na pisemną prośbę rodzica?
2.Czy rodzic pisząc zwolnienie ma obowiązek podania powodu zwolnienia?
3.Czy wychowawca ma prawo nie usprawiedliwić nieobecności ucznia pomimo napisanego przez rodzica usprawiedliwienia gdy ta nieobecność to udowodnione wagary?
4.Czy rodzic ma obowiązek podania przyczyny nieobecności dziecka w szkole?
5. Uczeń gimnazjum może nie skończyć w tym roku gimnazjum, a w sierpniu ukończy 18 lat. Czy ma prawo chodzić dalej do gimnazjum, czy możemy jako szkoła nie wyrazić zgody na jego dalszą naukę w gimnazjum, czy tez wymagane jest jego skreślenie z listy uczniów (jeśli tak to na jakiej podstawie możemy to zrobić)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi będącemu na zastępstwie za nauczyciela, który przebywa urlopie macierzyńskim, przysługuje świadczenie z funduszu socjalnego? Czy takie świadczenia przysługują nauczycielowi uzupełniającemu etat w naszej szkole (10 godzin w szkole gdzie jest zatrudniony i u nas w szkole 8 godzin)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może odmówić utworzenia I klasy szkoły podstawowej jeśli do I klasy zapisało się 4 uczniów z obwodu szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe