Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z ilu tzw. godzin karcianych powinien rozliczyć się nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej pracujący na pełnym etacie oraz na 12/18 etatu za I okres roku szkolnego 2014/2015?
O realizacji godzin z art. 42 KN pisaliśmy wielokrotnie na naszych stronach WWW. Dyrektor oblicza ilość tygodni nauki w swojej szkole odliczając: dni ferii, przerw świątecznych oraz świąt. Jeśli 1.okres kończy się w tej szkole (p. statut szkoły) w grudniu = 15 tygodni nauki, więc nauczyciel pracuje 15 godzin dydaktycznych w ramach art. 42 dla pełnego etatu. Jeśli natomiast okres kończy się z rozpoczęciem ferii zimowych (w zależności od województwa), należy doliczyć pozostałe tygodnie. Ponieważ 12/18 = 2/3 dla 1-wszego wariantu:15 x 2/3 = 10 godzin. Dla ew. innych wariantów należy zastosować powyższe zależności uwzględniając ilość faktycznych tygodni nauki i przemnożyć je przez 2/3. Osoby podlegające realizacji przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela to: nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, w tym specjalnych. Obowiązku prowadzenia tych zajęć nie stosuje się m. in. do dyrektora i wicedyrektora szkoły oraz nauczyciela, który obowiązki dyrektora lub wicedyrektora szkoły pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono to stanowisko. Rozliczanie godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a i b Karty Nauczyciela, w przypadku usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela w pracy wynikającej z niezdolności do pracy. W sytuacji usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela wynikającej z niezdolności do pracy, wymiar zajęć, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a Karty Nauczyciela, ulegnie obniżeniu o 1 godzinę – za każdy tydzień niezdolności nauczyciela do pracy, w półrocznym okresie rozliczeniowym. (…) Z uwagi na to, iż nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy, za tydzień usprawiedliwionej nieobecności z powodu niezdolności do pracy trzeba rozumieć pięć dni roboczych. W rozliczeniu półrocznym należy zatem sumować nieobecności nauczyciela z powodu niezdolności do pracy trwające krócej niż tydzień i za każde pięć dni obniżać wymiar godzin. Rozliczanie godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit a i b Karty Nauczyciela, w przypadku usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela innej niż niezdolność do pracy. W sytuacji, gdy nauczyciel będzie nieobecny w pracy z powodu usprawiedliwionej nieobecności innej niż niezdolność do pracy, wymiar zajęć, o którym mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a lub b ww. ustawy, nie ulegnie obniżeniu.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, w szczególności art. 42; 2. Komunikat MEN w sprawie sposobu wykonania przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak wywiązać się z obowiązku kontroli i wspomagania pracy nauczycieli w nowym roku?
- W szkole pracują dwie nauczycielki, na które wpłynęły skargi rodziców (ustne- z żądaniem przeniesienia Pań do innych placówek) dotyczące jakości ich pracy. Nauczycielki nie chorują , nie spóźniają się, ale ich praca na lekcji jest nieefektywna i wyniki nauczania mierne. Jakie kroki dyrektor może podjąć dotyczące np.zwolnienia czy przeniesienia - nie ma podstaw żeby wystawić ocenę negatywną.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy katecheta możne odmówić dyrektorowi hospitacji religii?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel rozpoczął staż w placówce 1 września 2017 r. a kończy 30 maja 2020 r. Czy po zakończeniu stażu wystawiam mu ocenę pracy (4 stopniowa) czy ocenę dorobku zawodowego (pozytywna lub negatywna) i w jakim terminie? 21 czy 7 dni od daty złożenia sprawozdania z realizacji awansu zawodowego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel konrtaktowy zakończył staż na nauczyciela mianowanego 23 listopada 2018 roku, według jakich przepisów ma ocenić go dyrektor?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe