Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zatrudniłam osobę jako pomoc do uczniów niepełnosprawnych. Kadrowa przygotowała umowę na czas próbny. składniki umowy pensja zasadnicza i premia do 20%. ja uznałam, ze na razie nie ma podstaw do wypłacania premii, pani jeszcze nic nie zrobiła. Kadrowa stwierdziła, że skoro w umowie jest premia to musi ją otrzymać i to w zasadzie w wysokości 20% chyba, ze mam powody, aby przyznać niższą lub w ogóle. Do tej pory wszyscy moi pracownicy otrzymywali pełną premię,ale czy to oznacza, że nie mogę samodzielnie decydować o wysokości premii tylko za każdym razem muszę na piśmie informować kadry dlaczego premia jest niższa. Na przykład w ferie osoby przychodzą do pracy, wykonują jakieś zlecone prace lub są po prostu więc za to też pomocy należy się premia. bardzo proszę o wyjaśnienie, bo nie mogę dojęć do porozumienia z kadrową.
Jeżeli premia wpisana jest w umowę o pracę jako składnik wynagrodzenia, wówczas jest to prawdopodobnie premia regulaminowa, czyli powinna Pani posiadać regulamin premiowania, ewentualnie regulamin wynagradzania, w którym określone są warunki i zasady przyznawania premii. W przypadku premii regulaminowej, faktycznie trzeba ją wypłacić w wysokości określonej w umowie, o ile nie wystąpiły okoliczności, w których zgodnie z regulaminem, można wysokość premii obniżyć.
W przypadku premii regulaminowej, każda zmiana warunków jej przyznawania wymaga zgody pracownika:
Wyrok Sądu Najwyższego z 13.12.1996 r., sygn. akt I PKN 35/96, OSNAPiUS 1997 nr 15, poz. 267:
Zmiana regulaminu premiowania, polegająca na zmianie podstawy obliczania premii lub wprowadzeniu nowych przesłanek warunkujących nabycie prawa czy określających jej wysokość, wymaga wypowiedzenia zmieniającego (art. 42 § 1 k.p.), jeżeli prawo do premii wynika z umowy o pracę.
Wyrok Sądu Najwyższego z 19.12.1996 r., sygn. akt I PKN 23/96, OSNAPiUS 1997 nr 15, poz. 27:
Jeżeli prawo pracownika do premii wynika z umowy o pracę, to niekorzystna zmiana regulaminu premiowania może nastąpić tylko za jego zgodą wyrażoną w porozumieniu zmieniającym umowę lub w drodze wypowiedzenia warunków płacy (art. 42 k.p.)
Skoro pracownik "nic jeszcze nie zrobił", to rozumiem, że wypłata wynagrodzenia następuje "z góry". Premii nie da się wypłacać "z góry". Skoro istnieją przesłanki do jej różnicowania, powinna być wypłacana "z dołu", co powinno być uregulowane w przepisach wewnętrznych.
Co do informowania kadrowej - lista pracowników z podaniem wysokości premii + konkretny przepis regulaminu, na podstawie którego dokonano obniżenia. Jest to o tyle istotne, że w razie sprzeciwu któregoś z pracowników będzie Pani miała dokument potwierdzający przyznanie lub potrącenie premii. Zwłaszcza w przypadku potrąceń ważne jest, aby mieć wszystko na piśmie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownicy obsługi są zatrudniani w szkole od 15.08 do dnia zakończenia roku szkolnego; następnie korzystają z zasiłku i dalej od 15.08. są zatrudniani w szkole. Sytuacja trwa od kilku lat. Czy w związku z takimi umowami, umowy o pracę nie powinny być już zawierane na stałe? /podstawa prawna/
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zatrudnić w publicznej szkole podstawowej nauczyciela na umowę zlecenie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem wicedyrektorem przedszkola. Moje pensum wynosi 22 godziny, z czego 14 godzin jest dydaktycznych. Ile godzin tygodniowo powinnam pracować jako wicedyrektor?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może skierować nauczyciela w celu uzupełnienia etatu w innej szkole mając w macierzystej placówce wystarczającą liczbę godzin aby zapewnić wszystkim nauczycielom danego przedmiotu pełny etat? Nadmieniam, iż nauczyciele zatrudnieni w pełnym wymiarze będą mieli po kilka nadgodzin. Nauczyciel któremu zaproponowano uzupełnienie etatu jest nauczycielem z najdłuższym stażem i po studiach kierunkowych, pozostali nauczyciele uczą danego przedmiotu na podstawie ukończenia studiów podyplomowych.
Wszyscy zatrudnieni na podstawie mianowania i są nauczycielami dyplomowanymi.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem placówki oświatowej, feryjnej. Nie posiadam zastępcy, ponieważ jest to mała placówka. Chciałabym mieć urlop podczas np tygodnia ferii zimowych i 3 tygodni podczas wakacji. Niestety organ prowadzący wymaga aby w tym czasie zastępował mnie nauczyciel, który ma powierzone obowiązki. Nauczyciel ma prawo do urlopu podczas wakacji i ja nie mam prawa wymagać od niego zastępowania mnie. Proszę o pomoc w rozwiązaniu tej trudnej sytuacji.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe