Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zgodnie z ustawą Prawo oświatowe, przyjęcie do bursy szkolnej (placówka publiczna) odbywa się w toku postępowania rekrutacyjnego lub w trakcie roku szkolnego – w tym przypadku decyduje dyrektor bursy. Istotne jest, iż w każdym z tych przypadków musi zostać złożony wniosek o przyjęcie do bursy do dyrektora odpowiednio przez rodzica ucznia niepełnoletniego lub pełnoletniego ucznia. Pomijam tutaj całą procedurę rekrutacyjną i zmierzam do tego, iż wniosek został pozytywnie rozpatrzony – uczeń został przyjęty do bursy. Czy należy zawierać umowę zakwaterowania w bursie na dany rok szkolny z rodzicem niepełnoletniego ucznia lub pełnoletnim uczniem? Jeśli tak, to proszę o wskazanie podstaw prawnych.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910 ze zm. oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. z 2017 r., poz. 1606) nie regulują zagadnienia (a w konsekwencji nie nakładają na bursy obowiązku) zawarcia umowy zakwaterowania w bursie. Zawarcie takiej umowy jest więc dobrowolne i ewentualnie można uznać, że jej podstawę stanowi § 61 ww. rozporządzenia, który ogólnie stanowi, że bursa realizuje zadania we współpracy z rodzicami wychowanka. Natomiast taka umowa nie może modyfikować powszechnie obowiązujących przepisów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem wicedyrektorem w szkole podstawowej, gdzie od dwóch lat funkcjonują, na podstawie odpowiedniego rozporządzenia, ODDZIAŁY PRZYGOTOWAWCZE dla dzieci cudzoziemskich. Oddziały te mają za zadanie przygotowanie dzieci do nauki w regularnej polskiej klasie. W naszym mieście są tylko dwie takie szkoły. Nasza szkoła była pierwsza i sama musi się przedzierać przez nieprecyzyjne w tym zakresie prawo oświatowe.
Dzieci w tych ODDZIAŁACH nie porozumiewają się w języku polskim lub porozumiewają się w mało komunikatywny sposób, który uniemożliwia im rozumienie lekcji w regularnej polskiej klasie. Dzieci przyjmowane są do tych oddziałów cały rok w zależności od tego kiedy przyjadą do Polski. Są w tych oddziałach dzieci, które zapisały się do szkoły (do tych oddziałów) np. we wrześniu ale są i takie, które przybyły do Polski i zostały przyjęte do tych oddziałów w maju. Zatem jedno dziecko może być w tym oddziale przygotowawczym np. 10 miesięcy a inne dziecko tylko miesiąc. Dla tych „dwóch” uczniów czas nauki w tym oddziale jest diametralnie różny. Jednak koniec roku szkolnego jest w tym samym czasie. Mamy 3 takie ODDZIAŁY PRZYGOTOWAWCZE: odział dla dzieci najmłodszych (i tu są dzieci z klasy 1, 2 i 3), odział dla dzieci starszych (i tu są dzieci z klasy 4, 5 i 6) oraz oddział dla dzieci najstarszych (i tu są dzieci z klasy 7, 8 i 3 klasy wygasającego gimnazjum). Tak więc w jednym oddziale znajdują się dzieci, które mają nieporównywalnie różny poziom rozumienia języka polskiego (od zerowego do względnie dobrego) i jeszcze bardziej zróżnicowany poziom wiadomości i umiejętności z zakresu różnych przedmiotów (ponieważ jedne dzieci w swoich krajach skończyły np. klasę 1 a inne chodziły do 4 klasy, której nie ukończyły a teraz w naszej szkole są w tym samym oddziale przygotowawczym. Głównym i najważniejszym zadaniem tych oddziałów jest nauka języka polskiego, jako języka obcego. Niemniej jednak realizowane są także treści z pozostałych przedmiotów, tak aby poza nauką polskiego dzieci, na tyle na ile się da, zdobywały także różnorodne wiadomości i nabywały różnorodne umiejętności. Nietrudno zrozumieć, że najważniejszą rzeczą w takim oddziale jest zachowanie atmosfery życzliwości i możliwie jak największa redukcja stresu, tak, aby dzieci nie obawiały się mówić w języku dla nich obcym, czyli po polsku. I tu jest sedno problemu. Rozporządzenie dotyczące nauki cudzoziemców w polskiej szkole mówi wiele o organizacji pracy w takim oddziale, ale nie mówi nic o ocenianiu takich cudzoziemskich uczniów, którzy znajdują się w takich oddziałach przygotowawczych, w rozporządzeniu nie ma również informacji JAKIM DOKUMENTEM POWINIEN SIĘ ZAKOŃCZYĆ DLA NICH ROK SZKOLNY. W zeszłym roku szkolnym (pierwszy rok istnienia tych oddziałów w naszej szkole) na koniec roku szkolnego Zespół Nauczycieli uczących w tych oddziałach przygotowawczych spotkał się i omówił możliwości językowe i dydaktyczne każdego dziecka a potem sporządził odpowiedni opis (rekomendację dla każdego ucznia), dając rodzicowi wskazówki, co do dalszej nauki ich dziecka. I tak jedne dzieci, zdaniem nauczycieli, mogły w przyszłym roku (czyli obecnym) kontynuować naukę w regularnej polskiej klasie X a inne powinny jeszcze raz (po wakacjach) kontynuować naukę w takim oddziale (dotyczyło to np. dzieci, które były w tym oddziale tylko miesiąc np. maj – czerwiec).
Ostatnio pojawiły się głosy, że skoro dzieci cudzoziemskie są W SZKOLE (to, że w oddziale przygotowawczym to nieistotne, bo szkoła to szkoła) to tak jak w każdej klasie nauka w danym roku szkolnym powinna się zakończyć regularnym tradycyjnym świadectwem ukończenia klasy X lub w ogóle świadectwem ukończenia szkoły. Nie jest to dla nas logiczne, bo jak może dostać świadectwo ukończenia klasy X uczeń, który nie zdążył być może poznać polskiego alfabetu. Oczywiście zawsze może nie dostać promocji, ale na jakiej podstawie? Jak można sprawdzać wiadomości np. z biologii, która była uczona w języku obcym dla ucznia i to od września a on przyszedł do oddział przygotowawczego w maju. Zasadą główną idei nauczania dzieci cudzoziemskich jest ich głęboka imersja w język polski i w polską kulturę (w tym na różnych przedmiotach). Prawdą jest, że z założenia dzieci cudzoziemskie z oddziałów przygotowawczych „tracą” rok w rozumieniu promocji, ale gdyby były od początku pobytu w szkole w polskiej regularnej klasie ich promocja też by była często niemożliwa.
Zatem GŁÓWNE PYTANIA to:
1. JAKI DOKUMENT na koniec roku szkolnego POWINIEN DOSTAĆ UCZEŃ cudzoziemski z oddziału przygotowawczego? Czy musi być to TRADYCYJNE ŚWIADECTWO (takie jakie dostają uczniowie z regularnych polskich klas)? Czy powinno / może być to ZAŚWIADCZENIE mówiące, w jakim czasie dany uczeń uczył się w tym oddziale, jakim poziomem języka polskiego dysponuje ten uczeń, ocena opisowa stopnia nabytych przez niego wiadomości, wskazanie frekwencji ucznia oraz wskazanie regularnej, polskiej klasy X, w której dany uczeń mógłby kontynuować naukę po wakacjach lub zalecenie powtórzenia takiego oddziału przygotowawczego.
Nie ukrywam, że nie wyobrażamy sobie, aby uczniowie cudzoziemscy poddawani byli takie samej ocenie jak polskie dzieci. Oczywiście można zawsze powiedzieć, że po to jest indywidualizacja podejścia do uczniów. Ale w przypadku dzieci cudzoziemskich z tych oddziałów przygotowawczych byłoby to „rozdawanie” świadectw, nawet po miesięcznym pobycie w polskiej szkole.
2. Jak wygląda prawny aspekt oceniania tych uczniów, ponieważ w rozporządzeniu o nauce dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach nie ma o tym mowy. Czy można to zrozumieć, jako brak oceniania w ogóle, gdyż nie taki jest cel tych ODDZIAŁÓW PRZYGOTOWAWCZYCH?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący planuje zlikwidować Zespół Szkół (Szkoła podstawowa i gimnazjum), pozostawić tylko szkołę podstawową 6- klasową, która będzie filią innej szkoły. Czy to jest zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września zamierzamy utworzyć oddziały integracyjne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Jakie są procedury tworzenia oddziału? Czy na tworzenie oddziału muszą się zgodzić rodzice dzieci z orzeczeniem czy rodzice wszystkich dzieci uczęszczających do tej klasy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wychowawca świetlicy ma obowiązek realizowania "Godzin karcianych"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z którym z wymienionych poniżej uczniów może prowadzić zajęcia oligofrenopedagog?: - z orzeczeniem o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym; - z orzeczeniem o Zespole Aspergera; - z orzeczeniem o niepełnosprawnościach sprzężonych: intelektualną w stopniu lekkim i afazją.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe