Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z ogromna prośbą o pomoc w następującej kwestii: Uczniowie z orzeczeniem (np. zespół Aspergera). Jako, że są to dzieci z orzeczeniem należą im się bezdyskusyjnie 2 dodatkowe godziny (2x60min) ze specjalistami zgodnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wpisane do arkusza organizacji szkoły w danym roku szkolnym. Pozostałe dzieci mają udzielaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną z godzin, które szkole są przydzielane przez organ prowadzący wg wzoru (liczba dzieci razy wskaźnik, co roku podawany prze Biuro Edukacji). Moje pytanie brzmi: Czy dzieci z orzeczeniami, które mają dla siebie pełne 120 minut ze specjalistami należy bezwzględnie i bezdyskusyjnie objąć kolejnymi godzinami pomocy psychologiczno – pedagogicznej z tej drugiej puli godzin, czyli ilość dzieci razy wspomniany wyżej wskaźnik. Nie mam absolutnie nic przeciwko, jak największej pomocy dzieciom z orzeczeniem, ale w takiej sytuacji rzesza dzieci bez orzeczeń ale o specjalnych potrzebach edukacyjnych (opinie) w dużej mierze pozostanie bez wsparcia, bo wyczerpie się pula godzin dla nauczycieli specjalistów. Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu rodzicom, że szkoła nie okrada ich dzieci! Mam nadzieję, że zdołałam wyjaśnić dostatecznie mój kontekst problemu.
Uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawaność należą się obowiązkowo 2 godziny tygodniowo indywidualnych ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH z pedagogiem specjalnym mającym kwalifikacje odpowiednie do niepełnosprawności tego ucznia. A więc nie z każdym specjalistą. Tak stanowi:
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1578)
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 31 marca 2017, poz. 703)
- Rozporządzenia MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649)
Natomiast fakt objęcia ucznia niepełnosprawnego także pomocą psychologiczno-pedagogiczną NIE JEST OBLIGATORYJNY lecz zależy od indywidualnych potrzeb ucznia w tym zakresie. Potrzeby te wynikają ze wskazań zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania tego ucznia dokonanej przez ZESPÓŁ planujący i koordynujący to kształcenia specjalne. Przykładowo:
- Uczeń niepełnosprawny intelektualnie ma 2 godz. obowiązkowych zajęć rewalidacyjnych z oligofrenopedagogiem + 2 godz. zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki (w ramach pomocy p-p)
- Uczeń niepełnosprawny słuchowo ma 2 godz. obowiązkowych zajęć rewalidacyjnych z surdopedagogiem lub surdologopedą + 1 lub 2 godz. zajęć usprawniających umiejętność uczenia się ze szkolnym pedagogiem/psychologiem (w ramach pomocy p-p)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielowi, który prowadzi zajęcia z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim lub umiarkowanym) i orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego należy się wyższa stawka za godzinę pracy (dodatek za trudne warunki pracy)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, jakie dokumenty są niezbędne do funkcjonowania niepublicznego przedszkola terapeutycznego? Pytanie wiąże się z otwarciem nowej placówki. Pytanie wiąże się z otwarciem nowej placówki.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z jakich przedmiotów, uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą (tzw. nauczanie domowe), powinien zdawać egzamin klasyfikacyjny? Z przepisów wynika, iż z przedmiotów obowiązkowych, oprócz plastyki, muzyki, w-fizycznego, a co z religią? Pytanie dotyczy szkoły podstawowej, kl. VI.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie kwestii na jakiej podstawie można przyjmować słuchacza do Liceum Ogólnokształcącego bezpośrednio na semestr III (trzeci) nauki na podstawie ukończenia przez delikwenta Zasadniczej Szkoły Zawodowej. Czy możliwość ta dotyczy absolutnie każdego, kto legitymuje się świadectwem ukończenia ZSZ, nawet ktoś kto ukończył taką szkołę wiele lat temu (np. w latach 80-tych bądź 90-tych?)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, poszukuję siatek godzin (przykładowych) do nowego - od 2012 roku liceum i technikum. Czy coś takiego zostało opublikowane, czy może gdzieś są jakieś wskazówki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe