Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z zapytaniem czy funkcjonariuszka Straży Granicznej posiada wykształcenie pedagogiczne? Funkcjonariuszka ukończyła studia 24.09.1990r. na Wydziale Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z tytułem magister psychologii. Ponadto posiada 1 stopień specjalizacji psychologii klinicznej oraz zaświadczenie ukończenia dwuletniego cyklu pod nazwą Program Edukacji Psychologicznej w zakresie Terapii Gestald. Program obejmował zajęcia treningowe, warsztatowe, seminaryjne i wykładowe w wymiarze 400 godzin, w tym 350 zajęć praktycznych. W rozmowie telefonicznej z dziekanatem Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego uzyskano informację, iż na tym kierunku studiów były przedmioty pedagogiczne oraz praktyka, ale nie uzyskano informacji w jakim wymiarze. Czy w związku z posiadanym wykształceniem ma przygotowanie pedagogiczne? Za poradę serdecznie dziękuję!
Stwierdzenie, czy osoba ta posiada przygotowanie pedagogiczne wymaga szczegółowej analizy zapisów w indeksie oraz porównanie z przydziałem zajęć w konkretnej szkole na konkretnym stanowisku w danym typie szkoły.
iRozporządzenie MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółoych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli
Np.
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach średnich ogólnokształcących posiada osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia:
- studiów magisterskich na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- studiów magisterskich na kierunku, którego zakrez określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
- studiów magisterskich na kierunku (specjalności) innym niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto posiada przygotowanie pedagogiczne i ukończyła studia podyplomowe z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć. § 1.
§ 1.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:1) nauczycielu - należy przez to rozumieć nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz ust. 2 pkt 1a i 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela;
(...)
3) przygotowaniu pedagogicznym - należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin; o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego.Zatem przygotowanie pedagogiczne ma osoba, która nabyła wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel stopień nauczyciela kontraktowego zdobył 21 lipca 2015r. Następnie zatrudniony był od 1 września 2015 do 30 czerwca 2016 r. (Zmiana miejsca zatrudnienia za porozumieniem stron). Od 1 września 2016r. do 31 sierpnia 2017r. jest zatrudniony na umowę na czas określony. Czy w związku z taką sytuacją nauczyciel z dniem 1 2017r. może rozpocząć staż na nauczyciela mianowanego.(oczywiście pod warunkiem dalszego zatrudnienia)?
- Jesteśmy szkołą Stowarzyszeniową zatrudniającą nauczycieli z KP. Do tej pory zatrudnialiśmy nauczycieli od września do kończ czerwca. Nowy Kodeks wprowadza przepisy, że trzecia umowa musi być umową zawartą na czas nieokreślony. Czy w naszym przypadku można w jakiś sposób ten przepis ominąć i zastosować inny?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka od 1 września 2022 r. jest zatrudniona w szkole podstawowej ogólnodostępnej na stanowisku wychowawcy świetlicy w pełnym wymiarze godzin (26/26). Wcześniej, tj. w roku 1985 ukończyła studium pedagogiczne (posiada świadectwo ukończenia studium pedagogicznego) zorganizowane przez Instytut Kształcenia Nauczycieli im. Wł. Spasowskiego – Oddział Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze, na podstawie zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 22 maja 1981 r. w sprawie zasad uzyskiwania kwalifikacji pedagogicznych przez czynnych nauczycieli szkół podstawowych i placówek oświatowo- wychowawczych, uzyskując tym samym kwalifikacje w rozumieniu art. 9, ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. Nauczycielka posiada także dyplom ukończenia studium kwalifikacyjnego z zakresu pedagogiki specjalnej, na podstawie którego uzyskała kwalifikacje do prowadzenia pracy w szkołach i placówkach kształcenia specjalnego (podstawa prana: zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie utworzenia studium pedagogicznego w zakresie pedagogiki specjalnej). Na bazie ww. przygotowania nauczycielka była zatrudniona przez 7 lat i 9 miesięcy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym od dnia 4 września 1984 r. do 31 maja 1992 r. na stanowisku wychowawcy internatu, po czym wyjechała za granicę i tam pracowała w innej branży. Nauczycielka legitymuje się tylko świadectwem ukończenia LO i świadectwem dojrzałości (maturą). Moje pytania brzmią:
1. Czy kwalifikacje, którymi legitymuje się ww. nauczycielka są wystarczające do zatrudnienia jej na stanowisku nauczyciela świetlicy szkolnej, na którym została zatrudniona przez poprzedniego dyrektora z dniem 1 września 2022 r.?
2. Czy kwalifikacje, którymi legitymuje się ww. nauczycielka są wystarczające do przydzielenia jej innych zajęć niż świetlica szkolna?
3. Moje obawy dotyczą faktu, iż nauczycielka legitymuje się ukończonym LO i posiada świadectwo ukończenia studium pedagogicznego uprawniającego ją do pracy w szkole, czyli posiada tzw. przygotowanie pedagogiczne ogólne, a nie ma dokumentów potwierdzających kwalifikacji kierunkowych. Zatem, czy ona w ogóle ma na dzień obecnych wymogów kwalifikacyjnych, uprawnienia do pracy w szkole podstawowej?
4. Nauczycielka ta w przyszłym roku, kończy 60 lat i twierdzi, że jeszcze nie może odejść na emeryturę z racji braku lat pracy wypracowanych w Polsce. Czy rzeczywiście tak jest?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź - Istniejąca szkoła podstawowa z dniem 1 września 2012 r. zostaje przekształcona w szkołę filialną innej szkoły. Nauczyciele zostana zatrudnieni w szkole, której podlegać będzie filia lub w innych placówkach na terenie gminy. Proszę o podstawę prawną i wzór wypowiedzenia stosunku pracy z obecnej szkoły dla nauczyciela kontraktowego, mianowanego i dyplomowanego.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 września powstaje Zespół Szkół, w skład którego wejdzie gimnazjum (12 oddziałów) i nowo utworzone liceum (1 oddział - pierwsza klasa ). Wicedyrektor gimnazjum ma powierzone stanowisko na czas nieokreślony. W statucie Zespołu Szkół jest zapis o możliwości utworzenia stanowiska wicedyrektora Zespołu w przypadku co najmniej 12 oddziałów w zespole. Czy można odwołać wicedyrektora gimnazjum i powierzyć mu stanowisko wicedyrektora zespołu. W jakim terminie to należy zrobić (czy można od 1 września). Dodam, że w statucie Zespołu jest zapis o wspólnej Radzie Pedagogicznej i wspólnej Radzie Rodziców. Jak wywiązać się z obowiązku zasięgnięcia ich opinii, jeśli faktycznie będą istnieć najwcześniej od lub po 1 września?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe