I. 25 maja 2021 r. upubliczniono projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1551).
W wyniku zmiany cytowanego rozporządzenia rezygnuje się z ewaluacji, a ocena jakości pracy szkoły i placówki będzie dokonywana w ramach kontroli.
Ministerstwo Edukacji i Nauki określiło, że potrzeba nowelizacji rozporządzenia wynikła z dotychczasowych doświadczeń związanych ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego w formie ewaluacji, a mianowicie – korzyści z realizacji tej formy nadzoru pedagogicznego są niewspółmierne do nakładu czasu i pracy koniecznych do przeprowadzenia badania ewaluacyjnego.
Obecnie w ramach kontroli jest dokonywana wyłącznie ocena stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki.
II. Proponowane zmiany:
1. Rezygnacja z ewaluacji w nadzorze pedagogicznym.
2. Nowa definicja kontroli – przez kontrolę należy rozumieć działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub dyrektora szkoły lub placówki prowadzone w szkole lub placówce w celu oceny:
1) stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki,
2) przebiegu procesów kształcenia i wychowania w szkole lub placówce,
3) efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki.
3. Formami nadzoru pedagogicznego mają pozostać:
1) kontrola,
2) wspomaganie,
3) monitorowanie.
4. W protokole po kontroli oprócz opisu ustalonego stanu faktycznego, w tym ujawnionych nieprawidłowości, mają znaleźć się także wnioski wynikające z przeprowadzonych czynności kontroli, a także zalecenia wraz z terminem ich realizacji.
5. Czas trwania kontroli kuratora oświaty prowadzonej w celu:
1) oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki – nie więcej niż 2 dni;
2) oceny przebiegu procesów kształcenia i wychowania w szkole lub placówce oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki – nie więcej niż 5 dni w ciągu kolejnych dwóch tygodni.
6. Termin przekazania protokołu kontroli, za poświadczeniem odbioru, dyrektorowi szkoły lub placówki:
1) 7 dni roboczych od dnia zakończenia czynności kontroli w szkole lub placówce – w przypadku gdy kontrola jest prowadzona w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
2) 14 dni roboczych od dnia zakończenia czynności kontroli w szkole lub placówce – w przypadku gdy kontrola jest prowadzona w celu oceny przebiegu procesów kształcenia i wychowania w szkole lub placówce oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki.
7. Od 1 września 2021 r. plan nadzoru pedagogicznego ma zawierać w szczególności:
1) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli,
2) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań,
3) plan obserwacji,
4) zakres monitorowania.
8. Kontrole planowe, tak jak dotychczas, będą prowadzone w wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez Ministra Edukacji i Nauki.
zwiń >>