Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co zrobić, jeśli minął termin na wydanie decyzji o wydłużeniu etapu edukacyjnego?
Do szkoły podstawowej uczęszcza uczeń z upośledzeniem w stopniu lekkim, poza tym stwierdzono u niego schizofrenię. Zgodnie z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej obecny stan ucznia uniemożliwia mu naukę czytania i pisania. Czy w takiej sytuacji mogę wydać decyzję o wydłużeniu cyklu kształcenia dla tego ucznia?
Podjęcie decyzji w sprawie wydłużenia etapu edukacyjnego jest możliwe przy zachowaniu określonego terminu oraz z uwzględnieniem wskazanych w przepisach procedur, z udziałem odpowiednich podmiotów.
Wydłużenie nauki o rok na każdym etapie edukacyjnym
Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych dla uczniów niepełnosprawnych można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Decyzja w sprawie wydłużenia nauki
Decyzję o przedłużeniu okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu podejmuje rada pedagogiczna, po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o której mowa w rozporządzeniu w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, oraz zgody rodziców ucznia.
Co szczególnie istotne w kontekście pytania – w przypadku szkoły podstawowej decyzję o wydłużeniu etapu edukacyjnego podejmuje się nie później niż do końca lutego danego roku szkolnego odpowiednio w klasie III i klasie VI.
Minął termin na wydłużenie nauki – co dyrektor może zrobić w takim wypadku?
W świetle przywołanych przepisów nie ma obecnie możliwości wydłużenia etapu edukacyjnego z uwagi na upływ terminu, w jakim możliwe jest podjęcie decyzji w tej sprawie. Isnieje jednak inne rozwiązanie.
1. Nauczanie indywidualne od nowego roku szkolnego
Jednocześnie, jeśli dziecko nie może się uczyć z uwagi na stan zdrowia, możliwe jest rozważenie ewentualności nauczania indywidualnego w nowym roku szkolnym. Taka decyzja będzie zależna od wskazań lekarskich i możliwości zdrowotnych ucznia.
Jeśli uczeń nie będzie w stanie osiągać zakładanych efektów kształcenia, wówczas – we wskazanym w przepisach terminie – można podjąć decyzję o wydłużeniu etapu edukacyjnego, o ile zaistnieje taka konieczność, dostosowując jednocześnie warunki edukacji do potrzeb ucznia i jego stanu zdrowia.
2. Brak promocji w wyjątkowych przypadkach
Obecnie możliwe jest jedynie niepromowanie ucznia na podstawie rozporządzenia dotyczącego zasad klasyfikowania i promowania. Zgodnie z § 20 ust. 9 rozporządzenia w wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
Co ważne – w podejmowanych decyzjach – konieczne jest rozważenie przede wszystkim dobra dziecka i konieczności zapewnienia mu możliwości opanowania umiejętności kluczowych dla dalszego powodzenia w kolejnych latach edukacji, z uwzględnieniem możliwych, wskazanych w przepisach okresach kształcenia do określonego wieku na poszczególnych etapach edukacji, gdzie również może zaistnieć potrzeba wydłużenia etapu edukacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kto w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie uchwala zmiany w statucie szkoły? Czy nowo nadany statut musi być zatwierdzony przez kuratorium?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dokumentację zajęć pozalekcyjnych (opiekuńcze, koła zainteresowań), przydzielonych przez dyrektora, powinien prowadzić nauczyciel?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- czy Dyrektorem Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli może być nauczyciel kontraktowy, który ma skończone studia zarządzania oświatą?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy o stanowisko dyrektora Zespołu Szkół( szkoła podstawowa i gimnazjum) może ubiegać się kandydat o kwalifikacjach edukacja wczesnoszkolna i studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczennica posiadająca orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (autyzm, niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym), w którym podano jako najkorzystniejszą placówkę realizacji obowiązku szkolnego szkołę specjalną lub integracyjną, może chodzić do szkoły ogólnodostępnej; a raczej kontynuować tam naukę. Rodzic oraz dyrektor szkoły wyrazili na to zgodę. Czy przepisy prawa oświatowego zabraniają tego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe