Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy godziny dyrektorskie w kl. VI można przeznaczyć na lekcje matematyki i j. polskiego nt. "rozwiązywanie zadań przygotowujących do sprawdzianu". Dziękuję za pomoc.
Tak, godziny dyrektorskie w kl. VI można przeznaczyć na lekcje matematyki i j. polskiego nt. "rozwiązywanie zadań przygotowujących do sprawdzianu".
1) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (ze zm.),
2) art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a Karty Nauczyciela (ze zm.)
Zgodnie z załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia MENiS z 12.02.02 r. liczba godzin do dyspozycji dyrektora szkoły dla klas 4-6 obejmuje:
1) 9 godzin tygodniowo, zgodnie z dotychczasowymi ramowymi planami nauczania;
2) tygodniową liczbę godzin ustaloną na dany rok szkolny przez dyrektora szkoły na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a KN.
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być przeznaczane na podstawie §2 ust. 5 rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych na:
1) dodatkowe zajęcia edukacyjne, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, a w przypadku klas, w których realizowana jest dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego - także na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego, nieujętych w ramowym planie nauczania dla danego etapu edukacyjnego, jeżeli wymiar godzin umożliwia realizację podstawy programowej ustalonej dla tych zajęć,
2) realizację ścieżek edukacyjnych, obejmujących zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania przedmiotów lub bloków przedmiotowych lub w postaci odrębnych zajęć - w przypadku klas, w których realizowana jest dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego,
3) zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb, w tym zajęć dydaktyczno – wyrównawczych i zajęć ruchowych o charakterze korekcyjnym - w przypadku klas, w których realizowana jest dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego,
(...)
5) okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zajęcia świetlicowe trwają 60 minut. Czy dyrektor możne zajęcia świetlicowe dostosować do 45 min ,ponieważ takie są potrzeby szkoły?
Proszę o wykładnię prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W statucie zamieszczone są informacje dotyczące oceniania uczniów. Czy w związku z nowym rozporządzeniem nie ma konieczności tworzenia nowego WSO, jako odrębnego dokumentu, Regulaminu Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców. Czy wystarczy zapis w statucie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może wprowadzić zasadę, że w jednym oddziale integracyjnym zatrudniony jest tylko jeden nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne, co uniemożliwia objęcie pomocą uczniów niepełnosprawnych na wszystkich zajęciach lekcyjnych? OP twierdzi, że w każdym oddziale zgodnie z prawem ma być zapewniony jeden etat nauczyciela wspomagającego, który w ramach swojego pensum (20 h) ma obowiązek prowadzić zajęcia rewalidacji indywidualnej i wspomagać uczniów na zajęciach, np. w przypadku 4 uczniów należy od 20 h pensum odjąć 8 godzin rewalidacji, a pozostałe 12 są to godziny, na których nauczyciel wspomaga uczniów na zajęciach lekcyjnych. OP wychodzi z założenia, że nie ma obowiązku prawnego zapewnienia obecności nauczyciela wspomagającego na wszystkich godzinach lekcyjnych. W wielu przypadkach np. uczniów z niepełnosprawnością ruchową pomoc nauczyciela wspomagającego jest potrzebna na każdej godzinie lekcyjnej, jednak potrzeby indywidualne uczniów i ich możliwości nie są zdaniem OP argumentem do zapewnienia nauczyciela wspomagającego na wszystkich lekcjach. Ponadto OP twierdzi, że niedopuszczalna z mocy prawa jest sytuacja kiedy w jednej klasie uczy 2-3 nauczycieli wspomagających, np. w klasach 4-8, w których siatka godzin tygodniowo przekracza pensum jednego nauczyciela wspomagającego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może zmienić termin dnia wolnego od zajęć dydaktycznych w 2023/24, który został ustalony do 30 września
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rewalidacja może być prowadzona dla 2 uczniów jednocześnie (podobne schorzenie)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe