Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy na wniosek rodzica można zmniejszyć ilość godzin języka polskiego uczniowi z Ukrainy np. z 6 godzin na 5 godzin?
Osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy, zgodnie z art. 165 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.). Nie są to zajęcia obowiązkowe dla ucznia, ponieważ ustawodawca określa je mianem uprawnienia. Na podstawie § 11a ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 21 marzec 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r., poz. 645 ze zm.) w roku szkolnym 2022/2023 dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego dla uczniów będących obywatelami Ukrainy, którzy przybyli do Polski od 24 lutego 2022 r., są prowadzone indywidualnie lub w grupach liczących nie więcej niż 15 uczniów, w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 6 godzin lekcyjnych tygodniowo. Organ prowadzący i szkoła muszą być w stanie zapewnić uczniowi w Ukrainy co najmniej 6 godzin nauki języka polskiego, natomiast nie są w stanie wyegzekwować od rodzica korzystania z tego prawa przez 6 godzin tygodniowo, gdy rodzic chce skorzystać mniejszego wymiaru godzinowego nauki języka polskiego. Jeśli rodzic deklaruje uczęszczanie przez dziecko np. na 5 godzin zajęć, nie ma też podstawy prawnej do odmówienia w ogóle organizacji takich zajęć. Należałoby postępować zgodnie z oświadczeniem rodzica ale też pobrać je w formie nadającej się do przechowywania na wypadek kontroli oraz liczyć się z tym, że w każdym momencie rodzic może zdecydować, że dziecko jednak będzie uczęszczało na 6 godzin zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W Ustawie z 14 grudnia 2016 r "Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe" w Art 15 pkt 89 znajduje się zapis: „1. Absolwent zdał egzamin maturalny, jeżeli: 1) z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej i w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania, oraz; 2) z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania", czy dotyczy on tegorocznych maturzystów, czy też obecnych siódmoklasistów, którzy maturę będą zdawali w roku 2022?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel zatrudniony w naszej szkole na 14/18 etatu i w drugiej na 4,5/18 etatu może skorzystać z urlopu na poratowanie zdrowia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy przedszkolem niepublicznym ogólnodostępnym (tzw.złotówkowym), które przyjmuje również dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności. Moje pytanie brzmi czy dziecko które jest w trakcie diagnozowania w poradni psychologiczno-pedagogicznej i otrzyma orzeczenie o niepełnosprawności po 30 września czy będzie mogło otrzymywać zwiększoną subwencję oświatową
(uzależnioną oczywiście od rodzaju niepełnosprawności ) i od kiedy? Mam dwie sprzeczne informacje i chciałabym je wyjaśnić. Jedna mówi, że jeśli dziecko z orzeczeniem nie będzie wpisane w SIO do 30 września nie otrzyma dofinansowania (zwiększonej subwencji ) na cały rok oświatowy (w tym wypadku na rok 2015/2016). Druga zaś mówi, iż dziecko otrzyma wszelkie świadczenia jednak dopiero od stycznia 2016 roku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka powinna być minimalna liczba uczniów na zajęciach z Karty Nauczyciela, jeśli chodzi o zajęcia opiekuńczo - wychowawcze i przedmiotowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dla opiekuna semestru w zaocznej szkole dla dorosłych przysługuje dodatek za wychowawstwo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe