Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel kontraktowy (umowa o pracę na czas niekreślony) może przejść w stan nieczynny? Ze względów organizacyjnych z nauczycielem kontraktowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony (staż pedagogiczny: 7 lat), zostanie rozwiązany stosunek pracy. Czy może on skorzystać ze stanu nieczynnego? W jakiej wysokości należy mu się odprawa?
Nauczyciel kontraktowy może przejść w stan nieczynny, jeżeli rozwiązanie umowy o pracę związane jest ze zmianami organizacyjnymi uniemożliwiającymi jego dalsze zatrudnienie (art. 20 ust. 1 KN). Musi być on jednak zatrudniony w pełnym wymiarze.Nauczyciel musi być zatrudniony w pełnym wymiarze
Aby odpowiedzieć na powyższe pytanie należy ustalić, czy nauczyciel zatrudniony jest w pełnym wymiarze czasu pracy oraz czy zostały spełnione przesłanki rozwiązania stosunku pracy z art. 20 ust. 1 KN. Jeżeli w obu przypadkach odpowiedź brzmi „tak”, to opisany nauczyciel kontraktowy zwalniany będzie na podstawie art. 20 KN i będzie uprawiony do złożenia wniosku o przeniesienie w stan nieczynny w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wypowiedzenia. (art. 20 ust. 5c KN).
W takim przypadku nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę przysługują świadczenia określone w ustawie o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. ustawa o zwolnieniach grupowych). Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy pracownikowi przysługuje odprawa pieniężna w wysokości:
- jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata;
- dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat;
- trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.
Wysokość odprawy, na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, ustala się zgodnie z zasadami obowiązującymi przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
Art. 20 KN dotyczy tylko nauczycieli zatrudnionych w pełnym wymiarze na podstawie umowy o pracę lub mianowania
Jeżeli jednak nauczyciel zatrudniony jest w niepełnym wymiarze czasu pracy, to nawet jeżeli spełnione są przesłanki rozwiązania umowy z art. 20 KN, to i tak podstawą rozwiązania umowy będzie art. 27 ust. 1 KN, co oznacza, że nie można skorzystać z przeniesienia w stan nieczynny. Art. 20 KN dotyczy tylko nauczycieli zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na podstawie umowy o pracę lub mianowania.
Zwolnienie na podstawie ustawy o zwolnieniach grupowych
Należy jednak rozważyć czy można znaleźć inną podstawę do dokonania takiej wypłaty. Taką podstawę zawiera ustawa o zwolnieniach grupowych. Jest nim art. 10 ust. 1, który stwierdza, że przepisy art. 8 tej ustawy, czyli dotyczący wysokości odprawy, stosuje się odpowiednio w razie konieczności rozwiązania przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, jeżeli przyczyny te stanowią wyłączny powód uzasadniający wypowiedzenie stosunku pracy, a zwolnienia w okresie nieprzekraczającym 30 dni obejmują mniejszą liczbę pracowników niż 20.
Zmiany organizacyjne skutkujące wypowiedzeniem stosunku pracy są bez wątpienia przyczyną niedotyczącą pracowników – gdyż są to przyczyny leżące wyłącznie po stronie pracodawcy.
Oznacza to, że nauczyciel powinien otrzymać odprawę z tytułu rozwiązania stosunku pracy na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy w wysokości określonej w art. 8 ust. 1, także w sytuacji rozwiązania umowy o pracę zawartej w części obowiązkowego pensum zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy będąc na urlopie dla poratowania zdrowia przez 12 miesięcy mam prawo do urlopu wypoczynkowego za te 12 miesięcy? Jaka jest podstawa prawna?
- Od września 2017r. dyrektor może nauczycielowi udzielić zgody na podjęcie pracy w innej placówce.Kogo dotyczy ten obowiązek (praca w pełnym etacie, umowa zlecenie itp.)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na podstawie mianowania do chwili obecnej pracuje na dwa pełne etaty w szkole podstawowej i szkole ponad gimnazjalnej ze wskazaniem naszej szkoły ponad gimnazjalnej jako główne miejsce zatrudnienia. Po zaopiniowaniu arkusza na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 10.04.2017r. w głównym miejscu pracy, gdzie miała przydzielony pełny etat, oświadczeniem z dnia 11.04.2017r. zmieniła podstawowe miejsce pracy z naszej jednostki na szkołę podstawową, nie przedkładając zgody na dodatkowe zatrudnienie. Nadmieniam, że posiedzenie Rady Pedagogicznej w szkole podstawowej odbyło się w dniu 11.04.2017r., gdzie wyżej wymienionej nauczycielce także został przydzielony pełny etat. W związku z powyższym dyrektor szkoły ponad gimnazjalnej wystąpił z pismem do dyrektora szkoły podstawowej o wyrażenie zgody na dodatkowe zatrudnienie tej nauczycielki. Dyrektor nie wyraził zgody na dodatkowe zatrudnienie, w wyniku czego, ze względu na nie możliwą dyspozycyjność nauczyciela zostały wprowadzone zmiany do arkusza (bez przydziału godzin dla tego nauczyciela) i ponownie uruchomione procedury związane z jego tworzeniem. Czy decyzja dyrektora była prawnie słuszna i jaką postawę prawną przyjąć przy wypowiedzeniu stosunku pracy temu nauczycielowi?
- Czy nagrodę jubileuszowa można wypłacić wstecz? Nauczyciel złożył 28 września 2022 r. dokumentację o zaliczenie do stażu pracy okresu pracy w gospodarstwie rolnym rodziców. Po doliczeniu tego okresu, pracownik od 4 października tego roku ma 21 lat pracy. W dniu złożenia dokumentacji tj. 28 września 2022 roku mija 11 miesięcy i 24 dni od dwudziestolecia. Czy pracodawca jest zobowiązany wypłacić nagrodę jubileuszową za 20-lecie, czy dopiero 25-lecie w 2026 r.?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jakie przepisy mówią o zatrudnianiu woźnej oddziałowej (pomocy nauczyciela, niani) w przedszkolu dla dzieci 3-, 4-letnich ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe