Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy studentka VI roku studiów teologicznych jednolitych magisterskich ma kwalifikacje do nauczania przedmiotu? Czy może zacząć przygotowanie do zawodu? Z jakiego artykułu KN powinna być zatrudniona? Czy należy się jej dodatek wiejski – czy pod względem płacowym traktujemy ją jako pracownika z kwalifikacjami?
W świetle art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r., poz. 984) stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która:
1) posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje;
2) przestrzega podstawowych zasad moralnych;
3) spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu.
Z kolei art. 9 ust. 2 KN stanowi, że minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w stosunku do nauczycieli szkół artystycznych – minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, w drodze rozporządzenia, określa szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, warunki uzyskiwania kwalifikacji do nauczania języków obcych, także poprzez egzaminy znajomości języka i wykaz tych egzaminów oraz może określić szkoły i wypadki, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, uwzględniając w szczególności potrzeby kształcenia zawodowego. Na podstawie wskazanego przepisu zostało wydane rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 sierpnia 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r., poz. 2102). Stosownie do § 8 ww. rozporządzenia kwalifikacje do nauczania religii posiada osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne określone w porozumieniach zawartych między ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania a Konferencją Episkopatu Polski, a także władzami innych kościołów i związków wyznaniowych.
Porozumienie z dnia 3 kwietnia 2019 r. pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. Men z 2019 r., poz.9) określa różne poziomy wymagań kwalifikacyjnych w zależności od szkoły lub placówki, w której mam być zatrudniony nauczyciele religii. Od nauczyciela religii zatrudnionego w szkołach ponadpodstawowych wymaga się ukończenia studiów wyższych. Natomiast zgodnie z § 3 porozumienia, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela religii w szkołach podstawowych i branżowych szkołach I stopnia, z wyjątkiem specjalnych, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w § 2 lub
2) ukończyła studia pierwszego stopnia na kierunku teologia w uczelni prowadzonej przez Kościół katolicki albo w uczelni publicznej prowadzącej kształcenie w zakresie teologii katolickiej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii lub
3) posiada dyplom ukończenia kolegium teologicznego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii lub
4) jest alumnem wyższego seminarium duchownego po ukończeniu czwartego roku jednolitych studiów magisterskich lub studentem studiów na kierunku teologia w uczelni prowadzonej przez Kościół katolicki albo w uczelni publicznej prowadzącej kształcenie w zakresie teologii katolickiej po ukończeniu czwartego roku jednolitych studiów magisterskich.
Osoba będąca na VI roku studiów teologicznych posiada kwalifikacje do bycia nauczycielem religii w szkole podstawowej i branżowej I stopnia. Z uwagi na fakt, że w świetle rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli osoba, o której mowa w pytaniu posiada kwalifikacje do nauczania religii, to jest zatrudniana w oparciu o art. 10 ust. 2 KN jeżeli posiada przygotowanie pedagogiczna, a jak go nie ma w oparciu o art. 10 ust. 3 KN z zobowiązaniem do uzupełnienia przygotowania pedagogicznego. Nauczyciel jest zatrudniany jako nauczyciel poczatkujący, który jest zobowiązany do odbycia przygotowania zawodowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy realizacji awansu zawodowego: nauczyciela mianowanego zatrudnionego na 1/1 etat, zatrudnienie na podstawie mianowania. Nauczyciel ma akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego z dnia 20.12.2018r. , nie rozpoczął stażu przed 01.09.2022r. Na podstawie nowych przepisów dotyczących awansu zawodowego nauczyciel skończył staż na nauczyciela dyplomowanego 19.09.2022r.( skrócenie o 2 lata). Kiedy powinna zostać sporządzona ocena pracy nauczyciela, jeśli do tej pory nie złożył wniosku o ocenę? Do kiedy może najpóźniej wnioskować o ocenę pracy i podjęcie postępowania kwalifikacyjnego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku z podpisaniem przez Prezydenta RP ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, która przewiduje dwa stopnie awansu zawodowego: nauczyciela mianowanego oraz nauczyciela dyplomowanego z dn. 1 września 2022 r. mentorem nauczyciela początkującego może być nauczyciel mianowany, pełniący funkcję kierowniczą?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Art 9b ust 1 KN w skład komisji kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela kontraktowego wchodzą co najmniej trzy osoby: Dyrektor, opiekun stażu i przewodniczący zespołu przedmiotowego lub jeśli takowego nie ma to nauczyciela mianowany, dyplomowany lub kontraktowy jeśli mowa o niepublicznym przedszkolu. A co jeśli dyrektor jest opiekunem stażu, bo musi lub jeśli przewodniczący zespołu przedmiotowego jest opiekunem? Z 3 osób robią nam się 2. Komisja może obradować w składzie co najmniej 2/3, ale czy powołując komisję mam wpisać po prostu dwa razy tę samą osobę? Bo dorzucenia innego nauczyciela KN nie przewiduje, chyba że ZZ, ale nauczyciel stażysta nie jest w związku zawodowym.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu niepublicznym zatrudniony jest nauczyciel języka angielskiego w pełnym wymiarze godzin. Od września rozpoczął awans na nauczyciela kontraktowego. Kto może być opiekunem stażu- jeśli w placówce nie ma innego nauczyciela języka obcego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba legitymująca się dyplomem ukończenia studiów wyższych II stopnia , kierunek - teologia, specjalność dialog społeczny oraz świadectwem ukończenia 3 - semestralnych studiów podyplomowych w zakresie edukacji wczesnoszkolnej posiada kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela przedszkola?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe