Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak powinno wyglądać w praktyce takie zarządzanie ryzykiem? Jakie są zadania dyrektora szkoły w tej materii?
Nasza szkoła realizuje założenia związane z kontrolą zarządczą. Mamy jednak pewne trudności z właściwym wdrożeniem zarządzania ryzykiem. Jak powinno wyglądać w praktyce takie zarządzanie ryzykiem? Jakie są zadania dyrektora szkoły w tej materii?
U podstaw sprawnego zarządzania ryzykiem leży identyfikacją obszarów, które występują lub mogą się pojawić w szkole, a których nieprawidłowe funkcjonowanie może spowodować ujemne skutki dla działalności szkoły. Należy prowadzić coroczną identyfikację ryzyka, jego analizę, a także podejmować działania w celu minimalizacji danego ryzyka.
Ryzyko odnosi się do wszystkich czynności i działań podejmowanych w trakcie bieżącej działalności szkoły.
Sprawnemu zarządzaniu ryzykiem sprzyjają:
• wskazanie misji jednostki,
• określenie celów i zadań oraz monitorowanie i ocena ich realizacji,
• identyfikacja ryzyka,
• analiza ryzyka,
• reakcja na ryzyko.
Wskazanie misji jednostki
Jasne określenie misji, czyli inaczej funkcji, jaką ma pełnić szkoła może sprzyjać ustaleniu hierarchii realizowanych celów i zadań. Zalecane jest, aby cele i zadania określać w co najmniej rocznej perspektywie oraz prowadzić bieżącą ocenę ich realizacji. Miernikami tej oceny sąoszczędność, efektywność i skuteczność. Należy zadbać również o to, aby określając cele i zadania wskazać komórki organizacyjne lub osoby odpowiedzialne bezpośrednio za ich wykonanie.
Identyfikacja ryzyka
Z realizacją zdefiniowanych celów i zadań wiąże się identyfikacja ryzyka, czyli wskazanie miejsc i obszarów, w których mogą wystąpić nieprawidłowości. Identyfikację dobrze jest przeprowadzać co najmniej raz w roku. Pozwoli to na utrzymanie bieżącego monitoringu takich wrażliwych miejsc.
Analiza ryzyka
Nie wystarczy jedynie wskazać ryzyko należy jeszcze przeprowadzić jego analizę, czyli określić prawdopodobieństwo jego wystąpienia oraz skalę negatywnych skutków jakie dane nieprawidłowości mogą przynieść. Dobrze jest też określić akceptowany poziom ryzyka, do którego będzie się stale dążyć.
Reakcja na ryzyko
Celem kontroli zarządczej jest eliminacja nieprawidłowości, dlatego też kolejnym etapem jest wskazanie działań, które zostaną podjęte w celu zmniejszenia występującego ryzyka do akceptowanego poziomu.
Analiza ryzyka w praktyce
W praktyce, przy ustalaniu listy celów do realizacji na rok następny, dyrektor szkoły (lub organ do tego przewidziany w regulaminie kontroli zarządczej) powinien jednocześnie przyjąć określone mierniki realizacji celów, swoiste dla każdego z określonych celów. Tak więc raz w roku analizy ryzyka dokonuje sam dyrektor lub przewidziany do tego celu organ, ustanowiony przez regulamin kontroli zarządczej. Organem takim może być ciało kolegialne złożone z dyrektora, wybranych nauczycieli i głównego księgowego. Analiza ma wykryć wszelkie zagrożenia, tak aby było możliwe im przeciwdziałanie.
Co może dyrektor..
W celu przeciwdziałania zagrożeniom dyrektor może np.:
• wyznaczyć komórkę organizacyjną, której zadaniem będzie identyfikacja ryzyka w całej jednostce,
• powołać zespół, którego celem będzie identyfikacja ryzyka,
• wykorzystać metodę oddolnej identyfikacji ryzyka, w której identyfikacji ryzyka dokonują pracownicy na każdym szczeblu, a wyniki przekazywane są stopniowo w górę struktury organizacyjnej,
• organizować narady kierownictwa poświęcone identyfikacji ryzyka
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do dyrektora szkoły wpłynęła skarga dotycząca nagannego zachowania nauczyciela wobec dzieci (ośmieszanie, poniżanie, komentowanie sytuacji rodzinnych itp). Dyrektor przeprowadził rozmowę z nauczycielem, pomimo ustnego upomnienia sytuacja nie uległa poprawie. Jakie procedury powinien podjąć dyrektor w celu załatwienia tej sprawy? Proszę o zajęcie stanowiska.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Program edukacyjno-terapeutyczny. Dla wychowanka ORW posiadającego orzeczenie o kształceniu specjalnym ze względu na niepełnosprawnosć sprzężona( w tym intelektualna w stopniu umiarkowamym, ruchowa i niedosłuch) - I ETAP EDUKACYJNY.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka rozpoczęła pracę w roku 1984. W umowie o pracę wpisano datę zatrudnienia na dzień 3 września 1984 r. (1, 2 września były dniami wolnymi od pracy). Zamierzam wypłacić nauczycielce nagrodę jubileuszową za 35 lat pracy. Mam wątpliwości co do ustalenia daty nabycia prawa do nagrody jubileuszowej. Obecny rok szkolny (2018/19) jest dla nauczycielki rokiem korzystniejszym ze względu na dużą ilość nadgodzin. Od września 2019 r nauczycielka będzie zatrudniona tylko na etacie (bez nadgodzin). Wątpliwości moje związane są z tym, że funkcję dyrektora pełnię od maja br., z dokumentów przedstawionych przez nauczycielkę wynika, że terminy nabycia prawa do poprzednich nagród były różne (zarówno 31 sierpnia jak i 6 września).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych na końcu dokumentu należy wymienić nazwiska osób, które podpisały oryginał świadectwa. Co w sytuacji, kiedy nie wiadomo, kto złożył podpis? Świadectwo kilka lat temu zostało wydane uczniowi, a placówka nie przechowuje kopii świadectw.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w tygodniu realizuje 25 godzin dydaktycznych i jest zatrudniony na pełen etat. Od maja z powodu zakończenia nauki w klasach maturalnych pozostanie mu do realizacji 15 godzin. Czy brakujące godziny do etatu w miesiącach maj-czerwiec można mu potrącić z godzin ponadwymiarowych wypracowanych w terminie wrzesień-kwiecień?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe