Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka jest maksymalna stawka dla premii uznaniowej rozliczana z dotacji? Czy można przyznać pomocy nauczyciela dodatek specjalny jednorazowo i w jakiej kwocie maksymalnie, i rozliczyć to z dotacji na przedszkole? Czy można jednorazowo przy wypłacie dać premię uznaniową i dodatek specjalny?
Obowiązujące przepisy nie określają zasad (w tym kryteriów i częstotliwości) przyznawania premii uznaniowej ani dodatku specjalnego – brak ich w szczególności w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1320. Zasady ich wypłacania, w tym ewentualną możliwość przyznania obu świadczeń w tym samym czasie, muszą regulować wewnętrzne regulacje konkretnego pracodawcy (art. 9 § 2 KP).
Z dotacji można sfinansować jedynie takie świadczenia, które wynagradzają wykonanie pracy na rzecz uczniów, a więc dotyczą działalności dydaktycznej, opiekuńczej lub wychowawczej (art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 2029). Suma dopuszczalnych wypłat dodatkowych składników wynagrodzenia (spełniających ww. kryterium) wraz z innymi składnikami wynagrodzenia musi się mieścić w rocznym limicie, który dla pełnoetatowego pracownika zatrudnionego w niepublicznej placówce wynosi rocznie 150% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego (art. 35 ust. 1 lit. a UoFZO w zw. z art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2215), a które z kolei stanowi 184% kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej. Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 2020 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 571) kwota bazowa dla nauczycieli wynosi od dnia 1.01.2020 r. – 3337,55 zł oraz od 1.09.2020 r. – 3537,80 zł. W związku z tym roczny limit wszystkich wypłat z dotacji na rzecz pełnoetatowego pracownika niepublicznego przedszkola w 2020 r. oblicza się następująco: (184% * 150% * 12 * 8/12 * 3 337,55 zł) + (184% * 150% * 12 * 4/12 * 3 537,80 zł) = 112.750,42 zł.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Otrzymałam informację z urzędu miasta, że od lipca zostanie zmniejszona dotacja (i oczywiście z takimi zmianami się liczymy zawsze), ale dalsza wiadomość informuje, że od października ta kwota ulegnie znacznemu pomniejszeniu. Ja jestem organem prowadzącym niepubliczne przedszkole i pobieram dotację z Urzędu miasta. Poprosiłam o wyjaśnienie, z jakiego powodu i do jakiej kwoty spadła kwota utrzymania dziecka w placówce publicznej. W odpowiedzi otrzymałam informację, że dotychczasowa kwota dotacji była wysoka, ponieważ był zaplanowany remont dużego przedszkola. Remont został wykonany, a inne nie są planowane, więc na oświatę przekazują mniejszą część budżetu. Moje pytanie, czy takie postępowanie jest zgodne z prawem? Organ prowadzący publiczne przedszkole zaplanował budowę klatki schodowej, więc na dany rok przeliczył zapotrzebowanie finansowe i przełożył to na koszt utrzymania dziecka w przedszkolu dając dużą dotację. Gdy plan został zrealizowany koszty utrzymania dziecka spadają i to znacznie, bo nie ma tak ogromnych inwestycji. Jednak jak to się ma do moich kosztów utrzymania dziecka, przecież one się nie zmieniły i otwierając przedszkole nie mogłam przewidzieć znaczącego spadku dotacji. Czy na tak duże inwestycje organ prowadzący nie może pozyskiwać środków bezpośrednio na ten cel, a nie przeliczać je na koszt utrzymania dziecka?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Szkoły Integracyjnej, w której prowadzona jest rewalidacja. Obserwując zajęcia korzystam z arkusza obserwacji lekcji. Czy są wzory arkuszy dostosowane do tego typu zajęć?
- Czy w rozumieniu rozporządzenia w sprawie zasad organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej zajęcia logopedyczne przydzielone w ramach rewalidacji (1 godz. tyg ) dzieciom z orzeczeniami należy traktować jako zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Pyta o to arkusz MEN w sprawie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor zaplanował zamówienie na dostawę 10 komputerów do pracowni komputerowej. Wartość szacunkowa tego zakupu wynosiła 50 tys. zł netto, a więc nie przekraczała wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14 tys. euro. Następnie otrzymał dotację na 3 komputery do pracowników administracji, których wartość szacunkowa wynosiła 15 tys. zł netto. W jaki sposób udzielić zamówienia zgodnie z prawem? Czy można potraktować oba zamówienia oddzielnie i uniknąć stosowania procedury zamówień publicznych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do bursy przyjechał wychowanek i przywiózł broń pneumatyczną (karabin pneumatyczny i pistolet) , wychowanek jest pełnoletni. Nie chciał oddać broni wychowawczyni do zdeponowania bo jak twierdził przywiózł ją, aby sprzedać koledze. Wychowawczyni zadzwoniła na policję, nie wiedział bowiem, czy jest wymagana na nią pozwolenie (nie znała jej specyfikacji). Policja po prośbach przyjechała ale stwierdziła, że nic nie mogą zrobić chyba, że ma punkt regulaminu który zabrania wnoszenia broni. Wychowawczyni stwierdziła, że Rada Pedagogiczna nie przewidziała takiego przypadku, ale kazała im reagować w myśl punktu regulaminu mówiącym o stwarzaniu zagrożenia dla innych. Policja poprosiła, aby zdeponował broń. Po dłuższej rozmowie zgodził się. Po odjeździe Policji podszedł do wychowawczyni z pistoletem (trzymając go dwuznacznie) i stwierdził, że jeżeli już ma zdeponować to zdeponuje wszystko. Czy postępowanie Policji było prawidłowe. Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji? Zaznaczę, że z wychowankiem jest wiele problemów. Proszę o radę i opinię prawną.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe