Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka podstawa prawna obliguje nauczycieli do dokumentowania dostosowywania wymagań edukacyjnych?
Podstawą prawną dokumentowania dostosowywania wymagań edukacyjnych może być § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. Podstawą prawną mogą być również akty prawa wewnątrzszkolnego (zarządzenia, uchwały, procedury, statuty, regulaminy itd.), mówiące o dokumentowaniu realizowania podstawy programowej, w tym dostosowywaniu wymagań edukacyjnych.
Celem dostosowania wymagań edukacyjnych jest otrzymanie klasyfikacji przez ucznia
Zgodnie z ww. rozporządzeniem nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne, niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Dla jakiego ucznia należy dostosować wymagania edukacyjne?
Wymagania edukacyjne należy dostosować do ucznia:
- posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym - dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych albo przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach;
- posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
- posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii;
- nieposiadającego orzeczenia lub opinii wyżej wymienionych, który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Bardziej szczegółowa analiza tego zagadnienia wymaga doprecyzowania pytania o konkretną sytuacje.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziecko realizuje roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu. W związku z częstymi chorobami w okresie styczeń- luty nie uczęszczało do przedszkola. Czy należy ten fakt zgłosić do Kuratorium? Czy mogą być jakieś konsekwencje prawne dla rodziców? Zaznaczam, że rodzice ściśle współpracują z przedszkolem i informują o przyczynach nieobecności dziecka.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy terapeuta może odmówić pracy z dzieckiem z innej szkoły?
W szkole, w której jestem zatrudniona jest sala do zajęć integracji sensorycznej, pozostałe szkoły w naszym mieście nie mają takiej sali i nie prowadzą zajęć z IS. W związku z tym do naszej placówki na ww. zajęcia są przysyłane dzieci z innych placówek. Jak to wygląda od strony prawnej? Czy nie jest tak, że jeśli jestem zatrudniona w danej placówce to powinnam prowadzić zajęcia tylko z dziećmi uczęszczającymi do naszej szkoły? Czy mam prawo odmówić przyjęcia dziecka spoza mojej szkoły, a co jeśli dziecko ulegnie wypadkowi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń realizował nauczanie domowe do lutego br. Następnie przeszedł do innej szkoły i nie ma klasyfikacji śródrocznej. Czy uczeń powinien mieć egzaminy klasyfikacyjne po tych kilku miesiącach nauczania domowego w pierwszej szkole? Czy można przyjąć ucznia do nowej szkoły bez tych egzaminów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty powinien przekazać odchodzący dyrektor szkoły nowemu dyrektorowi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor przedszkola niepublicznego jest zobowiązany do przygotowania oceny pracy nauczycieli co roku dla wszystkich nauczycieli? Czy taka ocena jest wystawiana tylko na wniosek nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe