Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaką rolę i jakie funkcje pełni świetlica szkolna po zmianach w podstawie programowej?
Świetlica we współczesnej edukacji szkolnej pełni bardzo ważną rolę. Nowa podstawa programowa wskazuje świetlicę, jako miejsce nie tylko przeznaczone do spędzania czasu wolnego, ale ważne miejsce wychowania poza zajęciami edukacyjnymi. Niezwykle ważne staje się określenie głównych celów i funkcji świetlicy szkolnej.
Cele świetlicy | Funkcje świetlicy |
|
|
Zmiany w przepisach prawa
4 czerwca 2014 r. weszły wraz ze zmianami w ustawie o systemie oświaty przepisy, dotyczące zasad funkcjonowania świetlic szkolnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 642). Zmiany te określiły zasady działania świetlic w szkole podstawowej i gimnazjum oraz w szkołach specjalnych.
Art. 67 ust. 3 ww. ustawy wprowadza obowiązek zapewnienia zajęć świetlicowych dla uczniów, którzy:
- pozostają pod opieką szkoły po zakończeniu zajęć lekcyjnych;
- oczekują na odebranie przez rodziców;
- oczekują na dowóz organizowany przez gminę;
- korzystają z wydłużonej opieki szkolnej z powodu innych niż ww. okoliczności.
Należy pamiętać, że opieką świetlicową można także objąć uczniów, którzy:
- nie uczęszczają na zajęcia religii i etyki;
- nie uczestniczą z powodu zwolnienia w zajęciach wychowania fizycznego.
Art. 67 ust. 4 ww. ustawy stanowi, iż na zajęciach świetlicowych nie może pozostawać więcej niż 25 uczniów pod opieką jednego nauczyciela, a w przypadku szkół specjalnych oraz oddziałów integracyjnych i specjalnych zorganizowanych w szkołach ogólnodostępnych liczba uczniów na zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela odpowiada liczbie uczniów wymaganej dla oddziału specjalnego lub integracyjnego, tj. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół:
Szkoła/oddział | Liczba uczniów pod opieką jednego nauczyciela |
Szkoła ogólnodostępna | 25 |
Oddział integracyjny w szkole ogólnodostępnej | 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych |
Oddział szkoły integracyjnej | 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych |
Szkoła specjalna/oddział specjalny | |
- uczniowie niesłyszący i słabosłyszący | od 6 do 8 |
- uczniowie niewidomi i słabowidzący | od 8 do 10 |
- uczniowie z chorobami przewlekłymi | od 10 do 16 |
- uczniowie z zaburzeniami psychicznymi | od 6 do 8 |
- uczniowie z niepełnosprawnością ruchową | od 8 do 12 |
- uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim | od 10 do 16 |
- uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym | od 6 do 8 |
- uczniowie z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi | od 2 do 4 |
- uczniowie niedostosowani społecznie, zagrożeni niedostosowaniem społecznym, zagrożeni uzależnieniem lub z zaburzeniami zachowania | od 10 do 16 |
Art. 67 ust. 5 ww. ustawy wskazuje, że zajęcia muszą być organizowane zgodnie z potrzebami edukacyjnymi oraz rozwojowymi dzieci i młodzieży, a także ich możliwościami.
Zajęcia te powinny kłaść szczególny naciska na:
- rozwijanie zainteresowań uczniów;
- prawidłowy rozwój fizyczny;
- odrabianie lekcji.
Asystent wychowawcy świetlicy
Ponadto zgodnie z Art. 7 ust. 1e ww. ustawy w szkole podstawowej, w tym specjalnej i integracyjnej, może być zatrudniony asystent wychowawcy świetlicy. Do zadań asystenta należy wspieranie wychowawcy. Asystent wykonuje zadania wyłącznie pod jego kierunkiem.
Art. 7 ust. 1f ustawy określa wymagania, jakie powinien spełniać asystent. Musi on posiadać wykształcenie co najmniej na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne.
Asystent zatrudniony jest na umowę o pracę zgodnie z Kodeksem pracy, otrzymuje wynagrodzenie nie wyższe niż nauczyciel dyplomowany. Ponadto asystent musi spełniać warunki określone w art. 10 ust. 5 pkt 3 i 4 Karty Nauczyciela, to jest:
- nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne, lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie;
- nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie.
Ustawa określa, że osoba przed zatrudnieniem jej na stanowisku asystenta musi dostarczyć dyrektorowi szkoły informację z Krajowego Rejestru Karnego.
Organizacja pracy świetlicy szkolnej
Prawidłowa organizacja pracy świetlicy szkolnej może stanowić w przyszłości sukces edukacyjny, wychowawczy i opiekuńczy szkoły. Jej praca powinna być oparta o dokumenty obowiązujące w szkole – statut, program wychowawczy i program profilaktyki oraz uwzględniać wnioski wynikające z pracy rady pedagogicznej i rady rodziców. Organizacja dobrze działającej w szkole świetlicy wymaga współdziałania wielu osób.
Odpowiedzialni | Zadania | Uwagi |
Dyrektor szkoły | Diagnoza potrzeb w zakresie opieki świetlicowej | Przygotowanie dla rodziców tzw. karty zgłoszeń do opieki świetlicowej, w której zawarte zostaną podstawowe informacje, m.in.:
|
Przygotowanie arkusza organizacji szkoły, zawierającego określenie liczby godzin zajęć opiekuńczo-wychowawczych w świetlicy | W przypadku, gdy organ prowadzący nie zatwierdzi arkusza organizacji przygotowanego przez dyrektora szkoły, jego obowiązkiem jest zapewnienie zajęć świetlicowych z wykorzystaniem innych narzędzi | |
Zatrudnienie nauczycieli | Zgodnie z § 24 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U z 2009 r. Nr 50, poz.400 ze zm.) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych posiada osoba, która:
| |
Przygotowanie zmian do statutu | Określenie w statucie szkoły zasad organizacji świetlicy szkolnej zgodnie z nowymi przepisami | |
Organ prowadzący | Zatwierdzenie arkusza organizacji | Zagwarantowanie środków finansowych potrzebnych na organizację świetlicy |
Kierownik świetlicy | Przygotowanie dokumentacji świetlicy |
|
Nauczyciele świetlicy | Pomoc w przygotowaniu dokumentacji szkolnej |
|
Rodzice | Wypełnienie karty zgłoszenia dziecka do świetlicy i złożenie w wyznaczonym czasie |
FORMY PRACY, MAJĄCE ZASTOSOWANIE W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
Forma pracy | Opis formy pracy |
Indywidualna | W przypadku indywidualnej pracy z dzieckiem przebywającym na świetlicy szkolnej, dziecko ma możliwość samodzielnego wyboru zadania oraz wykonania go indywidualnie. Rolą wychowawcy jest pomoc dziecku w wyborze zadania oraz określeniu czasu jego realizacji. Przykładem takich działań mogą być: tworzenie różnych elementów dekoracyjnych, rozwiązywanie zagadek logicznych, rebusów, czytanie czasopism i książek, wykonywanie zadań związanych z opieką nad kącikami tematycznymi zorganizowanymi w świetlicy. |
Grupowa | Tworzenie grup świetlicowych daje możliwość uaktywniania dzieci, uczy ich współpracy w grupie oraz zasad zdrowej rywalizacji. Pozwala także odkrywać umiejętności, uzdolnienia i talenty. |
Zbiorowa | Forma ta pozwala brać udział w zajęciach wszystkim uczniom zapisanym na świetlicę. Jej celem jest realizacja wspólnych celów edukacyjnych i wychowawczych, np. konkursy, turnieje, rozgrywki i zawody sportowe, przedstawienia teatralne, koncerty, imprezy środowiskowe. |
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy niepubliczny ośrodek rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczy do którego uczęszczają wychowankowie realizujący obowiązek szkolny i nauki i są niepełnosprawni intelektualnie ze sprzężeniami prowadzony przez stowarzyszenie ma obowiązek opracowania i wprowadzenia standardów ochrony małoletnich w związku z nową ustawą z dnia 28 lipca 2023 o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 1606) na podstawie art. 22b i 22c ustawy z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 1304 z późn. zm.)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic złożył wniosek o udostępnienie do wglądu dokumentacji przebiegu nauczania dziecka. Które dokumenty powinny być mu udostępnione? Czy może sfotografować dokumenty lub wymagać, by je skserowano?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na następujące pytania oraz podanie podstaw prawnych rozstrzygających nw. kwestie. 1. Dyrektor szkoły otrzymał skargę grupy rodziców na nauczyciela, który ich zdaniem, mobbinguje uczniów i stosuje wobec nich zastraszające metody. Co powinien zrobić dyrektor?; 2. Nauczyciel, któremu grozi zwolnienie z pracy z powodów organizacyjnych, celowo uszkodził laptop i rzutnik będące własnością szkoły i zostało mu to udowodnione. Co musi zrobić dyrektor szkoły?; 3. W jakim dokumencie wewnątrzszkolnym zostaną zapisane zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy pracowników, w tym nauczycieli, a w jakim zasady usprawiedliwiania nieobecności uczniów?; 4. Jakie działania musi podjąć szkoła i nauczyciele wobec dziecka z orzeczeniem o kształceniu specjalnym?; 5. Czy dyrektor szkoły może odmówić przyjęcia do szkoły dziecka chorego na hemofilię?; 6. Uczeń naruszył dobra osobiste nauczyciela (publicznie obrzucił go wyzwiskami oraz inwektywami). Jakie działania musi podjąć nauczyciel oraz dyrektor szkoły wobec takiego zachowania?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może zawrzeć umowę użyczenia sali gimnastycznej z osobą prywatną(studentowi na ćwiczenia akrobatyczne)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy dotacji celowej na podręczniki dla uczniów niepełnosprawnych. W rozporządzeniu z 20 marca 2015 roku w sprawie wysokości wskaźników zwiększających dotację celową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim są wskazane trzy wskaźniki 2,0; 2,5; 2,3. Czym należy się kierować przy wyborze danego wskaźnika? Co należy wziąć pod uwagę z orzeczenia? Taka sama sytuacja dotyczy uczniów z upośledzeniem umiarkowanym, czy zespołem Aspergera. Proszę o przykładowe rozwiązanie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe