Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel, który prowadzi zajęcia emocjonalno-społeczne w ramach realizacji udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uczniem z niepełnosprawnościami sprzężonymi (niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i autyzm)?
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne są zajęciami o charakterze terapeutycznym i organizuje się je dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym, zgodnie z § 10 w zw. z § 6 pkt 2 i ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1280). Zajęcia te są zróżnicowane w zależności od potrzeb poszczególnych uczniów, w tym mogą dotyczyć tańca, plastyki, muzyki, socjoterapii, terapii psychologicznej, itp. Kwalifikacje nauczyciela prowadzącego tego typu zajęcia muszą więc odpowiadać prowadzonym zajęciom, a nie są uzależnione od rodzaju niepełnosprawności ucznia, chyba że dyrektor uzna taką potrzebę do ich prawidłowej realizacji, na podstawie § 3 ust. 1 i § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 ze zm.).
Ponieważ nie wskazano rodzaju zajęć, jakie mają być organizowane dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem zgodnie z jego potrzebami, niemożliwe jest wskazanie kwalifikacji nauczyciela. Przykładowo terapeuta pedagogiczny, do którego zadań należy rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym (§ 27 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia), mógłby prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne jako zajęcia terapeutyczne w sytuacji, gdy uczeń objęty pomocą psychologiczno – pedagogiczną ma problemy z funkcjonowaniem emocjonalno – społecznym w jednostce oświatowej. W razie innych potrzeb, nauczyciel musiałby posiadać przygotowanie z zakresu prowadzenia określonego rodzaju terapii (np. z dziedziny sztuki, psychologii, socjoterapii, itp.). Dyrektor może dodatkowo uznać za konieczne posiadanie kwalifikacji zgodnych z niepełnosprawnością ucznia, np. z oligofrenopedagogiki, obok tych dotyczących prowadzenia określonego rodzaju terapii/zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem dyrektorem Ośrodka rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczego, w którym edukacją objęci są uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ze sprzężeniami oraz z niepeł. głęboką. we wrześniu zgłosił się do nas rodzic z dzieckiem z orzeczeniem o kształceniu specjalnym z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu LEKKIM oraz autyzm. Dziecko to objęte jest wczesnym wspomaganiem prowadzonym przez naszą placówkę. Rodzic chce aby dziecko uczęszczało do nas na zajęcia w ramach wychowania przedszkolnego (ma 4 lata) z uwagi na szeroką gamę zajęć specjalistycznych, których przedszkole do którego uczęszcza nie może mu zapewnić. W związku z tym moje pytanie brzmi: Czy nasza placówka może przyjąć to dziecko do placówki skoro w orzeczeniu jest lekkie?. Funkcjonowanie dziecka jest bardzo zaburzone: niemówiące, pampersowe, karmione przez butelkę, dlatego ja najbardziej wymagające naszej specjalistycznej opieki.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w bieżącym roku szkolnym w szkole podstawowej można ustalić 6 dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy decyzji dyrektora w zespole szkolno-przedszkolnym. Jakie są rodzaje decyzji? U mnie są decyzje dotyczące dochodów (w przedszkolu), są decyzje dotyczące nauczania oraz decyzje finansowe (np przesunięcia w planie budżetowym) itp. Czy jako dyrektor zakładam jeden rejestr decyzji i nadaje im numery kolejno, czy muszą być podzielone na w/w grupy i każda ma swoją numerację. Czy zakładam jeden rejestr na dany rok i numeracja idzie kolejno według terminów ich wydania, czy zakładam kilka rejestrów i co z numeracją?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę wysłać nauczyciela na szkolenie? Jestem nowym dyrektorem. Kiedy zwróciłam się do nauczyciela z prośbą o wyjazd na szkolenie, odpowiedział, że nie mogę go do tego zmusić. Prosi o decyzję na piśmie z podaniem podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej jest jeden oddział przedszkolny dzieci 6-letnich. Czy zapis w statucie: "do oddziału przedszkolnego przyjmowane są dzieci 6-letnie, które podlegają rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu" jest zgodny z prawem? Czy do klasy 0 dyrektor możne przyjmować tylko dzieci 6-letnie (mam 23 dzieci) i może odmówić przyjęcia dziecka 5-letniego (wielu rodziców pyta o taką możliwość)? Jaka jest podstawa prawna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe