Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne są zajęciami o charakterze terapeutycznym i organizuje się je dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu...

PORADA PRAWNA

18 sierpnia 2022 Prawo oświatowe

Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel, który prowadzi zajęcia emocjonalno-społeczne w ramach realizacji udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uczniem z niepełnosprawnościami sprzężonymi (niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i autyzm)?

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne są zajęciami o charakterze terapeutycznym i organizuje się je dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym, zgodnie z § 10 w zw. z § 6 pkt 2 i ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1280). Zajęcia te są zróżnicowane w zależności od potrzeb poszczególnych uczniów, w tym mogą dotyczyć tańca, plastyki, muzyki, socjoterapii, terapii psychologicznej, itp. Kwalifikacje nauczyciela prowadzącego tego typu zajęcia muszą więc odpowiadać prowadzonym zajęciom, a nie są uzależnione od rodzaju niepełnosprawności ucznia, chyba że dyrektor uzna taką potrzebę do ich prawidłowej realizacji, na podstawie § 3 ust. 1 i § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289 ze zm.).

Ponieważ nie wskazano rodzaju zajęć, jakie mają być organizowane dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem zgodnie z jego potrzebami, niemożliwe jest wskazanie kwalifikacji nauczyciela. Przykładowo terapeuta pedagogiczny, do którego zadań należy rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym (§ 27 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia), mógłby prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne jako zajęcia terapeutyczne w sytuacji, gdy uczeń objęty pomocą psychologiczno – pedagogiczną ma problemy z funkcjonowaniem emocjonalno – społecznym w jednostce oświatowej. W razie innych potrzeb, nauczyciel musiałby posiadać przygotowanie z zakresu prowadzenia określonego rodzaju terapii (np. z dziedziny sztuki, psychologii, socjoterapii, itp.). Dyrektor może dodatkowo uznać za konieczne posiadanie kwalifikacji zgodnych z niepełnosprawnością ucznia, np. z oligofrenopedagogiki, obok tych dotyczących prowadzenia określonego rodzaju terapii/zajęć.

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT