Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jako placówka wychowania pozaszkolnego chcemy w czerwcu przeprowadzić rekrutację na zajęcia pozaszkolne. Czy mogę je przeprowadzić jedynie elektronicznie, w związku z epidemią? Jaką podstawę prawną mam wpisać? Czy w związku z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 25 marca 2020 mogę podać listę osób przyjętych na stronie placówki? W jaki sposób mam weryfikować dokumenty przesłane drogą elektroniczną? Czy wystarczy oświadczenie rodziców kandydata o prawdziwości przesłanych dokumentów?
Na podstawie art. 130 ust. 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., postępowanie rekrutacyjne może być prowadzone z wykorzystaniem systemów informatycznych. W orzecznictwie podkreśla się, że system informatyczny to zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania zapewniający przetwarzanie, przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 18 października 2018 r., III SA/Gd 506/18). W sytuacji, gdy placówka nie jest wyposażona w dany system, powinna przyjmować wnioski rekrutacyjne w papierowej formie ale też może zachęcać rodziców kandydatów do skorzystania z możliwości, jakie daje § 11a ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem osoby realizujące swoje prawa i obowiązki wynikające z przepisów oświatowych, w szczególności w zakresie składania wniosków i innych dokumentów, możliwe jest ich podejmowanie za pomocą środków komunikacji elektronicznej, czyli możliwe jest przykładowo złożenie wniosku i załączników mailowo. Natomiast w takiej sytuacji przepisy aktu PO nie nakładają na rodziców dodatkowego wymogu w postaci ogólnego oświadczenia o prawdziwości przesłanych dokumentów. Weryfikacja przez przewodniczącego komisji rekrutacyjnej dotyczy prawdziwości oświadczeń o wielodzietności rodziny kandydata lub o samotnym wychowywaniu dziecka przez kandydata, które są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie nieprawdziwych oświadczeń; z kolei dokumenty dotyczące niepełnosprawności poświadcza rodzic kandydata oświadczając, ze są zgodne z oryginałem – art. 150 ust. 4, 6 i 7 w zw. z ust. 2 pkt 2 lit. a, b i e, art. 144 ust. 3 i art. 131 ust. 2 pkt 1 i 6 PO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziękuję za odpowiedź ale pytam dalej,
ponieważ w żadnym z moich pytań nie sugerowałam, że przerwy świąteczne to czas wolny dla nauczyciela. Przypominam swoje pytanie:
Na jakiej podstawie prawnej (a pytam o konkretny paragraf) szkoła jest zobowiązana do organizacji zajęć opiekuńczo – wychowawczych konkretnie W CZASIE WIOSENNEJ LUB ZIMOWEJ PRZERWY ŚWIĄTECZNEJ, a więc w dniach, które nie są wymienione w rozporządzeniu w katalogu dni dodatkowo wolnych ustalonych przez dyrektora i podanych do publicznej wiadomości do 30 września – dla szkół podstawowych – do 8 dni. Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych nie są dniami zawierającymi się ani w wiosennej przerwie świątecznej ani w zimowej przerwie świątecznej.
Państwa odpowiedź:
Nasze stanowisko w tej sprawie jest oparte na interpretacji zapisów dotyczących przerw w pracy szkoły, w tym w szczególności wynikających z przepisów ustalających okres urlopowania nauczycieli w szkołach feryjnych.Nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie letnie i zimowe, przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii i w czasie ich trwania.Przepis oznacza, że nauczyciele pracują w pozostałe dni roku szkolnego tym w dniach, o których mowa wyżej.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 64.
Tak więc postaram się zadać pytanie jeszcze inaczej. Nie pytałam w żadnym pytaniu czy przerwy świąteczne to czas urlopu dla nauczycieli. BO CHYBA JUŻ WSZYSCY WIEDZĄ, ŻE NIE.
Chciałabym zrozumieć (bo czytać umiem i sama mogę rozporządzenia i ustawy sobie przeczytać) która część art. 64 KN mówi o bezpośredniej pracy z dziećmi o ile nie są to egzaminy?
Art. 64. 1. Nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie letnie i zimowe, przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii i w czasie ich trwania.
2. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 1, może być zobowiązany przez dyrektora do wykonywania w czasie tych ferii następujących czynności:
1) przeprowadzania egzaminów;
2) prac związanych z zakończeniem roku szkolnego i przygotowaniem nowego roku szkolnego;
3) opracowywania szkolnego zestawu programów oraz uczestniczenia w doskonaleniu zawodowym w określonej formie.
Dalej też nic nie znalazłam.
Jeżeli chodzi wyłącznie o interpretację zapisów to rozumiem, że zależy ona od tego kto je interpretuje.
Szanowni Państwo,
jeżeli nie ma nic do dodania oprócz interpretacji bardzo proszę pominąć moje zapytanie. Te dwie odpowiedzi ja interpretuje , jako brak podstaw prawnych do nakładania na nauczycieli obowiązku bezpośredniej pracy z dzieci w czasie przerw świątecznych.
Oczywiście w pracy jesteśmy OBECNI i np uczestniczymy w doskonaleniu zawodowym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 września 2018 r. do naszej szkoły podstawowej do klasy IV będzie uczęszczał uczeń z zagranicy, pochodzenia polskiego.Uczeń ten nie uczył się j. angielskiego w Belgii. Co powinien zrobić dyrektor przyjmując takiego ucznia do szkoły. Czy od 1 września należy zorganizować dodatkowe indywidualne zajęcia z j. angielskiego w/w uczniowi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania - jest ostatnim aktem wykonawczym dotyczącym funkcjonowania ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych?
Czy obowiązuje nadal Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka liczba dzieci obowiązuje w klasie I szkoły podstawowej od roku szkolnego 2015/2016? Czy wszedł w życie projekt mówiący o możliwości podwyższenia tej liczby do 27.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z ogromna prośbą o pomoc w następującej kwestii: Uczniowie z orzeczeniem (np. zespół Aspergera). Jako, że są to dzieci z orzeczeniem należą im się bezdyskusyjnie 2 dodatkowe godziny (2x60min) ze specjalistami zgodnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wpisane do arkusza organizacji szkoły w danym roku szkolnym. Pozostałe dzieci mają udzielaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną z godzin, które szkole są przydzielane przez organ prowadzący wg wzoru (liczba dzieci razy wskaźnik, co roku podawany prze Biuro Edukacji). Moje pytanie brzmi: Czy dzieci z orzeczeniami, które mają dla siebie pełne 120 minut ze specjalistami należy bezwzględnie i bezdyskusyjnie objąć kolejnymi godzinami pomocy psychologiczno – pedagogicznej z tej drugiej puli godzin, czyli ilość dzieci razy wspomniany wyżej wskaźnik. Nie mam absolutnie nic przeciwko, jak największej pomocy dzieciom z orzeczeniem, ale w takiej sytuacji rzesza dzieci bez orzeczeń ale o specjalnych potrzebach edukacyjnych (opinie) w dużej mierze pozostanie bez wsparcia, bo wyczerpie się pula godzin dla nauczycieli specjalistów. Bardzo proszę o pomoc w wyjaśnieniu rodzicom, że szkoła nie okrada ich dzieci! Mam nadzieję, że zdołałam wyjaśnić dostatecznie mój kontekst problemu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe