Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam ucznia, który posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego. Wg. nowego druku nie posiada wypisanych zaleceń w pkt. 4 orzeczenia tj. realizacji wybranych zajęć wychowania przedszkolnego, zajęć w szkole indywidualnie lub w grupie do 5 osób. Moje pytanie brzmi, czy jeśli zaistnieje potrzeba przyznania dziecku zajęć w formie j.w. to czy wymaga to zmiany orzeczenia tj. uchylenia poprzedniego i wydania nowego? Czy wystarczy WOFU i to szkoła wprowadza tą formę mimo, źe w orzeczeniu nie wpisano nic w pkt. 4? Czy w przypadku wydania nowego orzeczenia wymagane jest ponowne zaświadczenie lekarskie?
Obowiązkiem szkoły i przedszkola jest realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego – art. 127 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. z 2017 r., poz. 1743 w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zespół określa potrzebę realizacji wybranych zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych indywidualnie z dzieckiem lub uczniem lub w grupie liczącej do 5 dzieci lub uczniów - w przypadku dziecka lub ucznia napotykającego na trudności w funkcjonowaniu wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym; natomiast takiej potrzeby nie stwierdza się wobec wszystkich dzieci objętych kształceniem specjalnym. Najprawdopodobniej w przypadku tego konkretnego dziecka zespół w poradni nie stwierdził istnienia trudności w funkcjonowaniu wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym. Z tego względu nie jest konieczne uzyskanie nowego orzeczenia. Pomimo, że dziecko nie ma takiego zalecenia, w razie stwierdzenia w wielospecjalistycznej ocenie funkcjonowania ucznia, że z indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (np. z powodu trudności w nauce z oddziałem) wynika taka potrzeba, na jej podstawie należałoby zmodyfikować IPET oraz określić w nim, jakie zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne będą realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów - § 6 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od 1 września 2020 r. rodzic dziecka sześcioletniego chce wnioskować o edukację domową. Jakie są obowiązki dyrektora przedszkola? Jak wygląda procedura postępowania w takim przypadku? W jaki sposób wykazywać to dziecko w dzienniku, SIO i w innych dokumentach w przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole dokonano rekrutacji do klas I gimnazjum. Część rodziców napisała do dyrektora podania o zmianę klasy dziecka. Czy decyzja dyrektora w sprawie przydziału do klas jest ostateczna, czy rodzice mają prawo straszyć dyrektora kuratorium?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic może odmówić zgody na odroczenie dziecka od obowiązku szkolnego, mimo zaleceń poradnii w opinii?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dotację, w jakiej wysokości na jednego ucznia miesięcznie powinna wypłacać gmina dla publicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez Stowarzyszenie? Jakie przepisy prawa oświatowego obowiązują w tym zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam kilka pytań:
1) Czy orzeczenie wydane ucznowi niedostosowanemu społecznie w związku z postanowieniem sądu o umieszczeniu w MOW zachowuje ważność, gdy uczeń opuszcza placówkę resocjalizacyjną? (ustaje przyczyna skierowania go do ośrodka) lub istnieje przyczyna uzasadniająca uchylenie orzeczenia z uwagi na zwolnienie ucznia. Czy można być niedostosowanym zwolnionym z MOW i realizować na tej podstawie kształcenie specjalne w oparciu o taką diagnozę? Czy nie jest to wewnętrznie sprzeczne?
2) Czy uczeń skierowany do placówki resocjalizacyjnej może realizować edukację w szkole masowej? Czy w przypadku takiego ucznia pkt. 3 zaleceń orzeczenia określający kształcenie również w placówkach ogólnodostępnych jest zapisem poprawnym? Czy takiemu uczniowi, któremu sąd nakazał kształcenie w ośrodku można w orzeczeniu jako jedną z form edukacji wpisać szkołę masową?
Nie spotkałam się jeszcze dotychczas z sytuacją skierowania nieletniego do MOW i jednocześnie realizowania przez niego kształcenia poza tą placówką, w szkole masowej. Jest to nawet w pewnym stopniu sprzeczne z centralnym systemem kierowania nieletnich. Każda placówka posiada bazę edukacyjną. Uczeń kierowany jest m.in. tam gdzie będzie mógł kontynuować naukę pozostając jeszcze w takim obowiązku do 18 r. życia.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe