Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel bez przygotowania pedagogicznego rozpoczął od września kurs kwalifikacyjny w zakresie przygotowania pedagogicznego. Czy nauczyciel może rozpocząć staż, jeżeli w szkole uczy 5 godzin historii i 19 godz. świetlicy.
Tak, może, pod warunkiem spełnienia wymagań, o których mowa niżej. Warunkiem nadania stopnia awansu zawodowego nauczycieli jest spełnienie wymagań kwalifikacyjnych oraz odbycie stażu zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego nauczyciela, o której mowa w art. 9c ust. 6 i w przypadku nauczyciela stażysty – uzyskanie akceptacji komisji. Ocenę dorobku zawodowego za okres stażu ustala dyrektor szkoły po zapoznaniu się z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu i po zasięgnięciu opinii rady rodziców, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela. Staż na nauczyciela kontraktowego rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, bez składania wniosku o rozpoczęcie stażu, chyba że nawiązanie stosunku pracy nastąpiło po upływie 14 dni od rozpoczęcia zajęć. Wtedy - zgodnie z art. 9d ust. 2 - nauczyciel nie rozpoczyna stażu do końca roku szkolnego. Z osobą posiadającą wymagane kwalifikacje (z zastrzeżeniem ust. 3 art.10), i rozpoczynającą pracę w szkole stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas określony na jeden rok szkolny w celu odbycia stażu wymaganego do uzyskania awansu na stopień nauczyciela kontraktowego. W szczególnych przypadkach uzasadnionych potrzebami szkoły z osobą legitymującą się wymaganym poziomem wykształcenia, lecz nieposiadającą przygotowania pedagogicznego, dopuszczalne jest nawiązanie stosunku pracy, o ile osoba ta zobowiąże się do uzyskania przygotowania pedagogicznego w trakcie odbywania stażu. W przypadku gdy nauczyciel w ciągu pierwszego roku pracy w szkole nie uzyska przygotowania pedagogicznego z przyczyn od niego niezależnych, z nauczycielem może być zawarta umowa o pracę na kolejny jeden rok szkolny. Staż wymagany do ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego przedłuża się do czasu uzyskania przygotowania pedagogicznego.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (ze zm.), w szczególności art. 10; 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli; 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły może przyjąć do szkolnego zestawu programów nauczania nowy program zgłoszony przez nauczyciela i zaopiniowany pozytywnie przez Radę Pedagogiczną w listopadzie? Czy możliwe jest wprowadzenie nowego programu nauczania w środku roku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel, który prowadzi zajęcia emocjonalno-społeczne w ramach realizacji udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uczniem z niepełnosprawnościami sprzężonymi (niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i autyzm)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można wydać świadectwo ukończenia szkoły zawodowej osobie, która dopiero w tym roku zdała egzamin czeladniczy i dostarczyła protokół do szkoły? W 1980 roku, aby wydać świadectwo, taki protokół był niezbędny. Chodzi o zawód fryzjera.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy program wychowawczo-profilaktyczny musi mieć nadane numer i znajdować się w szkolnym zestawie programów nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 5 czerwca 2010r. nauczycielka dyplomowana złożyła wniosek o dokonanie oceny pracy. 1 września 2010r.otrzymała upomnienie na piśmie. Czy wręczone upomnienie ma wpływ na ocenę? Jak w takiej sytuacji należy ocenić pracownika?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe