Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel jest zatrudniony w bursie od 1987 jako wychowawca (30lat stażu). Od roku 2007 pracuje także w gimnazjum jako nauczyciel języka polskiego. We wszystkich zakładach pracy ma umowę zawartą na podstawie mianowania. W maju tego roku dyrektor bursy przedstawił nauczycielowi propozycję ograniczenia zatrudnienia do ½ etatu na podstawie art.22 ust 2 KN powołując się na fakt posiadania drugiego miejsca pracy. Jednocześnie wyznaczył termin dwóch dni na złożenie przez nauczyciela oświadczenia w tej sprawie. Nadmieniam, że nauczyciel ten jest nauczycielem dyplomowanym, wielokrotnie nagradzanym przez dyrektora i starostę, posiadającym pełne kwalifikacje do pracy w tej placówce, a dyrektor nigdy nie wnosił żadnych zastrzeżeń co do jego pracy. Nauczyciel jest zdyscyplinowany wykonujący w terminie wszystkie nałożone na niego zadania i sporadycznie korzysta ze zwolnień lekarskich, a jego absencja w pracy jest niższa niż innych pracowników. W związku z tym mam następujące pytania: 1. Czy dyrektor bursy miał prawo ograniczyć wymiar zatrudnienia temu nauczycielowi, powołując się tylko na fakt drugiego miejsca zatrudnienia, mimo iż w placówce pracują osoby z niższym stopniem awansu zawodowego (mianowani)i mniejszym stażem pracy(7lat)? 2. Czy kryterium posiadania drugiego miejsca zatrudnienia można uznać za wystarczające do ograniczenia wymiaru zatrudnienia? 3. Czy termin dwóch dni na złożenie oświadczenia jest terminem wystarczającym? 4. Czy jeżeli w następnym roku szkolnym nie zmieni się liczba grup młodzieży zamieszkującej w bursie to mają w tym przypadku zastosowanie przepisy art. 22 ust 2 KN. 5. Czy w wyniku ograniczenia zatrudnienia w bursie od 1.09.2016, nauczyciel może wskazać jako główne miejsce pracy gimnazjum i mieć tam naliczany dodatek za staż pracy? W bursie nie ma jasno zdefiniowanych kryteriów zwalniania pracowników lub ograniczania im wymiaru zatrudnienia, a dyrektor zdefiniował to kryterium po konkretnego nauczyciela. Jednocześnie informuję, że pismo dostarczone nauczycielowi zatytułowane „Propozycja ograniczenia zatrudnienia” nie zawiera terminu w jakim ograniczenie miałoby miejsce, oraz nie zawiera możliwości odwołania się. Nie poinformowano także związków zawodowych.
Ograniczenie wymiaru zatrudnienia na podstawie art. 22 ust. 2 KN może nastąpić tylko za zgodą nauczyciela (dlatego nie wymaga tzw. konsultacji związkowej z art. 20 ust. 5a – 5b KN, ani pouczenia o prawie odwołania się do sądu pracy) oraz jedynie w przypadku zaistnienia zmian organizacyjnych uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć (art. 20 ust. 1 pkt 2 KN). Posiadanie dodatkowego źródła dochodu nie stanowi powodu obniżenia zatrudnienia. Nauczyciel nie jest związany terminem udzielenia odpowiedzi podanym przez dyrektora, powinien jednak poinformować, że nie zgadza się na obniżenie wymiaru zatrudnienia, ponieważ nie przedstawiono zaistnienia zmian organizacyjnych, do których mógłby się odnieść.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak często należy przeprowadzać szkolenia z zakresu ochrony przeciwpożarowej dla pracowników szkoły(nauczyciele+obsługa)?
- Nauczycielka jest zatrudniona w szkole ok. 10 lat na podstawie mianowania. W ostatnich 7 latach pracowała w szkole 6 lat w pełnym wymiarze czasu pracy i 1 rok w wymiarze 10/18. Nauczycielka złożyła wniosek o udzielenie urlopu na poratowanie zdrowia. W dniu złożenia wniosku jest zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy. Czy fakt, że w ciągu ostatnich 7 lat poprzedzających udzielenie pierwszego urlopu jeden rok była zatrudniona w niepełnym wymiarze czasu pracy stanowi przeszkodę do udzielenia tego urlopu?
- Nauczyciel j.polskiego mianowany pracujący na pełnym etacie w mojej szkole prosi o ograniczenie w zatrudnieniu do 9/18 etatu bo chce pracować w innej szkole. Co ja jako Dyrektor mam zrobić bo u mnie są godziny dla tego Nauczyciela , czy ja muszę się na to zgodzić , jak regulują to przepisy prawa oświatowego? Czy trzeba rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem za porozumieniem stron i na nowo podpisać umowę z dniem 1 września?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W naszej szkole (szkoła podstawowa) narasta konflikt między rodzicami a nauczycielem języka obcego. W ostatnich 2-3 latach próbowano go rozwiązywać lub łagodzić na drodze rozmów. Nauczyciel od grudnia 2017 przebywa na urlopie zdrowotnym, jednak od września wróci do pracy. Rodzice deklarują podjęcie działań mających na celu wymóc zwolnienie tej osoby. Czy jest to możliwe? Czy są do tego podstawy prawne?
- Jakie kwalifikacje musi posiadać nauczyciel teorii przedmiotów zawodowych w zawodzie fryzjer? Nauczyciel posiada przygotowanie pedagogiczne i kwalifikację A19 (wykonywanie zabiegów fryzjerskich).
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe