Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel wychowania przedszkolnego ukończył studia podyplomowe z edukacji i terapii osób ze spektrum autyzmu z elementami integracji sensorycznej. 1. Czy taka osoba może być nauczycielem wspomagającym? 2. Czy ma kwalifikacje do prowadzenia terapii pedagogicznej i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych?
Ad 1.
Na podstawie § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Nauczyciele zatrudnieni w celu współorganizowania kształcenia, czyli tzw. nauczyciele wspomagający, muszą wykazać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. W porównaniu z wymaganiami stawianymi nauczycielom w danym typie szkoły, od których wymaga się kwalifikacji – pedagogika specjalna w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, wymagania stosowane w stosunku do nauczycieli wspomagających są obniżone.
W rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 890) w załączniku nr 3 wskazano, że standard ten ma zastosowanie do kształcenia w zakresie: edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogiki leczniczo-terapeutycznej, edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, edukacji włączającej, pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Nauczyciel, który ma ukończone studia podyplomowe w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu z elementami integracji sensorycznej, może być zatrudniony jako nauczyciel wspomagający w przedszkolu, ponieważ posiada kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej.
Ad 2.
Na podstawie § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) szkoły i przedszkola zapewniają warunki, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 Prawa oświatowego. Zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1280) pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana m.in. w formie zajęć specjalistycznych, takich jak zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, które organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Stosownie do § 8 ww. rozporządzenia zajęcia specjalistyczne, w tym korekcyjno-kompensacyjne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć. W świetle § 27 pkt 3 ww. rozporządzenia do zadań terapeuty pedagogicznego należy m.in prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Do prowadzenia tych zajęć jest zatem konieczne przygotowanie z zakresu terapii pedagogicznej. Osoba, o której mowa w pytaniu, ukończyła studia podyplomowe, których specjalność w zakresie terapii jest ograniczona do osób z autyzmem. Nie można zrównać tych kwalifikacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel ( oligofrenopedagog+ przygotowanie pedagogiczne, zdobyte na studiach podyplomowych, oraz ukończone studia wyższe na innym kierunku nie pedagogicznym) ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć edukacyjnych z podopiecznymi ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego (funkcjonowania w środowisku, muzyki z rytmika, plastyki i techniki) oraz zajęć rewalidacyjnych lub rewalidacyjno-wychowawczych, z uczniami z niepełnosprawnością w stopniu głębokim, z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w statucie szkoły powinien być zapis mówiący o wydłużeniu etapu edukacyjnego? Czy wystarczy tylko procedura?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może przeprowadzić niezapowiedzianą obserwację kontrolną? Jakie rozporządzenie lub ustawa to normuje? Czy w przypadku skarg rodziców na pracę nauczyciela można to zastosować?
Czy w procedurze obserwacji zajęć nauczyciela informacja o tym, że może być przeprowadzona taka obserwacja, wystarczy jako dokument? Szczególnie, gdy nauczyciel traktuje kontrolne obserwacje jako nagonkę.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy arkuszy ocen dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Uczniowie mają założone arkusze ocen przed zmianą wzorów gdzie nie ma podziału na 4 zakresy: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające komunikowanie się itd.
Co należy w takiej sytuacji zrobić? Czy można zmienić kolejną stronę arkusza z nowego wzoru, czy uzupełniać na starym arkuszu (świadectwo jest wypisywane na nowych)?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel konrtaktowy zakończył staż na nauczyciela mianowanego 23 listopada 2018 roku, według jakich przepisów ma ocenić go dyrektor?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe