Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielowi mianowanemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy na stanowisku nauczyciela informatyki z dniem 31.05.2018 wręczono ograniczenie etatu do 1/2 z braku ilości godzin. W okresie wypowiedzenie ilość uczniów w klasach informatycznych się zwiększyła i powstał podział na grupy zajęć z informatyki, a tym samym zwiększenie ilości godzin, która pozwala zatrudnić nauczyciela w pełnym wymiarze czasu pracy. Dyrektor chce cofnąć wręczone wypowiedzenie. Jak zrobić to skutecznie i zgodnie z obowiązującym prawem?
Zwiększenie liczby godzin powoduje, że przestają istnieć przesłanki ograniczenia zatrudnienia nauczyciela, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967. W związku z tym dyrektor powinien poinformować nauczyciela o możliwości przydzielenia godzin w ramach pełnego wymiaru zajęć oraz zapytać, czy nauczyciel wyraża zgodę na cofnięcie oświadczenia dyrektora o ograniczeniu zatrudnienia – art. 61 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2018 r., poz. 1025).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Aktualnie w naszej szkole jest zatrudnionych 6 pań sprzątających, które świadczą pracę w godz. 7-15. Były próby zmiany godzin pracy natomiast bezskuteczne z uwagi na działania związków zawodowych. Aktualnie, zgodnie z wytycznymi MEN, MZ, GIS dot. organizacji zajęć w szkole i placówce wymagana i konieczna jest dezynfekcja po każdej godzinie lekcyjnej, a w naszej szkole ostatnia lekcja kończy się o 15.15, a zajęcia praktyczne nawet o 17. Czy jest możliwe i w jakim trybie może nastąpić zmiana godzin pracy pań sprzątających? Jeżeli byłoby to zarządzenie dyrektora to zwracam się z prośbą o wzór takowego.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Stanowisko dyrektora Kolegium w wyniku postępowania konkursowego zostało mi powierzone do 30 września 2010 r. W związku z tym, że Kolegium ulega wygaszaniu przy czym drastycznie zmniejszeniu ulega wymiar godzin dydaktycznych do realizacji, zostałam zmuszona na podstawie art. 20 ustawy KN wypowiedzieć stosunek pracy wszystkim pełnozatrudnionym nauczycielom. Wobec mnie nie zostały podjęte żadne decyzje. Na zapytanie skierowane do Marszałka województwa w dniu 23 sierpnia 2010 r dotyczące mojego dalszego zatrudnienia, otrzymałam z organu prowadzącego w dniu 15 września br. następującą odpowiedź: '„Karta Nauczyciela wprowadza zasadę, iż wypowiedzieć można stosunek pracy z nauczycielem z przyczyn organizacyjnych, tylko z końcem roku szkolnego (ta zasada również dotyczy dyrektora-nauczyciela). Nauczycielowi wypowiedzieć stosunek pracy może tylko i wyłącznie dyrektor szkoły. Dlatego też organ prowadzący nie może wypowiedzieć stosunku pracy dyrektorowi-nauczycielowi. Ustawa o systemie oświaty takich uprawnień organowi prowadzącemu nie daje” . Od 1.X. br. pełnienie obowiązków dyrektora powierzono innej osobie. Obecnie nadal pozostaję w stosunku pracy w Kolegium bez obowiązku realizowania zajęć dydaktycznych. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie kto jest kompetentny aby rozwiązać z nauczycielem-dyrektorem stosunek pracy na podstawie art.20 KN. Czy dyrektor powinien to zrobić sam i zostać tym samym pozbawiony prawa do odprawy pieniężnej-6 miesięcznego wynagrodzenia? Czy nie ma tu zastosowania art. 43. pkt.1 ustawy o samorządzie województwa oraz zapis regulaminu organizacyjnego urzędu „ Marszałek Województwa wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych”? Dodam, że dwukrotnie w charakterze nauczyciela najpierw w szkole policealnej a później w nowo tworzonym Kolegium Pracowników Służb Społecznych zatrudniana byłam jako nauczyciel przez marszałka województwa. W dniu zatrudnienia powierzano mi pełnienie obowiązków dyrektora. Z wyrazami szacunku M.Świątoniowska
- Czy nauczyciel który zawieszony jest w pełnieniu obowiązków nauczyciela w związku z wszczętym postępowaniem karnym oraz ma ograniczenie wynagrodzenia może korzystać z funduszu socjalnego?
- Nauczyciel mianowany zatrudniony w naszej szkole w niepełnym wymiarze od 01.09.2006 r. do nadal, wskazał nasza szkołę jako drugi zakład pracy. Podstawowym zatrudnieniem była praca jako nauczyciel w innej szkole od 01.01.1998 r. W dniu 16.04.2018 r. przedstawiła świadectwo pracy , że z dniem 31.12.2014 r. rozwiązała umowę o pracę w podstawowym miejscu pracy. W naszej szkole do tej pory wysługę miała liczoną tylko z stażu pracy w naszej szkole tj. 11 lat pracy. Proszę o odpowiedź jaki staż pracy powinna na dzień dzisiejszy mieć nauczycielka i od kiedy jeżeli będzie zmiana wysługi lat należy Pani wyrównać.
Odpowiedź od Państwa:
Skoro nauczyciel rozwiązał umowę w podstawowym miejscu pracy i zatrudniony jest jedynie w Państwa szkole, to jest ona teraz szkołą macierzystą, w której przysługuje mu dodatek stażowy w pełnej wysokości (wszystkie zakończone okresy pracy). Do stażu należy więc doliczyć mu okres pracy w poprzedniej szkole, tj. od 01.01.1998 r. do 31.08.2006 r. (póżniej był zatrudniony już również w Państwa szkole) i ewentualne wcześniejsze okresy zaliczane do stażu pracy. Do zwiększonego dodatku nauczyciel był uprawniony od 01.01.2015 r., jednak wyrównanie przysluguje jedynie do 3 lat wstecz. Na podstawie art. 291 § 1 kodeksu pracy, roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne.
Moje dodatkowe pytanie:
po przeliczeni stażu pracy w/w nauczyciela na dzień 02.01.2018r. wynosi 20 lat pracy( dokument o swoim dodatkowym stażu pracy nauczyciel dostarczył 16.04.2018r.)
Moje pytanie :
1/ od kiedy wyrównać wysługę lat do 20 %,
2/ co z nagrodą jubileuszową za 20 lat pracy, czy należy wypłacić nauczycielowi nagrodę jubileuszową.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z art. 65 ust. 1 Prawa oświatowego Dyrektor występuje z pismem o opinię do Organu prowadzącego, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
Dyrektor Szkoły planuje powierzyć ww. stanowisko nauczycielowi, który aktualnie zatrudniony jest w innej szkole (w tej chwili już trwa procedura przeniesienia n-la zgodnie z art. 18 kn), ale jednocześnie w naszej szkole dopełnia etat i jest zatrudniony na część etatu na podstawie umowy na czas określony do 31 sierpnia 2020 r.
Czy Dyrektor może już wystosować pismo z prośbą o opinię do Organu prowadzącego, Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej, czy dopiero po dokonaniu przeniesienia nauczyciela, czyli 1 września 2020 r.? Czy należy dołączyć do pisma kopie dokumentów potwierdzające spełnianie przez kandydata wymagań kwalifikacyjnych łącznie z oświadczeniami określonymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. ze zm?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe