Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2023/2024
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Organ prowadzący ma zamiar utworzenia zespołu szkół poprzez połączenie szkoły podstawowej z gimnazjum. Jaka jest procedura realizacji tego zamierzenia? Czyje opinie musi uwzględnić organ prowadzący? Czy kurator wyraża zgodę na utworzenie zespołu, czy tylko opiniuje? Czy organ prowadzący musi rozpisać konkurs na dyrektora zespołu, czy może powierzyć obowiązki? Jak wygląda ewentualny konkurs na dyrektora-chodzi o przedstawicieli rodziców i nauczycieli-z obu rad, czy wspólny kandydat? Proszę o udzielenie szczegółowej informacji wraz z podaniem podstawy prawnej.
Ad. 1-3.Organ prowadzący szkoły różnych typów może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności: a) rad pedagogicznych, b) rad rodziców, c) rad szkół placówek ani d) samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej. Uchwałę w sprawie utworzenia zespołu szkół, dla których organem prowadzącym jest jednostka samorządu terytorialnego, podejmuje ten organ. Warunkiem jest uzyskanie pozytywnej opinii Kuratora Oświaty w przypadku, o którym mowa w pytaniu, czyli - gdy chodzi o połączenie w zespół szkoły podstawowej i gimnazjum. W celu uzyskania opinii, organ prowadzący szkolę przekazuje uchwałę o zamiarze połączenia szkoły podstawowej z gimnazjum wraz ze szczegółowym uzasadnieniem. Jednostka samorządu terytorialnego, która zwraca się do Kuratora Oświaty z wnioskiem o opinię dołącza do wniosku dokumenty: 1. opinie rad pedagogicznych szkoły podstawowej i gimnazjum, 2. opinie rad rodziców szkoły podstawowej i gimnazjum, 3. opinii związków zawodowych działających w szkołach. Ad. 4. Przepisy dotyczące konkursu na stanowisko dyrektora stosuje się również w przypadku konkursu na stanowisko dyrektora nowo zakładanego zespołu szkół. Przypadek, kiedy następuje powierzenie: do konkursu nie zgłasza się żaden kandydat. Ad. 5. W celu przeprowadzenia konkursu organ prowadzący szkołę powołuje komisję konkursową w składzie: 1) trzech przedstawicieli organu prowadzącego szkołę lub placówkę; 2) dwóch przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny; 3) po jednym przedstawicielu: a) rady pedagogicznej, b) rady rodziców, c) zakładowych organizacji związkowych, przy czym przedstawiciel związku zawodowego nie może być zatrudniony w szkole lub placówce, której konkurs dotyczy. W przypadku konkursu na stanowisko dyrektora zespołu szkół, wybiera się po 1 przedstawicielu wspólnym z łączonych szkół (pkt 3 a-c).
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 36a, 62.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile godzin tzw. "karcianych" powinien przepracować nauczyciel w ciągu całego roku szkolnego 2010/2011
- Czy inwentaryzację zbiorów bibliotecznych w szkole można przeprowadzić metodą skontrum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła pracuje w systemie I i II semestr. Uczeń w I semestrze z przedmiotu otrzymał ocenę pozytywną. W II semestrze na 28 zajęć z tego przedmiotu był tylko 4 godzinach. Nieobecności ma usprawiedliwione. Nauczyciel chce niesklasyfikować ucznia, bo nie ma podstaw do wystawienia oceny końcoworocznej, ponieważ uczeń nie ma ocen i jest ponad 50% nieobecności. Ale czy zamiast oceny końcoworocznej można wstawić uczniowi nieklasyfikowanie jeżeli w rozliczeniu rocznym nie ma opuszczonych ponad 50% nieobecności? Czy tylko liczy się sytuacja z II semestru i uczeń może być nieklasyfikowany z tego powodu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w następującej sprawie:
W dniu 27.11.2013 r. poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydała opinię o uczniu uczęszczającym do kl.I naszego gimnazjum. W niniejszej opinii została stwierdzona dysleksja głęboka. Jednym ze wskazań jest zwolnienie ucznia z nauki z jednego języka obcego.
W związku z tym mam następujące pytanie:
Jak mam przeprowadzić zwolnienie ucznia z jednego języka w środku roku szkolnego, aby to było zgodne z prawem oświatowym? Jak formalnie należy to przeprowadzić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wizytator Kurii powinien okazać się dyrektorowi szkoły upoważnieniem w przypadku dokonywania obserwacji pracy nauczyciela katechety?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe