Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Podczas kontroli wizytatorka podważyła kwalifikacje nauczycielki do prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole. Nauczycielka ukończyła studia podyplomowe o specjalności Terapia Pedagogiczna z logopedią jeszcze przed wejściem w życie najnowszego rozporządzenia MEN w sprawie kwalifikacji nauczycieli. Poza tym uczelnia wydała jej zaświadczenie o nabyciu ww. kwalifikacji. Proszę o odpowiedź czy w tej sytuacji nauczycielka posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć logopedycznych w szkole.
Nazwa studiów nie pozwala stwierdzić, że nauczyciel posiada wymagane kwalifikacje do prowadzenia zajęć logopedycznych, ponieważ terapia pedagogiczna jest specjalnością z pedagogiki specjalnej, a nie z logopedii. Zgodnie z § 20 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.), kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy w szkołach posiada osoba, która ukończyła studia, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły i studia pierwszego stopnia lub studia podyplomowe w zakresie logopedii oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Analogiczne wymogi kwalifikacyjne dla logopedów zawierało poprzednie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2015 r., poz. 1264 ze zm.). Zadania logopedy określa § 25 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591) i należy do nich: 1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów; 2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń; 3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów; 4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów oraz w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W związku z tym należy sprawdzić na podstawie wpisów w indeksie i na dyplomie, czy nauczyciel na studiach podyplomowych zrealizował przedmioty, na których nabył wiedzę pozwalającą realizować w pełni zadania logopedy. Nabycie niektórych umiejętności z logopedii, gdy studia z terapii pedagogicznej objęły jedynie niektóre elementy z tej dziedziny realizowane w szkole, skutkuje brakiem wystarczających kwalifikacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel dyplomowany (akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego z 30 lipca 2008 r.) złożył dn. 10 maja 2019 r. wniosek o dokonanie oceny pracy. Do kiedy dyrektor szkoły jest zobowiązany to uczynić, biorąc pod uwagę, że w przewidziane na to ustawowe 3 miesiące wchodzą wakacje?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W 5-cio godzinnym oddziale przedszkolnym dzieci mają jeden gorący posiłek w formie drugiego dania. Czy są jakieś przepisy mówiące, że powinny mieć również śniadania i owoce (zalecenie pokontrolne sanepidu)? Bardzo proszę o przepisy mówiące, że w oddziałach przedszkolnych dzieci 6-cio letnie mają mieć codziennie śniadania i owoce.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła podstawowa zobligowana jest do zorganizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, gdy ukończy on 16 lat? Jeśli tak, do którego roku życia zapewnia te zajęcia w szkole podstawowej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy z ZFŚS można organizować spotkania integracyjne dla wszystkich pracowników czynnych i emerytów, których całkowity koszt pokrywany jest z ZFŚS
- Nauczyciel w klasie I SP ma przydzielone godziny dyrektorskie, prowadzi zajęcia rozwijające zdolności matematyczne, czy można to nazwać zajęciami kreatywnymi?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe