Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Prowadzę ogólnodostępne przedszkole niepubliczne. Wśród naszych wychowanków jest pięcioro dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanymi ze względu na ZA i Autyzm. W związku z tym proszę o informację, jakie na dzień dzisiejszy (lub też od 1.09.2017 r) według Prawa oświatowego, wykształcenie powinien posiadać nauczyciel wspomagający takie dzieci, oraz czy mam obowiązek w ogóle takiego nauczyciela zatrudnić? Jeśli tak, to czy do każdego dziecka powinien być inny nauczyciel? Czy wystarczy, że zatrudnię pomoc nauczyciela, bądź też drugiego nauczyciela z ukończoną pedagogiką przedszkolną, ale nie pedagogiką specjalną?
Na podstawie § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U.2015.1113, które na podstawie odesłania z art. 85a UoSO ma zastosowanie także do niepublicznych przedszkoli, w przedszkolach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone obowiązkowo zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów – np. pedagog wczesnoszkolny,po warunkiem, że na studiach realizował zajęcia z oligofrenopedagogiki, lub pomoc nauczyciela - z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. W związku z tym to od treści orzeczeń uzyskanych przez poszczególne dzieci z ZA lub autyzmem z poradni psychologiczno – pedagogicznej wynika, czy wystarczająca jest praca z pomocą nauczyciela, czy z nauczycielem wspomagającym. W tym ostatnim przypadku na podstawie zaleceń w orzeczeniu należy ustalić, czy dane dziecko ma pracować z nauczycielem indywidualnie, a także w jakim zalecanym wymiarze czasowym. Tylko na podstawie analizy orzeczeń konkretnych dzieci można więc ustalić, jakie jest zapotrzebowanie na nauczycieli wspomagających, jeśli chodzi o wymiar czasu pracy i czy w tym samym czasie nauczyciel może pracować z więcej niż jednym dzieckiem. Analogiczną treść zawiera projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12299452, które zostanie wydane na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 PO i na podstawie odesłania z art. 177 PO będzie obowiązywało także w niepublicznych przedszkolach.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do mojej szkoły dla dorosłych do Liceum Ogólnokształcącego zgłosił się potencjalny kandydat, który chce rozpocząć naukę w I klasie LO od pierwszego semestru nauki. Jest to osoba urodzona w 1971r. Niestety nie ukończył on gimnazjum lub 8-letniej (względnie 7-letniej) szkoły podstawowej. Jedyny dokument potwierdzjący jego wykształcenie, jaki posiada to arkusz ocen ze Szkoły Przysposobiającej do Zawodu (na podbudowie 6 klas szkoły podstawowej), którą ukończył w 1987r. Z arkusza wynika, że kandydat ukończył tę szkołę z pozytywnym skutkiem (była to szkoła w zawodzie ślusarz). Moje pytanie brzmi - czy na podstawie ww. dokumentu, którym ta osoba się legitymuje, mogę go przyjąć do I klasy LO na pierwszy semestr nauki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przykładowe Standardy ochrony małoletnich ( opracowany dokument) dla szkoły podstawowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem wicedyrektorem ds. dydaktycznych w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym. Posiadam umowę o pracę na stanowisku nauczyciela- z mianowania. W dodatku do umowy mam wyznaczoną wysokość urlopu w ilości 56 dni.
Czy taka ilość urlopu mi przysługuje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wyglądają nowe zasady rekrutacji do publicznych szkół ponadgimnazjalnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej Uchwały śródrocznej klasyfikacyjnej oraz Uchwały końcoworocznej klasyfikacyjnej w roku 2016/17, 2017/2018, 2018/19.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe