Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy zatrudniania w przedszkolu nauczyciela wspomagającego. Czy można go zatrudnić? Na jakiej podstawie? Jeśli tak, to jakie powinny być zapisy w statucie odnośnie jego zadań.
Na podstawie § 7 ust. 1 – 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 zatrudnienie tzw. nauczyciela wspomagającego:
1) jest obowiązkowe w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i w przedszkolach integracyjnych - w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniach uczniów o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) jest obowiązkowe w przedszkolach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, a jednocześnie z zaleceń poradni wynika potrzeba zatrudnienia nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych,
3) jest dobrowolne (wymaga uzyskania zgody organu prowadzącego) w przedszkolach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 2 niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, gdy z zaleceń o orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wynika taka potrzeba.
Do zakresu zadań nauczycieli wspomagających należy:
1) prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizowanie zintegrowanych działań i zajęć określonych w programie IPET;
2) prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracy wychowawczej z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
3) uczestniczenie, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w IPET, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
4) udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie IPET, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
5) prowadzenie zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych (w zależności od kwalifikacji danego nauczyciela wspomagającego).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- We wrześniu bieżącego roku nauczyciel zwrócił się z prośbą o wydanie świadectwa pracy za okres od 1 IX 1984 do 1 IX 1990. W tym czasie nauczyciel pracował w innej szkole i na swoją prośbę oraz za zgodą Inspektora Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta został przeniesiony na równorzędne stanowisko do mojej szkoły. Z dniem 1 IX 1990 roku podjął pracę w mojej szkole. Pracował na stanowisku dyrektora szkoły do 1 IX 1999r. Uchwałą Zarządu Gminy z dniem 15 IV 1999 r otrzymał powołanie na dyrektor gimnazjum, a funkcję objął 1 IX 1999 r. W tym dniu nauczyciel zrezygnował z funkcji dyrektora szkoły i poprosił o przeniesienie na stanowisko nauczyciela w gimnazjum. Z dniem 1 IX 1999r odwołał go z funkcji dyrektora szkoły podstawowej. Został przeniesiony na stanowisko dyrektora gimnazjum.W tym dniu została zawarta umowa. W związku z tym zostało wydane świadectwo pracy za okres od 1 IX 1990 r do 31 VIII 1999 r gdzie wpisano, że stosunek pracy ustał w wyniku przeniesienia art.18. ust.1 KN. Moje pytanie brzmi czy świadectwo pracy zostało słusznie wydane, czy zawiera dobrą podstawę prawną? Czy mogę wydać świadectwo pracy potwierdzające zatrudnienie w innej szkole czyli od 1 IX 1984 do 1 IX 1990 (mam teczkę akt osobowych n-la)? Jeżeli mogę wystawić świadectwo to jaką podać podstawę prawną? Czy można dokonać korekty na wydanym świadectwie?Jeżeli tak to, w którym miejscu dokonać wpisu?
- Jestem dyrektorem szkoły, napisałam wniosek do projektu Erazmus +, wniosek uzyskał akceptację i jestem jego koordynatorem. Kto podpisuje ze mną umowę zlecenie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudniłam osobę jako pomoc do uczniów niepełnosprawnych. Kadrowa przygotowała umowę na czas próbny. składniki umowy pensja zasadnicza i premia do 20%. ja uznałam, ze na razie nie ma podstaw do wypłacania premii, pani jeszcze nic nie zrobiła. Kadrowa stwierdziła, że skoro w umowie jest premia to musi ją otrzymać i to w zasadzie w wysokości 20% chyba, ze mam powody, aby przyznać niższą lub w ogóle. Do tej pory wszyscy moi pracownicy otrzymywali pełną premię,ale czy to oznacza, że nie mogę samodzielnie decydować o wysokości premii tylko za każdym razem muszę na piśmie informować kadry dlaczego premia jest niższa. Na przykład w ferie osoby przychodzą do pracy, wykonują jakieś zlecone prace lub są po prostu więc za to też pomocy należy się premia. bardzo proszę o wyjaśnienie, bo nie mogę dojęć do porozumienia z kadrową.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel kontraktowy zatrudniony na czas nieokreślony złożył wniosek o rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron bez okresu wypowiedzenia. Dyrekcja szkoły wyraża na to zgodę, co umieszczamy na świadectwie pracy. Na podstawie jakiej podstawy prawnej następuje rozwiązanie stosunku pracy w tym przypadku?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel sprawujący opiekę nad uczniami realizującymi staż zagraniczny (10 dni roboczych) w ramach projektu unijnego powinien otrzymać również wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe zgodnie z planem lekcyjnym? Jest to wyjazd uczniów na podstawie karty wycieczki zagranicznej zatwierdzonej przez kuratorium oświaty, a nauczyciele otrzymują od dyrektora polecenie wyjazdu służbowego.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe