Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W gminie powstało nowe przedszkole gminne. Czy jest możliwość przeniesienia od września 2024 r. grupy pięciolatków, uczęszczających od dwóch lat do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej na terenie gminy, ale w innej miejscowości? W budynku przedszkola są puste sale, szkoła ma przeładowane sale (grozi zmianowość). Jeśli tak, to czy rodzice tych dzieci muszą brać udział w rekrutacji do gminnego przedszkola, czy można przenieść całą grupę na podstawie oświadczenia rodziców?
W ustawie z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900) nie ma podstawy prawnej do przeniesienia oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej do nowo utworzonego przedszkola, zarówno w tej samej jak i w innej miejscowości. Organ prowadzący i dyrektor mają obowiązek zapewnienia dzieciom 5-letnim możliwości kontynuowania wychowania przedszkolnego w tym oddziale na podstawie deklaracji rodziców, o której mowa w art. 153 ust. 2 PO.
Gdyby się okazało, że na skutek złożenia deklaracji w oddziale przedszkolnym w szkole nie ma wolnych miejsc to do oddziału nie będzie prowadzona rekrutacja (art. 153 ust. 1 PO), a więc nie powinno dojść do sytuacji "przeładowanych sal" i "groźby zmianowości", skoro jednocześnie nie podano żadnej informacji o przynajmniej częściowej likwidacji placówki wychowania przedszkolnego.
W rekrutacji do nowego przedszkola powinny brać udział dzieci, które jeszcze nie zostały przyjęte do tego przedszkola, w tym rodzice tych dzieci z oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, którzy zdecydują się na branie udziału w naborze do nowej placówki wychowania przedszkolnego (art. 130 ust. 1, art. 159 PO). Dopiero po zakończeniu rekrutacji, o ile w nowym przedszkolu pozostaną wolne miejsca, dyrektor będzie mógł na nie przyjąć dzieci z oddziału przedszkolnego w szkole, o ile znajdą się chętni rodzice, którzy się będą o to ubiegali (art. 130 ust. 2 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam, mam pytanie odnośnie oceny pracy dyrektora, której dokonuje Organ Prowadzący. Czy jest jakiś arkusz kontrolny (dokładny), wg którego ta kontrola przebiega? Co jest dokładnie sprawdzane? Chodzi mi bardziej o sferę pedagogiczną niż o finansową.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może wystawić opinię uczniowi szkoły ponadgimnazjalnej (kl. III technikum) tylko na wniosek rodzica, bez opinii szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W chwili obecnej dyrektorem przedszkola niepublicznego jest nauczyciel kontraktowy z wykształceniem wyższym pedagogicznym (mgr) i podyplomowymi studiami z zakresu zarządzania (SGH). Od 1 stycznia 2015 przedszkole będzie przedszkolem publicznym (nadal nie zmienia się forma własności- właściciele osoba prywatna i zatrudnienie - nauczyciele zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, a nie Karty Nauczyciela). W przedszkolu na podstawie umowy o dzieło jest zatrudniony nauczyciel mianowany jako opiekun stażu. Czy od 1 stycznia 2015 w tej sytuacji obecny dyrektor ma odpowiednie kwalifikacje do zajmowania tego stanowiska?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Zespole Szkół zatrudniony jest nauczyciel na pełnym etacie, który od 10 lat jest emerytem. Umowa została zawarta w 2006r w Zespole Szkół między byłym dyrektorem. W umowie jest zapis, że pracownik przyjął na siebie podjęcie pracy na czas nieokreślony w gimnazjum. W 2016r jako nowy dyrektor, podczas kontroli akt osobowych nauczycieli, stwierdziłam, że umowy pracowników były zawarte na różne typy szkół ( szkoła podstawowa, gimnazjum, przyspasabiająca do pracy), a wszyscy nauczyciele pracują w każdej z ww szkół. Po konsultacji z prawnikiem w organie prowadzącym, pracownicy otrzymali pisemną informację, że zgodnie z art. 1ust2 ustawy z dnia 9V 2007r o zmianie ustawy KN oraz KN art10 ust 1 ustawy z dnia 26.01.1982r KN (DzU z 2016r poz 1379 z dnia 01. 09. 2016r) są zatrudnieni w Zespole Szkół a pozostałe warunki umowy pozostają bez zmian. Wyżej wymieniony nauczyciel na informacji pisemnej nie wyraził zgody na prace w Szkole podstawowej. W roku szkolnym2016/2017 i 2017/2018 przydzielono mu godziny pracy w Gimnazjum i szkole Przysposabiającej do pracy i nie wnosił żadnych sprzeciwów. W obecnym roku szkolnym wnosi sprzeciw do pracy w szkole podstawowej i Przyspasabiającej do pracy, twierdząc, że może pracować tylko w Gimnazjum. W X 2018r został ponownie poinformowany pisemnie, że zgodnie ze zmianami w prawie oświatowym i uchwałami Organu samorządu terytorialnego - sześcioletnia szkoła podstawowa i dotychczasowe gimnazjum staje się ośmioletnią szkołą podstawową. Dlatego też zostały nauczycielowi przydzielone godziny pracy w klasach Szkole podstawowej i przysposabiającej do pracy. Czy miałam prawo przydzielić nauczycielowi godziny w szkole podstawowej i Przysposabiającej do pracy , czy tylko w „wygaszanych” klasach gimnazjum, które są w szkole podstawowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o pomoc w rozwiązaniu poniższego problemu. Od 01.09. 2017 r. gimnazjum, którego jestem dyrektorem jest wygaszane. Istniejące budynki szkoły podstawowej i gimnazjum zlokalizowane są w sąsiedztwie (połączone boiskami, wspólne wykorzystywaną salą gimnastyczną). Od 01. 09. 2017 r . uczniowie klas VII szkoły podstawowej uczęszczać będą na lekcje biologii, chemii, geografii do budynku gimnazjum (ok. 300 m). Godziny te realizować będą w ramach uzupełniania etatów nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. W jaki sposób w świetle obowiązujących przepisów oświatowych, formalnie i merytorycznie należy rozwiązać fakt przebywania uczniów szkoły podstawowej w budynku gimnazjum ? Czy np. na zasadzie porozumienia dyrektorów, decyzji organu prowadzącego ? Jakie treści należy uwzględnić w pismach ? W nawiązaniu do problemu pojawiają się wątpliwości: kto winien odpowiadać za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów szkoły podstawowej w budynku gimnazjum? Czy ten obowiązek może być nałożony na dyrektora gimnazjum, nauczycieli uzupełniających etaty w szkole podstawowej, a zatrudnionych w gimnazjum, bądź zatrudnionych wyłącznie w gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe