Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W ustawie o systemie oświaty w Art. 44k pkt 3 brzmi "3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej." Czy w przypadku nie wyrażenia zgody na egzamin ucznia nieklasyfikowanego w pierwszym semestrze szkoły dziennej ponadgimnazjalnej takiego ucznia można skreślić z listy uczniów? Jakie są konsekwencje nieklasyfikowania za pierwszy semestr w takiej szkole?
Przepisy prawa oświatowego nie regulują szczegółów pracy szkoły, co oznacza, że szkoła w statucie ustala zasady, o których mowa w pytaniu. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”. W szkole dla dorosłych: 1) oceny bieżące z obowiązkowych zajęć edukacyjnych są ustalane według skali i w formach określonych w statucie szkoły; 2) semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych są ustalane według skali określonej w przepisach wydanych ustawy oraz rozporządzenia.W szkole dla dorosłych słuchacz podlega klasyfikacji: 1) semestralnej; 2) końcowej. Klasyfikacja semestralna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych słuchacza szkoły dla dorosłych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym semestrze oraz ustaleniu semestralnych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć. Na klasyfikację końcową składają się: 1) semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalone w semestrze programowo najwyższym oraz 2) semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych w szkole dla dorosłych danego typu. Klasyfikacji końcowej dokonuje się w semestrze programowo najwyższym.Oznacza to, że jeśli w pytaniu jest mowa o szkole dla dorosłych – okresy nauki dzieli się na semestry, klasyfikacja odbywa się po każdym semestrze. Natomiast w szkołach dla młodzieży obowiązuje ocenianie śródroczne oraz roczne (końcowe – na zakończenie nauki w szkole). Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. Egzamin ten przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych, zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami, a w szkole policealnej – z uczniem. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w ustalonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły. Przepisy prawa nie przewidują konsekwencji, o których mowa w pytaniu.Natomiast skreślenie ucznia może nastąpić na warunkach ustalonych w ustawie. Dyrektor szkoły bowiem może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego. Przepis ten nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym. W uzasadnionych przypadkach uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły, może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 39, rozdział 3a; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeżeli placówka nie przewiduje wprowadzenia oceny opisowej (jest to jak wynika z rozporządzenia nieobowiązkowe), to czy trzeba nanosić jakieś zmiany z tym związane w statucie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Nasz uczeń posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym. W zaleceniach zawartych w orzeczeniu nie ma rewalidacji tylko pomoc pp - zajęcia socjoterapeutyczne. Czy zatem temu uczniowi powinno się przyznać godziny rewalidacji wynikające z posiadania orzeczenia, czy ograniczyć się do pomocy pp? I jeszcze jedno pytanie - czy pedagog szkolny lub psycholog mogą prowadzić zajęcia socjoterapeutyczne.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic złożył w szkole pismo do dyrektora z prośbą o wyjaśnienie na piśmie, jakie kroki zostały podejmowane w związku z sytuacjami (i tu wymienione w punktach różne sytuacje, nawet sprzed 2 lat) w celu wsparcia dziecka. Nadmieniam, że wszystkie sytuacje na bieżąco były wyjaśniane i omawiane z zainteresowanymi rodzicami oraz uczniami i na ich okoliczność były sporządzane notatki służbowe. Czy szkoła musi wydać takie wyjaśnienia na piśmie na prośbę rodzica? Rodzic napisał, że jest to mu potrzebne, a właściwie lekarzowi psychiatrze w celu obrania nowego kierunku leczenia.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy sprawozdanie z realizacji planów dydaktycznych składają wszyscy nauczyciele czy tylko w zreformowanych oddziałach gimnazjum i szkoły podstawowej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyszczególnienie wszystkich działań szkoły niezbędnych do wprowadzenia dziennika elektronicznego jako jedynego dziennika obowiązującego w szkole.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe