Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Proszę o informację, jak często należy aktualizowac regulamin pracy, jakie przesłanki do tego obligują? Jak mogę ocenić, czy posiadany regulamin jest aktualny?
Regulamin pracy tworzy się na podstawie art. 104 Kodeksu pracy.
Jest to dokument, który ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
Art. 1041. § 1. Regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności:
1) organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej,
2) systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy,
3) (skreślony),
4) porę nocną,
5) termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia,
6) wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom,
7) rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego,
7a) wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe,
8) obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą,
9) przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
§ 2. Regulamin pracy powinien zawierać informacje o karach stosowanych zgodnie z art. 108 z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników.
Aktualizacja regulaminu pracy następuje jedynie wówczas, gdy zmienia się porządek pracy u danego pracodawcy, np. miejsce wypłaty wynagrodzenia (zlikwidowano kasę i wypłata będzie dokonywana tylko na konto osobiste) albo zmieniają się przepisy prawa pracy, np. wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom.
Aby sprawdzić, czy posiadany regulamin jest aktualny, należy sprawdzić czy zawiera co najmniej wymienione w art. 1041 § 1 Kodeksu pracy prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników oraz czy zapisy te są zgodne z aktualnym stanem prawnym (z obecnie obowiązującymi przepisami prawa pracy).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy należy wypłacić zasiłek na zagospodarowanie ( na wniosek nauczyciela 11.05.2015 r. )? Dyplom ukończenia studiów w formie niestacjonarnej – specjalizacja nauczycielska: główna – język angielski, dodatkowa – wiedza o społeczeństwie – tytuł zawodowy licencjat – 20.06.2012 r. W okresie trwania studiów – Świadectwo Pracy - Kauchan Wrocław od 24.11.2008 do 27.11.2008 – jako pracownik hali
Przebieg zatrudnienia jako nauczyciel: 1. Szkoła Podstawowa od 01.09.2012 do 31.08.2013, (od 01.09.2012 do 23.09.2012 – wymiar 5/19), od 24.09.2012 do 14.04.2013 - pełny wymiar, od 15.04.2013 do 31.08.2013 – wymiar 5 /19; 2. Szkoła Podstawowa od 01.09.2013 do 31.08.2014 – wymiar 6/18; 3. Publiczne Gimnazjum od 06.05.2013 do 28.06.2013 – wymiar 12/18; 4. Publiczne Gimnazjum od 01.09.2013 do 31.08.2014 – wymiar 12/18; 5. Publiczne gimnazjum od 01.09.2014 do 25.11.2014 – wymiar 15/18. W Publicznym Gimnazjum w Cieszkowie otrzymała Akt Nadania Stopnia Awansu Zawodowego nauczyciela kontraktowego – 26.08.2014 r.; 6. Szkoła Podstawowa od 01.09.2014 umowa na czas nieokreślony wymiar 14/20. Sekretarz Szkoły.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące tzw. dni opieki na dzieckiem. Dla niepełnego etatu ustala się zwolnienie proporcjonalnie do wymiaru etatu. Co w przypadku gdy w czasie roku szkolnego nauczyciel ma zwiększoną liczbę godzin (aneksem do umowy)? Jak ustalić to zwolnienie w sytuacji gdy do 31.08.2016 r. nauczyciel pracował w wymiarze 1 etatu, z dniem 1.09.2016 r. został przeniesiony służbowo do innej szkoły, a w naszej szkole ma podpisaną nową umowę na 9/18?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W dniu 1.10.2020 r. nauczyciel nabył prawo do nagrody jubileuszowej, która została wypłacona w tym dniu. Od 1.09.2020 r. nauczycielowi przysługuje dodatek za klasy łączone, który został wypłacony w grudniu z wyrównaniem za wrzesień, październik, listopad i grudzień. Proszę o opinię, czy naszym obowiązkiem jest wyrównanie nagrody jubileuszowej o ten dodatek za klasy łączone, a jeżeli tak, to za które miesiące?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy po rozwodzie należy się urlop okolicznościowy w przypadku śmierci byłej teściowej/teścia? osoba ta zawarła kolejne małżeństwo.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam,
i bardzo proszę o poradę w następującej sprawie:
10 lat temu zatrudniłam - w charakterze pracownika obsługi - rencistkę, która w 2005 r. nabyła prawo do emerytury (i od tej pory pobierała ją i wynagrodzenie wynikające z umowy o pracę na czas nieokreślony). Z przyczyn leżących po stronie pracodawcy musiałam rozwiązać z nią stosunek pracy. Wypłaciłam w listopadzie należne odszkodowanie (za 3 miesiące) i odprawę emerytalną (za 6 miesięcy - dopiero teraz). W grudniu Pani nabyłaby prawo do nagrody jubileuszowej i nie wiem, czy zgodnie z rozporządzeniem mówiącym, że jeśli do wypłaty brakuje mniej niż 12 miesięcy a pracownik przechodzi na emeryturę, to nagrodę należy wypłacić w dniu rozwiązania stosunku pracy.Nie wiem, czy przeszkodą nie jest fakt, że Pani pobiera emeryturę od 2005 r.? ale podkreślam, że dopiero teraz została wypłacona odprawa emerytalna. Pani nie nawiązała innego stosunku pracy z żadnym pracodawcą. Nadmieniam, że nie pozostaję w sporze z byłym pracownikiem, ale chcę postąpić zgodnie z przepisami prawa. Dziękuję za radę i pomoc. Pozdrawiam.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe