Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z dniem 1 grudnia 2022 r. przyjęto uczennicę z Ukrainy do placówki, dziecko posiada orzeczenie do kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną ze sprzężeniem. Opracowano dla uczennicy IPET oraz wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania. Czy wobec tego teraz, w styczniu 2023 r., z końcem semestru musimy opracować okresową wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania i śródroczną ocenę opisową? Czy możemy tę dokumentację opracować dopiero pod koniec drugiego semestru?
Zgodnie z art. 165 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) osoby niebędące obywatelami polskimi, a podlegające obowiązkowi szkolnemu, korzystają z nauki i opieki w publicznych szkołach podstawowych na warunkach dotyczących obywateli polskich.
Zgodnie z art. 127 ust. 3 cytowanej ustawy uczennicy objętej kształceniem specjalnym dostosowuje się program nauczania do jej indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla uczennicy indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
§ 6 ust. 4 i 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) określa, że zespół nauczycieli i specjalistów opracowuje program po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.
Program opracowuje się w terminie 30 dni od dnia złożenia w szkole podstawowej orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – np. złożenie orzeczenia w dniu 1 grudnia 2022 r. wywołało konieczność opracowania IPET-u do 31 grudnia 2022 r.
§ 6 ust. 9 cytowanego rozporządzenia określa, że wymieniony zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokona okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania uczennicy, uwzględniając ocenę efektywności programu, oraz, w miarę potrzeb, dokonuje modyfikacji programu. Okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania uczennicy i modyfikacji programu dokonuje się, w zależności od potrzeb, we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną, a także – za zgodą rodziców uczennicy – z innymi podmiotami.
Z uwagi na rozpoczęcie nauki 1 grudnia 2022 r. proponuję określić terminy, kiedy nastąpi w roku szkolnym 2022/2023 okresowa wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania uczennicy. Jednym z terminów może być czas zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych w czerwcu 2023 r.
Jednak należy dokonać jeszcze jednej oceny. Tu zespół powinien podjąć decyzję czy nastąpi to w styczniu, lutym czy też marcu 2023 r. (nie musi to być czas oceny śródrocznej w danej szkole).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Moja szkoła jest w takiej sytuacji, że organem prowadzącym jest Zgromadzenie Sióstr Salezjanek, ale jest to szkoła publiczna. Czy można podjąć jakieś kroki, które umożliwią wybór przez nas podręcznika, a nie korzystanie z narzuconego przez ministerstwo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ok. w tym roku związki zawodowe nie opiniują arkuszy. Ale czy w przyszłym roku mimo ,że w naszej szkole nie działają żadne związki (a jesteśmy szkołą prowadzoną przez Stowarzyszenie) związki działające na terenie Gminy będą opiniować również nasz arkusz.? Powiem szczerze byłaby to dziwna sytuacja.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki powinien podjąć dyrektor szkoły, do którego Rada Rodziców złożyła wniosek o powołanie Rady Szkoły? W statucie szkoły nie ma zapisu o działaniu rady szkoły, jest tylko zapis o działaniu Rady Rodziców.
Jakie są procedury?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Prosiłbym o wyjaśnienie jak ma wyglądać procedura przekształcenia publicznej sześcioklasowej szkoły w ośmioklasowa, ale prowadzoną przez Stowarzyszenie?
- Emeryci objęci są opieką socjalną w naszej szkole. Jedna emerytka po śmierci męża przeszła na jego emeryturę - twierdzi, że otrzymuje emeryturę wyższą po mężu niż miała swoją.
Co w takiej sytuacji mamy robić?
Czy nadal musimy ją objąć opieką socjalną, czy też nie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe