Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Porady eksperta
- W jaki sposób należy obliczyć ekwiwalent urlopowy dla nauczyciela zatrudnionego od 27.03.2019 r. do 21.06.2019 r. na 5/22 etatu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń, który nie otrzymał promocji w II klasie gimnazjum, w roku szkolnym 2018/19 uczy się w klasie ósmej szkoły podstawowej, którą poprzednio ukończył. Jakie oceny na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej w tym roku powinny się znaleźć? Tylko te z ósmej klasy? Czy należy uwzględnić i te przedmioty, których uczył się w 6-letniej szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel, który jest zatrudniony na 4 godz. tygodniowo w innej szkole, która nie jest jego głównym miejscem pracy powinien otrzymać świadczenie urlopowe ustalone proporcjonalnie do jego czasu pracy i okresu zatrudnienia. Proszę o podanie podstawy prawnej.
- Proszę o podanie pensum nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjne lub socjoterapeutyczne zatrudnionego na 4 godz. w szkole podstawowej. Nadmieniam, że uchwałą Rady Gminy takie pensum nie jest ustalone.
Proszę o podanie podstawy prawnej.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dostałam informację z kurii o zawieszeniu księdza w pełnieniu obowiązków. Proszę mi powiedzieć jakie kroki jako dyrektor powinnam teraz podjąć?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony od 01.02.2019 r. na zastępstwo - na czas nieobecności innego nauczyciela nie dłużej niż do 21 czerwca 2019 r., w oddziale przedszkolnym przy szkole podstawowej. Oddział funkcjonuje w okresie trwania roku szkolnego, w związku z planowanym przesunięciem zakończenia roku szkolnego, również praca w oddziale zakończy się wcześniej. Nauczyciel ma rozliczany urlop z wymiaru 35 dni, co z dniem 19 czerwca? Czy nauczyciel po prostu będzie miał urlop w tym dniu, czy jakoś inaczej powinniśmy zmodyfikować tę umowę, rozwiązać umowę z pracownikiem za porozumieniem stron z dniem 19 czerwca ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Mamy nauczyciela zatrudnionego na zastępstwo - nauczyciel wychowania fizycznego; został zatrudniony 11.10.2018 r.- na czas nieobecności innego nauczyciela, nie dłużej niż do 21 czerwca 2019 r. W związku z planowaną zmianą terminu zakończenia roku szkolnego na 19 czerwca. Jak mamy potraktować ten dzień 20 i 21 czerwca ? Czy w tym przypadku zaliczy się już dwa dni urlopu, a za pozostały będzie wypłacony ekwiwalent?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o przesłanie wzoru rozwiązania stosunku pracy za porozumieniem stron na wniosek nauczyciela mianowanego.
Pani przebywa na urlopie rodzicielskim do dnia 14.08.2019 r.
Czy ma dostać też urlop wypoczynkowy? Na swój wniosek nie jest przewidziana w projekcie na rok szkolny 2019/2020.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy Rada Pedagogiczna może oddać ważny głos na swojego przedstawiciela w komisji konkursowej na dyrektora szkoły podczas, gdy ta osoba nie jest obecna na konferencji, jednak wcześniej wyraziła zgodę na przyjęcie swojej kandydatury?
- 1. Jeżeli pracownik otrzymuje zmniejszenie etatu z przyczyn organizacyjnych i nie przyjmie tych warunków czy ma prawo do odprawy należnej w przypadku zwolnień z pracy z przyczyn organizacyjnych?
2. Czy w kryterium zwalniania nauczycieli zapis, że nauczyciele posiadający uprawnienia emerytalne lub uprawnienia do świadczeń kompensacyjnych, są w pierwszym rzędzie zwalniani z uwagi na to, iż będą mieli z tego tytułu źródło utrzymania jest prawidłowe? Czy lepiej stworzyć to kryterium z zerową liczbą punktów a osoby które nie mają takich możliwości będą mieć np. 50 p.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jestem wicedyrektorem w szkole podstawowej, gdzie od dwóch lat funkcjonują, na podstawie odpowiedniego rozporządzenia, ODDZIAŁY PRZYGOTOWAWCZE dla dzieci cudzoziemskich. Oddziały te mają za zadanie przygotowanie dzieci do nauki w regularnej polskiej klasie. W naszym mieście są tylko dwie takie szkoły. Nasza szkoła była pierwsza i sama musi się przedzierać przez nieprecyzyjne w tym zakresie prawo oświatowe.
Dzieci w tych ODDZIAŁACH nie porozumiewają się w języku polskim lub porozumiewają się w mało komunikatywny sposób, który uniemożliwia im rozumienie lekcji w regularnej polskiej klasie. Dzieci przyjmowane są do tych oddziałów cały rok w zależności od tego kiedy przyjadą do Polski. Są w tych oddziałach dzieci, które zapisały się do szkoły (do tych oddziałów) np. we wrześniu ale są i takie, które przybyły do Polski i zostały przyjęte do tych oddziałów w maju. Zatem jedno dziecko może być w tym oddziale przygotowawczym np. 10 miesięcy a inne dziecko tylko miesiąc. Dla tych „dwóch” uczniów czas nauki w tym oddziale jest diametralnie różny. Jednak koniec roku szkolnego jest w tym samym czasie. Mamy 3 takie ODDZIAŁY PRZYGOTOWAWCZE: odział dla dzieci najmłodszych (i tu są dzieci z klasy 1, 2 i 3), odział dla dzieci starszych (i tu są dzieci z klasy 4, 5 i 6) oraz oddział dla dzieci najstarszych (i tu są dzieci z klasy 7, 8 i 3 klasy wygasającego gimnazjum). Tak więc w jednym oddziale znajdują się dzieci, które mają nieporównywalnie różny poziom rozumienia języka polskiego (od zerowego do względnie dobrego) i jeszcze bardziej zróżnicowany poziom wiadomości i umiejętności z zakresu różnych przedmiotów (ponieważ jedne dzieci w swoich krajach skończyły np. klasę 1 a inne chodziły do 4 klasy, której nie ukończyły a teraz w naszej szkole są w tym samym oddziale przygotowawczym. Głównym i najważniejszym zadaniem tych oddziałów jest nauka języka polskiego, jako języka obcego. Niemniej jednak realizowane są także treści z pozostałych przedmiotów, tak aby poza nauką polskiego dzieci, na tyle na ile się da, zdobywały także różnorodne wiadomości i nabywały różnorodne umiejętności. Nietrudno zrozumieć, że najważniejszą rzeczą w takim oddziale jest zachowanie atmosfery życzliwości i możliwie jak największa redukcja stresu, tak, aby dzieci nie obawiały się mówić w języku dla nich obcym, czyli po polsku. I tu jest sedno problemu. Rozporządzenie dotyczące nauki cudzoziemców w polskiej szkole mówi wiele o organizacji pracy w takim oddziale, ale nie mówi nic o ocenianiu takich cudzoziemskich uczniów, którzy znajdują się w takich oddziałach przygotowawczych, w rozporządzeniu nie ma również informacji JAKIM DOKUMENTEM POWINIEN SIĘ ZAKOŃCZYĆ DLA NICH ROK SZKOLNY. W zeszłym roku szkolnym (pierwszy rok istnienia tych oddziałów w naszej szkole) na koniec roku szkolnego Zespół Nauczycieli uczących w tych oddziałach przygotowawczych spotkał się i omówił możliwości językowe i dydaktyczne każdego dziecka a potem sporządził odpowiedni opis (rekomendację dla każdego ucznia), dając rodzicowi wskazówki, co do dalszej nauki ich dziecka. I tak jedne dzieci, zdaniem nauczycieli, mogły w przyszłym roku (czyli obecnym) kontynuować naukę w regularnej polskiej klasie X a inne powinny jeszcze raz (po wakacjach) kontynuować naukę w takim oddziale (dotyczyło to np. dzieci, które były w tym oddziale tylko miesiąc np. maj – czerwiec).
Ostatnio pojawiły się głosy, że skoro dzieci cudzoziemskie są W SZKOLE (to, że w oddziale przygotowawczym to nieistotne, bo szkoła to szkoła) to tak jak w każdej klasie nauka w danym roku szkolnym powinna się zakończyć regularnym tradycyjnym świadectwem ukończenia klasy X lub w ogóle świadectwem ukończenia szkoły. Nie jest to dla nas logiczne, bo jak może dostać świadectwo ukończenia klasy X uczeń, który nie zdążył być może poznać polskiego alfabetu. Oczywiście zawsze może nie dostać promocji, ale na jakiej podstawie? Jak można sprawdzać wiadomości np. z biologii, która była uczona w języku obcym dla ucznia i to od września a on przyszedł do oddział przygotowawczego w maju. Zasadą główną idei nauczania dzieci cudzoziemskich jest ich głęboka imersja w język polski i w polską kulturę (w tym na różnych przedmiotach). Prawdą jest, że z założenia dzieci cudzoziemskie z oddziałów przygotowawczych „tracą” rok w rozumieniu promocji, ale gdyby były od początku pobytu w szkole w polskiej regularnej klasie ich promocja też by była często niemożliwa.
Zatem GŁÓWNE PYTANIA to:
1. JAKI DOKUMENT na koniec roku szkolnego POWINIEN DOSTAĆ UCZEŃ cudzoziemski z oddziału przygotowawczego? Czy musi być to TRADYCYJNE ŚWIADECTWO (takie jakie dostają uczniowie z regularnych polskich klas)? Czy powinno / może być to ZAŚWIADCZENIE mówiące, w jakim czasie dany uczeń uczył się w tym oddziale, jakim poziomem języka polskiego dysponuje ten uczeń, ocena opisowa stopnia nabytych przez niego wiadomości, wskazanie frekwencji ucznia oraz wskazanie regularnej, polskiej klasy X, w której dany uczeń mógłby kontynuować naukę po wakacjach lub zalecenie powtórzenia takiego oddziału przygotowawczego.
Nie ukrywam, że nie wyobrażamy sobie, aby uczniowie cudzoziemscy poddawani byli takie samej ocenie jak polskie dzieci. Oczywiście można zawsze powiedzieć, że po to jest indywidualizacja podejścia do uczniów. Ale w przypadku dzieci cudzoziemskich z tych oddziałów przygotowawczych byłoby to „rozdawanie” świadectw, nawet po miesięcznym pobycie w polskiej szkole.
2. Jak wygląda prawny aspekt oceniania tych uczniów, ponieważ w rozporządzeniu o nauce dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach nie ma o tym mowy. Czy można to zrozumieć, jako brak oceniania w ogóle, gdyż nie taki jest cel tych ODDZIAŁÓW PRZYGOTOWAWCZYCH?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel, który obejmie od przyszłego roku szkolnego stanowisko dyrektora naszego przedszkola (niepublicznego) jest w trakcie awansu zawodowego na nauczyciela dyplomowanego. Koniec stażu wyliczony został w kuratorium na 24 października 2019 r. W tym momencie jest to nauczyciel języka angielskiego w szkole podstawowej w innym mieście. W naszym przedszkolu oprócz stanowiska dyrektora, będzie uczył języka angielskiego. Czy może staż dokończyć u nas w przedszkolu, będąc na stanowisku dyrektora? Inna opcja, czy może dokończyć staż w innej szkole podstawowej w wymiarze 2x0,5h w zerówce (art.228 ustawy wprowadzającej).
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Muszę doprecyzować ostatnie swoje pytanie do Państwa. Jestem nauczycielem i dyrektorem. Mianowanie miałam w lipcu 2015 r. a od 1 września 2015 r. jestem dyrektorem. Od tego czasu mam 12/12 dyrektorskich i 6/6 dydaktycznych z angielskiego, wyróżniającą ocenę pracy otrzymałam 22 marca 2018 r. W związku z tym czy w czerwcu mogę złożyć wniosek o rozpoczęcie procedury kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła ma obowiązek prowadzenia rejestru wydawanych świadectw promocyjnych? Jeśli tak, to, od którego roku obowiązuje dany przepis, nadmienię, że jesteśmy wygaszanym gimnazjum i mamy rejestr od 2010 roku. Czy dany rejestr należy uzupełnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie związane z wpisywaniem ocen na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej (8-letniej) uczniom, którzy "wrócili" do nas z gimnazjum w związku z niepromowaniem. Co z ocenami z techniki i przyrody, czyli z przedmiotów, które miał w 6-letniej szkole podstawowej? Czy wpisywać je na świadectwo 8-letniej szkoły podstawowej? Jeśli tak, to na jakiej podstawie (w nowym arkuszu ocen ich nie ma i ci uczniowie już dostali świadectwo ukończenia szkoły 6-letniej, gdzie te oceny były)? A jeśli nie, to wychodzi na to, że uczniowie tej samej klasy będą mieli różne świadectwa, z różną liczbą przedmiotów (średnia itd). Poza tym, co z rekrutacją do szkoły średniej? Mają wtedy zanieść dwa świadectwa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
PORADY PRAWNE
Harmonogram aktualizacji
serwisu
TERMINARZ