Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
13 kwietnia 2014r. nauczyciel na swój wniosek w trybie art. 23 ust.1 pkt.1 Karty Nauczyciela rozwiązał stosunek pracy. W roku 2015 nauczyciel uzyskał wiek uprawniający do świadczenia kompensacyjnego i z dniem 30 września 2015r. nauczyciel jest na nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym. Od 14 kwietnia 2014r. do chwili obecnej nauczyciel nie pracował. Nauczyciel wnioskuje o trzymiesięczną odprawę emerytalną. Czy należy mu wypłacić odprawę emerytalną? Jaka jest podstawa prawna regulująca wypłatę takiej odprawy?
Podstawą wypłaty odprawy jest art. 87 Karty Nauczyciela, zgodnie z którym odprawa emerytalna przysługuje nauczycielowi spełniającemu warunki uprawniające do emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę, rentę z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.
Nauczyciel opisany w pytaniu dopiero w 2015 roku spełnił warunki uprawniające do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, zatem dopiero wówczas nabył prawo do odprawy emerytalnej. Prawo to nie powstaje jedynie w przypadku, gdy pracownik rozwiązuje stosunek pracy i od razu przechodzi na emeryturę.
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8 grudnia 1993 r. (sygn. akt I PRN 111/93, OSNC 1994/12/243): "Przewidziany w przepisach regulujących prawo do odprawy "związek" między rozwiązaniem stosunku pracy a nabyciem prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej może mieć nie tylko charakter przyczynowy, czasowy, ale także funkcjonalny."
Z uzasadnienia wyroku:
"...powstanie prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej nie musi mieć miejsca bezpośrednio po rozwiązaniu stosunku pracy, byleby między tym rozwiązaniem a powstaniem prawa do tych świadczeń zachodził „związek”. Może to być, oczywiście, związek przyczynowy i czasowy, ale wystarczy także związek funkcjonalny, gdyż w przeciwnym razie ustawodawca posłużyłby się bardziej restryktywną z punktu widzenia interesów pracownika formułą prawną, wymagającą np. by rozwiązanie stosunku pracy następowało „z powodu” (z przyczyny) nabycia prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej bądź też z powodu podjęcia przez strony (stronę) stosunku pracy działań zmierzających do uzyskania przez pracownika emerytury lub renty inwalidzkiej i uzyskania przez niego takiego świadczenia. Posługując się szerszym pojęciem „związku” ustawodawca pozostawił tym samym większą swobodę organom orzekającym w zakresie obejmowania prawem do odprawy także tych pracowników, w wypadku których rozwiązanie stosunku pracy nie zbiega się ściśle w czasie z nabyciem prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej."
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można zlikwidować stanowisko pedagoga na rzecz psychologa szkolnego? Czy dyrektor może przydzielić godziny (12 godzin) na psychologa?
Zdaje sobie sprawę, że na mocy przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (DzU z 2017 r. poz. 1591) dyrektor szkoły jest zobowiązany zorganizować w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczną, aby umożliwić zaspokojenie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wspomagać ich rozwój i efektywność uczenia się. Do realizacji zadań wynikających z tej pomocy w szkole mogą być zatrudnieni psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi. Ponadto szkoła w tym zakresie współpracuje z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. Czy to oznacza, że mam zielone światło w tej kwestii?
Planuję wprowadzić stosowne zapisy do projektu arkusza organizacji na kolejny rok szkolny.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy kończąc pełnienie funkcji dyrektora z dniem 31 sierpnia 2022 r. mogę podpisać w sierpniu z nauczycielami i pracownikami obsługi umowy o pracę na przyszły rok szkolny?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację czy w oddziale przedszkolnym integracyjnym, dla którego przydział, to 10 godz. dziennie (5 - zajęcia dydaktyczne + 5 - zajęcia świetlicowe) należy zatrudnić jednego czy dwóch nauczycieli wspomagających?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Mam pracownika zatrudnionego jako palacz-konserwator. W okresie grzewczym, jak rozliczać jego godziny nadliczbowe? Do ilu nadgodzin może on pracować>
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może powołać członka Rady Pedagogicznej na funkcję P.O Dyrektora na okres 10 miesięcy, jeżeli kończy się kadencja obecnego dyrektora, czy musi przeprowadzić konkurs na to stanowisko?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe