Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy mgr filologii polskiej (nauczyciel z przygotowaniem pedagogicznym) posiada wystarczające kwalifikacje do zatrudnienia w charakterze asystenta nauczyciela w klasie 3 szkoły podstawowej, w której uczy się dziecko z zespołem Aspergera (od stycznia 2016 r.)? Czy oligofrenopedagog, który nie ukończył pięcioletnich studiów z pedagogiki specjalnej, a jedynie studia podyplomowe w zakresie olgofrenopedagogiki, ma wystarczające kwalifikacje do pracy z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną: upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim oraz afazję motoryczną?
Od 1 stycznia 2016r. obowiązkowo zatrudnia się dodatkowo w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
1. nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów
lub
2. w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – asystenta
lub
3. pomoc nauczyciela – z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zatem:
Można zatrudnić mgr filologii polskiej jako asystenta nauczyciela w klasie III, pamiętając jednak, że:
- do jego zadań należy wspieranie nauczyciela prowadzącego lub wychowawcę świetlicy, nie ucznia. Może pomagać nauczycielowi np. w układaniu testów dla klasy, próbach na apel, wyjściu uczniów na basen czy do kina albo przygotowaniu sprzętu audiowizualnego przed lekcjami.
- Osoba na takim stanowisku musi posiadać wykształcenie wyższe, wymagane do zajmowanego stanowiska w SP oraz kurs pedagogiczny. Tak samo, jak w przypadku „zwykłego" nauczyciela, asystent musi okazać zaświadczenie o niekaralności, braku wszczętego postępowania dyscyplinarnego oraz karnego.
- Asystentowi nie powierza się zadań związanych ze współorganizowaniem kształcenia integracyjnego i kształcenia uczniów niepełnosprawnych – także formalnie nie może on pełnić funkcji „cienia” ucznia.
- Asystent jest zatrudniony na zasadach określonych w kodeksie pracy, a nie na podstawie Karty Nauczyciela. Oznacza to, że jego czas pracy będzie wynosił 40 godzin tygodniowo (w przypadku zatrudnienia na cały etat).
TAK - Oligofrenopedagog, który nie ukończył pięcioletnich studiów z pedagogiki specjalnej, a jedynie studia podyplomowe w zakresie olgofrenopedagogiki, ma wystarczające kwalifikacje do pracy z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną: upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim oraz afazję motoryczną.
Może prowadzić z tym uczniem zajęcia rewalidacyjne. Może być również zatrudniony od 1 stycznia 2016r. jako nauczyciel współorganizujący kształcenie tego ucznia, który:
• prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizuje zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPET;
• prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą z uczniem niepełnosprawnymi
• uczestniczy, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów
• udziela pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia w doborze form i metod pracy z uczniem niepełnosprawnym
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Moim problemem są rodzice ucznia klasy 2 szkoły podstawowej, którzy nie mogą dojść do porozumienia co do uczęszczania ich syna na lekcje religii i etyki.Mama ucznia chce, aby uczeń chodził na etykę /etyka jest zorganizowana w szkole/, a tata chce, aby syn chodził na religię/religia również jest zorganizowana w szkole/.
Na razie uczeń uczęszcza i tu i tu ale czy to jest zgodne z prawem? co z oceną na koniec roku? proszę o pomoc
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do komisji rewizyjnej przy urzędzie gminy wpłynęła skarga od nauczyciela na dyrektora. Nauczyciel ma pretensje o to, że dyrektor pisze notatki ze spotkania z nauczycielem, że ma za niski dodatek motywacyjny i że dyrektor był na niezapowiedzianej obserwacji zajęć dodatkowych w ramach projektu Moje perspektywy. Jako dyrektor znam swoje prawa w związku z prowadzonym nadzorem pedagogicznym. Czy komisja rewizyjna ma prawo przesłuchiwać mnie w wyżej wymienionych kwestiach ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem wicedyrektorem szkoły. Dyrektor szkoły przebywa obecnie na zwolnieniu lekarskim do dnia 23.08.2019 r.
W dniu 27.08.2019 r., kiedy dyrektor będzie już w pracy, odbędzie się rada pedagogiczna, na której zostanie zatwierdzony aneks do arkusza organizacyjnego szkoły, przedstawione też zostanie sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego za ostatni rok.
Aneks do arkusza przewiduje zatrudnienie nowych pracowników, a także zmiany w zatrudnieniu obecnych. Dyrektor nie zostawił mi żadnych wytycznych dotyczących ruchów kadrowych. Czy w związku z tym powinnam czekać z decyzjami na jego powrót?
Bardzo proszę o informację, które kompetencje w przypadku nieobecności dyrektora przejmuje wicedyrektor. Czy jest uprawniony do tworzenia arkusza organizacyjnego i zatrudniania pracowników bądź zmiany warunków ich zatrudnienia, a także czy w jego kompetencjach jest tworzenie sprawozdania z nadzoru za ostatni rok? Nie mogę znaleźć podstawy prawnej określającej takie sytuacje.
Sprawa jest dla mnie istotna, gdyż ostatnia kontrola kuratorium wykazała, że tworząc niektóre z dokumentów szkoły przekroczyłam swoje kompetencje, ponieważ był to obowiązek dyrektora. Zostałam w związku z tym zobowiązana przez organ prowadzący do tego, by zastępując nieobecnego dyrektora działać ściśle zgodnie z przepisami prawa i nie przekraczać swoich uprawnień.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wychowanek złożył "Oświadczenie woli o kontynuowaniu zamieszkania w bursie" po wyznaczonym, w regulaminie rekrutacji, terminie. Jak należy rozpatrywać takie oświadczenie? Jak kandydata składającego wniosek, czy należy takie oświadczenia respektować w każdym czasie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w ramach 40 godzin pracy nauczyciela, dyrektor szkoły może zobowiązać nauczycieli do prowadzenia dodatkowych zajęć na świetlicy szkolnej zamiast np. dodatkowych kół zainteresowań (SKS, kółko przyrodnicze), jeżeli konieczność zapewnienia opieki świetlicowej wynika z potrzeb szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe