Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy niepubliczny ośrodek rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczy może realizować nauczanie indywidualne dla wychowanka niepełnosprawnego w stopniu umiarkowanym ze sprzężeniem – autyzm? Wychowanek ten realizuje obowiązek szkolny na podstawie zgody dyrektora szkoły macierzystej na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą w OREW w grupie I etapu edukacyjnego na poziomie II klasy szkoły podstawowej. Z uwagi na stan zdrowia otrzymał orzeczenie do kształcenia specjalnego w trakcie trwania roku szkolnego, w tym przypadku w miesiącu maj 2022 do końca roku szkolnego 2021/2022.
Stosownie do art. 174 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) do niepublicznych placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7 tj. do:
- młodzieżowych ośrodków wychowawczych,
- młodzieżowych ośrodków socjoterapii,
- specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych,
- specjalnych ośrodków wychowawczych dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania
- specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania,
- ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych umożliwiających dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, realizację odpowiednio obowiązku szkolnego i obowiązku nauki
stosuje się odpowiednio przepisy art. 127 ust. 1 i 4 oraz przepisy wydane na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 oraz ust. 20. Jednym z rozporządzeń wydanym na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 Prawa oświatowego jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606).
Natomiast zgodnie z art. 174 ust. 1 Prawo oświatowego do niepublicznych ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606 ze zm.).
Mając na względzie, że ośrodek rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczy (OREW) też jest ośrodkiem rewalidacyjno-wychowawczym (ORW), to na gruncie powyższych przepisów jest możliwe organizowanie nauczania indywidualnego dla ucznia z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w OREW.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w przedszkolu niepublicznym integracyjnym w przypadku uczęszczania do grupy integracyjnej dziecka z niepełnosprawnością ruchową konieczne jest zatrudnienie nauczyyciela wspomagającego czy wystarczy pomoc nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko z orzeczeniem z poradni ma przygotowany IPET, w którym są wyszczególnione dodatkowe zajęcia ze specjalistami. Dokumentacja tych zajęć prowadzona jest w odpowiednim dzienniku. Czy w przypadku nieobecności dziecka (choroba, turnus rehab. i inne) lub nauczyciela (choroba), zajęcia takie powinny być odrobione, tak żeby wymiar określony w opinii został zachowany?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące odroczenia dziecka od obowiązku szkolnego.Dziecko miało opinię, w której jest zalecenie, by odroczyć dziecko na rok, rodzice wyrazili zgodę. Dziecko uczęszczało do oddziału ,,O" przedszkola niepublicznego w zespole szkół, którego jestem dyrektorem. Czy decyzję o odroczeniu musi podjąć dyrektor szkoły obwodowej publicznej? Czy może takie samo prawo ma dyrektor szkoły podstawowej niepublicznej, do której miało dziecko uczęszczać (a dyrektor szkoły obwodowej otrzymuje tylko informację)? Czy jest to zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w bieżącym roku szkolnym w szkole podstawowej można ustalić 6 dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację, do kiedy dyrektor zatwierdza programy, a do kiedy podręczniki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe