Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam pytanie odnośnie do Kryterium V Rezerwy Oświatowej w 2021 r. (dedykowane jest placówkom, które w roku bieżącym doposażyły lub zamierzają doposażyć szkolne pracownie przyrodnicze). Gmina złożyła wniosek na dwie szkoły – obie szkoły otrzymały dofinansowanie: nasza szkoła na 65 tys., a druga na 60 tys. Myślałam, że mogę zakupić pomoce za 65 tys., ale organ prowadzący zadecydował, że nasza szkoła ma zakupić pomoce za 40 tys., a druga szkoła za 85 tys. Czy organ może podjąć taką decyzję? Czy może zmniejszyć przyznaną kwotę na rzecz innej szkoły?
Rezerwa wydzielona jest z ogólnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej ujętej w ustawie budżetowej na rok 2021 na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 38). Rezerwą części oświatowej subwencji ogólnej dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego.
Dofinansowanie w obrębie kryterium V obejmuje wyposażenie w pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej z przedmiotów: biologia, geografia, chemia i fizyka. Program wsparcia finansowego zaprojektowany został na 4 lata począwszy od 2018 r.
Dofinansowanie dotyczy szkół podstawowych:
a) publicznych dla dzieci i młodzieży prowadzonych przez jst, osoby prawne lub osoby fizyczne,
b) które mają lub będą mieć od 01.09.2021 r. w ramach struktury klasę V (dotyczy przedmiotów geografia i biologia) oraz klasę VII lub VIII (dotyczy przedmiotów fizyka i chemia),
c) które nie są szkołami zorganizowanymi w podmiotach leczniczych,
d) które do 31.08.2019 r. nie miały w ramach struktury oddziałów gimnazjalnych (po przekształceniu gimnazjum w szkołę podstawową lub włączeniu gimnazjum w struktury szkoły podstawowej) oraz które nie funkcjonowały w ramach zespołu z gimnazjum,
e) które nie skorzystały ze środków finansowych na to zadanie z rezerwy w latach 2018–2020.
Do wniosku należy dołączyć wykaz pomocy dydaktycznych zakupionych w roku bieżącym lub planowanych do zakupienia odrębnie dla każdej szkoły i do każdego przedmiotu. Jednostka samorządu terytorialnego we wniosku zobowiązana była dołączyć do wniosku wykaz pomocy dydaktycznych zakupionych w roku bieżącym lub planowanych do zakupienia odrębnie dla każdej szkoły i do każdego przedmiotu. Co do zasady tak też powinny być „rozdzielone” środki po ich przyznaniu przez MEiN. Jednakże, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, o podziale subwencji decyduje organ prowadzący szkołę. Do jednostki samorządu terytorialnego należy ostateczny przydział środków w obrębie gminy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń realizuje obowiązek szkolny w formie nauczania indywidualnego- ma zaleconą psychoterapię, terapię rodzinną. Z naszych ustaleń wynika, że żadna z nich się nie odbywa. Jest ogromny problem z realizacją zajęć, ponieważ uczeń zamyka się w łazience albo leży w łóżku. Ponieważ z wielu przedmiotów nie mógł zostać sklasyfikowany - z uwagi na jego specyficzną sytuację - wydłużony został termin klasyfikacji do końca sierpnia. Nauczyciele przygotowali dostosowane zagadnienia, dyrektor przydzielił dodatkowe godziny na omówienie kwestii związanych z egzaminem, udzielono uczniowi informacji, że na egzaminie otrzyma również pomoc nauczyciela. Dyrektor spotkał się z matką ucznia, przedstawił ustalenia RP- z uwagi na przerwaną terapię (matka stwierdziła, że podczas wakacji nie będzie potrzebna) do ucznia skierowano psychologa szkolnego w celu pracy nad motywacją, udzielenia mu wsparcia i pomocy. Psychologowi udało się spotkać raz z uczniem, w czasie kolejnych wizyt uczeń przebywał w łazience. Matka twierdzi, iż uczeń jest przytłoczony ilością materiału- mimo, że nauczyciele, przyjmując za priorytet zdrowie ucznia, przygotowali najprostsze pytanie i zadania, te konkretnie lub tego typu, które będą na egzaminie. Z naszych ustaleń wynika, że uczeń popołudniu spotyka się z kolegami, jeździ na motorze. Matka wycofuje się z kontaktów ze szkołą, unika rozmów, nie odbiera telefonów. Dyrektor na 1 lipca wyznaczył spotkanie zespołu nauczycieli uczących z matką i ze specjalistami, którzy ewentualnie pracują z dzieckiem lub rodziną, i których matka może na to spotkanie zaprosić w celu podsumowania efektów pracy, ustalenia terminów egzaminów klasyfikacyjnych. Uczeń ma bardzo dużo nieobecności, nauczanie indywidualne jest od maja i nie jest realizowane w sposób oczekiwany- jeśli lekcje się odbywają, uczeń nie jest przygotowany, mimo wszelkiej przychylności szkoły i starań o zabezpieczenie dobra dziecka, może się okazać, iż na egzaminie nie będzie żadnej podstawy do ocen pozytywnych, lub uczeń, np. zamknie się w jakimś pokoju i egzamin nie będzie mógł zostać przeprowadzony. Czy poza skierowaniem sprawy do Sądu Rodzinnego jest inne rozwiązanie tej sytuacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Niepubliczny punkt przedszkolny zatrudniał do dziś dwóch nauczycieli, z których jeden pełnił funkcję dyrektora. Od jutra zatrudniony zostaje jeszcze jeden nauczyciel. Moje pytanie: czy w takim punkcie powinna powstać rada pedagogiczna? Od czego zacząć, zważywszy na to, że zbliża się koniec roku szkolnego? Co z nauczycielami zajęć dodatkowych/poza podstawą programową/ zatrudnionych na umowy cywilno-prawne - będą wchodzić w skład rady? A może rada p.już dotychczas powinna funkcjonować?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który posiada aktualne badania okresowe dla danej szkoły, a pracuje jeszcze w innej szkole musi dostarczyć badania okresowe dodatkowo dla inne szkoły, czy może wykorzystać te które już ma?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic dziecka z orzeczeniem może zrezygnować z form pomocy jakie oferuje szkoła (w tym z zajęć rewalidacji)? Jeżeli jest taka możliwość, to co w przypadku kontroli z kuratorium? Jak szkoła wykaże, że wspiera ucznia z orzeczeniem, którego należy zgłosić do Systemu Informacji Oświatowej (SIO), a tam należy wykazać ilość prowadzonych zajęć z uczniem, inaczej system sygnalizuje błąd, brak pełnego wprowadzenia orzeczenia? Proszę o prawną podstawę i argumentację, gdyż mamy rodzica, który notorycznie wraca z tematem rezygnacji z zajęć. Na chwilę obecną jako szkoła posiłkujemy się tym, że w SIO musimy wykazać prowadzonymi zajęciami, a organ prowadzący skrupulatnie kontroluje prawidłowość wypełniania SIO.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy opinia o potrzebie wczesnego wspomagania dziecka wystarczy do odroczenia od obowiązku szkolnego dziecka sześcioletniego, czy musi być opinia z poradni stwierdzająca brak gotowości szkolnej?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe