Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o wyjaśnienie pojęcia studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia. Kiedyś definicja była w rozporządzeniu MEN z dnia 12 marca 2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji (...), w tym z 1 sierpnia 2017 r. już nie ma. Czy jest ono w ogóle ostatnim rozporządzeniem dotyczącym kwalifikacji?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017r. poz. 1575) jest, jak to zostało określone w pytaniu, ostatnim rozporządzeniem dotyczącym kwalifikacji nauczycieli. Posługuje się ono pojęciami „studia pierwszego stopnia”, „studia drugiego stopnia” , ale ich nie definiuje. Pojęcia te zostały zdefiniowane w art.2 ustawy z dnia z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz.2183 z późn.zm.) i do tych przepisów należy się odwołać.
Studia pierwszego stopnia (art.2 ust.1 pkt 7 ) to forma kształcenia, na którą przyjmuje się kandydatów posiadających świadectwo dojrzałości, kończą się uzyskaniem kwalifikacji pierwszego stopnia. Kwalifikacje pierwszego stopnia (art.2 ust.1 pkt 18f) oznaczają efekt kształcenia na studiach pierwszego stopnia, zakończonych uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata, inżyniera lub równorzędnego określonego kierunku studiów i profilu kształcenia, potwierdzony odpowiednim dyplomem.
Studia drugiego stopnia (art.2 ust.1 pkt 8) to forma kształcenia, na którą są przyjmowani kandydaci posiadający co najmniej kwalifikacje pierwszego stopnia, kończą się uzyskaniem kwalifikacji drugiego stopnia. Kwalifikacje drugiego stopnia ( art.2 ust.1 pkt 18g) to efekt kształcenia na studiach drugiego stopnia, zakończonych uzyskaniem tytułu zawodowego magistra, magistra inżyniera lub równorzędnego określonego kierunku studiów i profilu kształcenia, potwierdzony odpowiednim dyplomem.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r. poz.2183 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W roku szkolnym 2020/2021 uczeń klasy III technikum wg podstawy programowej z 2017 r. otrzymał z przedmiotu usługi dodatkowe w hotelarstwie ocenę niedostateczną. Nie była to jedyna ocena niedostateczna, w związku z tym uczeń powtarza klasę. Przedmiot ten wg wcześniejszego planu nauczania miał kontynuować w klasie IV. Teraz uczeń realizuje nową podstawę programową z 2019 r., a w jego planie nauczania przedmiot usługi dodatkowe zakończył się w klasie I. Czy w związku z tym uczeń może zdawać egzamin klasyfikacyjny, ponieważ nie zrealizował całej podstawy programowej? Miał umożliwione przez nauczyciela uzupełnienie materiału.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zamieszczony przez Państwa wzór programu profilaktyki : Poznaję -wybieram w jakikolwiek sposób wpisuje się w nowe rozporządzenie MEN w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej,
edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii z 18.08. 2015 ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem po rekrutacji mam pytanie czy jeśli mam w przedszkolu 50 miejsc a 69 zostało złożonych wniosków to te 19 dzieci zostało wg kryteriów ustawowych i organy prowadzącego nizakwalifikowane, a nastenie nieprzyjęte. Jednocześnie informuję, że były to dzieci 2, 4 letnie, które mają miejsce w innej placówce na terenie gminy 7 km od miejsca zamieszkania. Co musi zrobić gmina dla tych dzieci. Dostały się dzieci 3 letnie, które uzyskały więcej punktów niż czterolatki, rodzice są zbulwersowani proszę o odpowiedź
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy interpretacji rozporządzenie MEN z dnia 13.08.15 w sprawie warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej: §2.1 5) uczeń przechodzący z klasy I lub II technikum może być przyjęty do klasy I publicznego LO. Pytanie: co oznacza słowo może, czy uczeń, który ukończył klasę pierwszą i uzyskał promocje do klasy II może być przyjęty do LO ale obowiązkowo do klasy I, czy może być przyjęty do klasy I ale nie musi bo dyrektor wzorem wcześniejszych lat może przyjąć ucznia do klasy drugiej i zorganizować ewentualne wyrównanie różnic programowych. Proszę o interpretacje zapisu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W elektronicznym dzienniku dyrektor w planie indywidualnym nauczycieli wpisał tylko godziny przydzielone wg ramowych planów nauczania, nie wpisał godzin tzw. dodatkowych, które nauczyciele mają przydzielone zgodnie z arkuszem organizacyjnym na dany rok, które są płatne i stanowią nadgodziny. Czy dyrektor postępuje zgodnie z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe