Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2023/2024
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Przykładowe pytania podczas egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego?
Dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego powołuje się komisję egzaminacyjną. W skład tej komisji wchodzi m.in. dyrektor szkoły. Podczas egzaminu nauczyciel odpowiada na pytania członków komisji. Dowiedz się, jakie są przykładowe pytania, które możesz zadać nauczycielowi podczas egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego.
Wymagania komisji egzaminacyjnej
Nauczyciel ubiegający się o stopień nauczyciela mianowanego potrafi prawidłowo realizować zadania dydaktyczno-wychowawcze związane z zajmowanym stanowiskiem. Komisja ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań, przeprowadzając egzamin.
Podczas egzaminu, po prezentacji dorobku zawodowego, nauczyciel odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań niezbędnych, określonych w § 7 ust. 2 rozporządzenia o awansie. Rozporządzenie nie określa, ile pytań należy zadać nauczycielowi. Każdy z członków komisji egzaminacyjnej jest uprawniony do ich zadawania. Poniżej zamieszczone są przykładowe pytania dotyczące wymagań niezbędnych, które można zadać nauczycielowi.
Wymaganie: Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.
Przykładowe pytania:
- W jaki sposób doskonali Pani/Pan swój warsztat pracy?
- Które z metod stosowanych przez Panią/Pana podczas zajęć są najbardziej efektywne – proszę uzasadnić wybór.
- Jakie działania z zakresu doskonalenia swojego warsztatu pracy uznała/uznał Pani/Pan za najistotniejsze – proszę uzasadnić wybór.
- W jakim stopniu zamiar uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego wpłynął na rozwój Pani/Pana kompetencji zawodowych? Proszę podać przykłady.
- Jakimi metodami dokonuje Pani/Pan samooceny własnych działań?
- W jaki sposób wykorzystuje Pani/Pan wyniki ewaluacji swojej pracy?
- Proszę scharakteryzować swój warsztat pracy nauczycielskiej od strony jego organizacji, zasobów materialnych, umiejętności i skuteczności edukacyjnej.
- Proszę scharakteryzować działania podejmowane przez Panią/Pana, przy pomocy których określa Pani/Pan sytuację wychowawczą.
- Jak ocenia Pani/Pan skuteczność własnych działań wychowawczych – proszę przytoczyć przykłady uzasadniające tę ocenę?
- Jakie są Pani/Pana dalsze zamierzenia związane z doskonaleniem warsztatu pracy?
Wymaganie: Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
Przykładowe pytania:
- Proszę wymienić metody (formy) pracy stosowane przez Panią/Pana w pracy z uczniem zdolnym, z uczniem z problemami edukacyjnymi, z uczniem sprawiającym kłopoty wychowawcze.
- Które z problemów środowiska lokalnego znalazły się w kręgu Pani/Pana zainteresowań – proszę uzasadnić wybór.
- W jaki sposób uwzględniła/uwzględnił Pani/Pan rozpoznane problemy środowiska lokalnego w pracy – jakie były tego efekty?
- Z kim współpracowała/współpracował Pani/Pan, realizując działania dydaktyczno-wychowawcze związane z problematyką środowiska – jakie efekty przyniosły te działania?
- Jak w ramach realizowanego przedmiotu/prowadzonych zajęć uwzględnia Pani/Pan współczesne problemy społeczne?
- Jakie problemy cywilizacyjne uwzględnia Pani/Pan w programie wychowawczym klasy?
- Jak przygotowuje Pani/Pan swoich uczniów do rozwiązywania problemów cywilizacyjnych ?
- Jak Pani/Pan rozpoznaje problemy środowiska lokalnego?
- Z jakimi instytucjami i organizacjami współpracowała/współpracował Pani/Pan w celu rozwiązywaniu problemów lokalnych – jakie były tego efekty?
- Jaka jest skuteczność podejmowanej przez Panią/Pana pomocy dla uczniów wymagających wsparcia?
Wymaganie: Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Przykładowe pytania:
- Proszę podać przykłady świadczące o opanowaniu przez Panią/Pana technologii komputerowej i informacyjnej oraz wykorzystywaniu ich w swojej pracy zawodowej.
- Co rozumie Pani/Pan pod pojęciem technologii komputerowej i informacyjnej.
- Jakie zna Pani/Pan źródła pozyskiwania informacji i wykorzystywania ich w pracy?
- W jakim zakresie planuje Pani/Pan dalsze rozwijanie swoich umiejętności komputerowych ?
- Proszę wskazać programy komputerowe wykorzystywane w pracy.
- Jakie trudności napotyka Pani/Pan w związku ze stosowaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej w pracy?
- Proszę wskazać przykłady świadczące o wykorzystywaniu przez Panią/Pana technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
- Jak stosowanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej podnosi jakość Pani/Pana pracy?
- Jak stosowanie przez Panią/Pana technologii informacyjnej i komunikacyjnej w pracy przekłada się na rozwój i osiągnięcia ucznia?
- Proszę wskazać przykłady zastosowania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Wymaganie: Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.
Przykładowe pytania:
- Proszę wskazać przykłady Pani/Pana działań świadczących o umiejętności zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki.
- Jaką literaturę/czasopismo z zakresu psychologii i pedagogiki poleciłaby/poleciłby Pani/Pan początkującemu nauczycielowi – proszę uzasadnić wybór.
- Która z przeczytanych ostatnio pozycji literatury zawodowej miała znaczący wpływ na Pani/Pana rozwój zawodowy?
- Proszę podać przykład zachowania ucznia, które wymaga powiadomienia policji/sądu.
- Jakie konkretne działania podejmuje Pan/Pani, aby wypełnić swoją wychowawczą rolę?
- Jaki jest Pani/Pana udział w tworzeniu wewnętrznych dokumentów szkoły?
- Jak Pani/Pan współpracuje z rodzicami?
- Proszę wskazać możliwości pomocy dzieciom będącym w trudnej sytuacji materialnej.
- Proszę omówić, jak planuje Pani/Pan pracę wychowawczą, aby uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych/niepełnosprawny czuł się akceptowany w klasie?
- W jaki sposób zachęca Pani/Pan uczniów do aktywnego trybu życia, stosowania zasad bezpiecznego pobytu w szkole i poza nią?
Wymaganie: Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Przykładowe pytania:
- Gdzie są zapisane obowiązki nauczyciela i jego zadania?
- Co to oznacza, że nauczyciel może odpowiadać dyscyplinarnie?
- Które z aktów prawnych wykorzystała/wykorzystał Pani/Pani w trakcie przygotowywania się do kolejnego stopnia awansu?
- Jakie akty prawne regulują pracę nauczyciela?
- Jaki akt prawny reguluje ocenianie?
- Proszę wymienić najważniejsze akty prawne regulujące kwestię bezpieczeństwa ucznia.
- Proszę określić, który akt prawny reguluje sprawy dotyczące stosunku pracy i uprawnień socjalnych nauczycieli.
- Jaki akt prawny opisuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizowaną w szkole?
- W jakim akcie prawnym zawarte są prawa dziecka, a w jakim prawa ucznia?
- Jakie akty prawne regulują pracę nauczyciela?
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownica rozpoczęła awans na stopień nauczyciela mianowanego 1.09.2014-31.05.2017. Staż odbyła 1.09.2014 - 24.01.2016 następnie przebywała na zwolnieniu, urlopie macierzyńskim i rodzicielskim oraz urlopie uzupełniającym. Po doliczeniu nieobecności w pracy realizowała staż od 8.06.2017 - 13.10.2018 co łącznie daje okres 2 lat i 9 m-cy. Czy nauczycielka składa dokumenty po zakończeniu stażu, tj. po 13.10.2018 czy też dopiero po 31.05.2019. Kiedy ma egzamin?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- W dokumentacji dyrektor ubiegającego się o awans zawodowy na stopień nauczyciela dyplomowanego znajduje się opis i analiza wymagań określonych w § 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie awansu zawodowego. Czy dyrektor powinien dokonać opisu i analizy z punktu widzenia nauczyciela, a w sprawozdaniu ująć charakterystykę i plan rozwoju kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem efektów kształcenia i wychowania, czy z punktu widzenia dyrektora i nauczyciela?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba legitymująca się dyplomem ukończenia studiów wyższych II stopnia , kierunek - teologia, specjalność dialog społeczny oraz świadectwem ukończenia 3 - semestralnych studiów podyplomowych w zakresie edukacji wczesnoszkolnej posiada kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela przedszkola?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Ukończyłam pierwszy rok stażu na nauczyciela minowanego i zmieniam miejsce pracy. Napisałam sprawozdanie cząstkowe, złożyłam wniosek o ocenę cząstkową do poprzedniego dyrektora i wniosek o kontynuację stażu do nowego dyrektora. Moje pytanie: czy poprzedni dyrektor miał zasięgnąć opinii rady rodziców i poprosić o projekt oceny opiekuna stażu(nadal będę mieć tego samego opiekuna -razem dalej będziemy pracować), czy niedotrzymanie tych wymogów ma jakieś konsekwencje?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela mianowanego w 2018 roku, przepracował 2 lata; nie podjął stażu na nauczyciela dyplomowanego, ponieważ przebywał na urlopie rodzicielskim. Potem był przez 1 miesiąc na urlopie bezpłatnym, następnie pół roku na urlopie wychowawczym. Od 1 września 2022 r. wrócił do pracy. Na jakich zasadach może rozpocząć staż na nauczyciela dyplomowanego? Czy nieobecność nauczyciela w pracy ma wpływ na rozpoczęcie stażu?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe