Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzic zgłosił się do szkoły podstawowej (obwodowej) z prośba zapisu dziecka 6-letniego do "zerówki". Obecnie zapisanych jest 22 dzieci 6-letnich i 3 dzieci- 5 letnich, łącznie 25 dzieci. Szkoła nie posiada wolnego miejsca. Rodzic tak późny czas (koniec czerwca) zgłoszenia dziecka uzasadnił, że nie słyszał informacji. Terminy rekrutacji były ogłoszone w kościele, na stronie internetowej i na tablicy ogłoszeń szkoły. Jak zachować się w zaistniałej sytuacji?
Zgodnie z art. 130 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe dzieci przyjmuje się do oddziałów przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego.
Dziecko w wieku przedszkolnym (tu 6-letnie) podlega także procesowi rekrutacji i nie ma dla niego szkoły obwodowej.
Szkoła podstawowa obwodowa dotyczy tylko uczniów klas I-VIII. Rodzice nie zgłosili dziecka w trakcie okresu rekrutacji zatem mogą po zakończonym okresie rekrutacji do przedszkoli w gminie aplikować o wolne miejsce dla dziecka w przedszkolu lub oddziale przedszkolnym na terenie gminy. W szkole, której dotyczy pytanie już miejsca brak – i tak należy odpowiedzieć rodzicom.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo dziękuję za odpowiedź dotyczącą nauczania języków obcych w szkołach ponadgimnazjalnych.
Niestety odpowiedź owa nie rozwiała moich wątpliwości, postaram się więc zadać pytanie inaczej.
Wyobraźmy sobie, że uczeń A kończy gimnazjum ucząc się języka angielskim na poziomie IIIO, w świetle przepisów (tak to zrozumiałam) w LO kontynuuje naukę na poziomie IV1 poziom podstawowy (co to znaczy poziom podstawowy? treści zawarte w podstawie programowej na poziomie podstawowym?) czy liczba godzin przeznaczona do nauki języka obcego na poziomie podstawowym a treści mogą być z wyższego poziomu?). Czy uczeń A nawet jeżeli jest bardzo dobry z języka, musi być na poziomie podstawowym? Czy może jednak realizować rozszerzenie? Co zrobić z uczniem B, który ukończył angielski w gimnazjum na poziomie III1 jednak jego umiejętności nie pozwalają kontynuować nauki na poziomie rozszerzonym? Bardzo proszę o interpretacje tych konkretnych przykładów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu, który budzi ogromne wątpliwości.
Gminny ośrodek pomocy społecznej prowadzi dożywianie dzieci w szkołach, przedszkolach w ramach realizacji programu”Posiłek w domu i w szkole”.
Programem objęte są tylko dzieci pochodzące z rodzin o niskim kryterium dochodowym.
Do chwili obecnej ośrodek pomocy organizował przetarg na dostarczanie posiłków dla naszej szkoły w formie cateringu. Płatnikiem był urząd gminy i gminny ośrodek pomocy społecznej. Natomiast od stycznia zobowiązano szkołę do zastosowania przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. W tej sytuacji obowiązek stosowania ustawy jest niejako przerzucany na szkołę. Nasza szkoła nie posiada własnej stołówki i nie posiadamy środków na ten cel, gdyż jesteśmy szkołą niepubliczną prowadzoną przez stowarzyszenie. W przetargu trzeba podać cenę za jeden obiad i wartość całego zamówienia. Ten ogłasza przetarg kto ma pieniądze przyznane na ten cel i płaci za posiłki. Dyrektor odpowiada za organizację np. zapewnia pomieszczenia gdzie dzieci będą spożywać posiłki, w jakich godzinach?.
Taka sytuacja budzi we mnie szereg pytań :
1. Kto w takiej sytuacji powinien ogłosić przetarg?
2. Czy dyrektor może nie zgodzić się na organizowanie przetargu ?
3. Na jakiej podstawie „ zamawiający” miałby brać na siebie takie zobowiązanie?
4. Co się stanie kiedy nie wyłonimy wykonawcy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany nabywa prawo do nagrody jubileuszowej 3 września 2019 r.. Czy w nagrodzie jubileuszowej uwzględniamy średnią z nadgodzin ponadwymiarowych? Jeżeli tak, to z jakich miesięcy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z nowymi przepisami związki zawodowe będą opiniować projekt arkusza organizacji pracy szkoły. W arkuszu znajdują się dane osobowe nauczycieli. Czy związki zawodowe mogą mieć do nich dostęp? W szkole jest jeden nauczyciel należący do związków (międzyzakładowa organizacja solidarność), a na terenie gminy działa ZNP - który związek opiniuje? Tylko ten do którego należny nauczyciel? A jak nie ma żadnego związkowca wśród nauczycieli w danej szkole to jaki związek opiniuje arkusz?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Godziny do dyspozycji dyrektora przeznaczone są m.in. na rozwijanie zainteresowań uczniów. Gdzie należy odnotowywać tematy tych zajęć: w dzienniku lekcyjnym czy w dzienniku zajęć pozalekcyjnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe