Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne W opisanej sprawie należy kierować się zapisami rozporządzenia MEN z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych...

PORADA PRAWNA

Rodzice dziecka urodzonego dnia 7.06.2005r. chcą, aby dziecko w roku szkolnym 2016/2017 było zapisane do przedszkola publicznego. Twierdzą, że mają takie prawo na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 23 kwietnia 2013r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim. Dziecko posiada orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych indywidualnych wydane do klasy ,,0”, dnia 03.06.2011r. na okres 5 - ciu lat . Od 01 września 2011r. dziecko było w placówce wychowania przedszkolnego i miało zorganizowane indywidualne zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze w miejscu zamieszkania. Dyrektor przedszkola odmówił przyjęcia dziecka do placówki na kolejny rok szkolny 2016/2017 na podstawie aktualnych przepisów ustawy o systemie oświaty, w których mówi się, że dzieci posiadające orzeczenie do kształcenia specjalnego mogą być objęte wychowaniem przedszkolnym nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, którym dziecko kończy 9 lat. Dodam, że rodzice w dniu zapisu dziecka do placówki nie posiadali nowego orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych. Czy dyrektor musi przyjąć dziecko do przedszkola i na podstawie jakich przepisów?

W opisanej sprawie należy kierować się zapisami rozporządzenia MEN z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. z 7 maja 2013r. poz. 529)

Uzasadnienie:
Dzieciom niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu głębokim nie wydaje się orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – tylko orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, które przysługują im od 3 roku życia aż do ukończenia przez nie 25 roku życia. Tym samym dzieci te nie dotyczą przepisy znowelizowanej ustawy o systemie oświaty mówiące o możliwości wydłużenia etapu edukacji przedszkolnej do 9 roku życia dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dzieciom niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu głębokim nie wydłuża się żadnego z etapów edukacji.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze mogą być organizowane i prowadzone zarówno przez przedszkola, jak i szkoły. Dlatego uważam, iż rodzice mają prawo ponownie zapisać dziecko do przedszkola, które przez 5 lat dobrze realizowało te zajęcia. Oczywiście muszą dostarczyć nowe orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych na następne pięć lat.

 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT