Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzice dziecka urodzonego dnia 7.06.2005r. chcą, aby dziecko w roku szkolnym 2016/2017 było zapisane do przedszkola publicznego. Twierdzą, że mają takie prawo na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 23 kwietnia 2013r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim. Dziecko posiada orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych indywidualnych wydane do klasy ,,0”, dnia 03.06.2011r. na okres 5 - ciu lat . Od 01 września 2011r. dziecko było w placówce wychowania przedszkolnego i miało zorganizowane indywidualne zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze w miejscu zamieszkania. Dyrektor przedszkola odmówił przyjęcia dziecka do placówki na kolejny rok szkolny 2016/2017 na podstawie aktualnych przepisów ustawy o systemie oświaty, w których mówi się, że dzieci posiadające orzeczenie do kształcenia specjalnego mogą być objęte wychowaniem przedszkolnym nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, którym dziecko kończy 9 lat. Dodam, że rodzice w dniu zapisu dziecka do placówki nie posiadali nowego orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych. Czy dyrektor musi przyjąć dziecko do przedszkola i na podstawie jakich przepisów?
W opisanej sprawie należy kierować się zapisami rozporządzenia MEN z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. z 7 maja 2013r. poz. 529)
Uzasadnienie:
Dzieciom niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu głębokim nie wydaje się orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – tylko orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, które przysługują im od 3 roku życia aż do ukończenia przez nie 25 roku życia. Tym samym dzieci te nie dotyczą przepisy znowelizowanej ustawy o systemie oświaty mówiące o możliwości wydłużenia etapu edukacji przedszkolnej do 9 roku życia dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dzieciom niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu głębokim nie wydłuża się żadnego z etapów edukacji.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze mogą być organizowane i prowadzone zarówno przez przedszkola, jak i szkoły. Dlatego uważam, iż rodzice mają prawo ponownie zapisać dziecko do przedszkola, które przez 5 lat dobrze realizowało te zajęcia. Oczywiście muszą dostarczyć nowe orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych na następne pięć lat.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w zespole szkół obowiązuje tylko statut zespołu, czy np. statut przedszkola i statut szkoły?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w związku z dokumentacją i organizacją kształcenia ucznia z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym, który uczęszcza do klasy integracyjnej w szkole ogólnodostępnej. Jak powinna wyglądać dokumentacja dla takiego ucznia? (oprócz IPET i WOPFU) co powinno znaleźć się w IPET?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w obecnym stanie rzeczy (poluzowanie obostrzeń związanych z reżimem sanitarnym) jest możliwe zorganizowanie klasyfikacyjnej rady pedagogicznej stacjonarnie, z zachowaniem wytycznych GIS?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje obowiązek niszczenia świadectw szkół już nieistniejących (np. Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych). Jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej należy się oprzeć. I drugie pytanie z tym tematem związane - czy wystawiając duplikat dokumentu absolwentowi szkoły nieistniejącej należy to zrobić właśnie na 'starym' druku czy po prostu wypisać taki duplikat 'komputerowo' na 'zwykłej kartce papieru' zachowując układ oryginalnego druku?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel ma prawo użyć telefonu komórkowego podczas pełnienia dyżuru między lekcjami, w przypadku sytuacji kryzysowej, wymagającej interwencji dyrekcji lub innych osób?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe