Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły masowej, do której zostało skierowane dziecko do kształcenia specjalnego z powodu zespołu Aspergera jest zobowiązany prawnie do zatrudnienia nauczyciel wspomagającego, nawet jeżeli w orzeczeniu nie ma takiej informacji?
Na podstawie § 7 ust. 2-3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309), w szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
2) pomoc nauczyciela
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Natomiast w szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione wyżej niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia odpowiednio uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub specjalistów, lub
2) pomoc nauczyciela
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Z powyższych regulacji wynika zatem, że w szkołach ogólnodostępnych, w zależności od niepełnosprawności dzieci, odpowiednio obowiązkowo lub za zgodą organu prowadzącego zatrudnia się nauczyciela wspomagającego lub specjalistę lub pomoc nauczyciela. W tej sytuacji dyrektor szkoły bierze pod uwagę indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci niepełnosprawnych, wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka dokonywanej przez Zespół nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z tym dzieckiem. Na tej podstawie podejmuje decyzję jaką dodatkową osobę należy zatrudnić dla dziecka/dzieci niepełnosprawnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o podanie podstawy prawnej na podstawie której powinna zostać opracowana koncepcje pracy przedszkola?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile uczniów musi być w klasie, aby mogła funkcjonować specjalna szkoła przysposabiająca do pracy, dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym? Jaki przepis to reguluje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi zatrudnionemu na cały etat, w tym realizującemu 8 godzin wychowania fizycznego przysługuje odzież sportowa?
- Pytanie dotyczy urlopu uzupełniającego.
W roku szkolnym 2018/2019 nauczycielka wykorzystała urlop wypoczynkowy podczas ferii zimowych i tylko niewielką część podczas ferii letnich (od 03.07.2019 r. do 31.08.2019 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim. W roku 2019/2020 w okresie 01.09.2019 - 22.10.2019 przebywała nadal na zwolnieniu lekarskim, a po urodzeniu dziecka od 23.10.2019 r. korzysta z urlopu macierzyńskiego, później wykorzysta również urlop rodzicielski (przez cały rok szkolny 2019/2020 będzie nieobecna).
Czy w tej sytuacji nauczycielka nabędzie prawo do urlopu uzupełniającego również za rok szkolny 2019/2020?
Jaki będzie wymiar należnego jej urlopu uzupełniającego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1.Czy pedagog specjalny może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem autystycznym w przedszkolu niepublicznym?
Dodam, iż w czerwcu kończy studia podyplomowe w zakresie autyzmu.
2. Czy zajęcia emocjonalno- społeczne z autystami może prowadzić oligofrenopedagog, który jest doświadczonym trenerem w zakresie TUS-u i zajęć emocjonalnych?
3. Terapię ręki prowadzi fizjoterapeuta z przygotowaniem pedagogicznym. Czy musi mieć skończone studia podyplomowe w zakresie autyzmu jeśli prowadzi zajęcia z dziećmi z autyzmem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe